Gå til innhold

Zalman passiv chipsetkjøler og reklamasjon


Vergan

Anbefalte innlegg

Hovedkortet mitt - et Abit Is7 I865PE - tok nettopp kvelden. Jeg kjøpte det av brorsan nylig, som igjen hadde kjøpt det hos datakjeden for rundt et år siden.

 

Helt siden montering og installering begynte det å pipe fullstendig uregelmessig med forskjellige enkeltonestøt. Etter et par dager blacket det første gang. Dette skulle fortsette å skje (ca 4 ganger) helt til det ikke gikk å starte opp igjen, selv etter restart av hovedkortet (ut med batteriet). Det hadde ingeting med strømkutt pga temperaturen å gjøre hverken i Bios-oppsettet eller utifra speedfanavlesing, siden disse var lave.

 

Når jeg returnerer kortet til datakjeden for reklamasjon er det første de sier at kortet er modifisert, og at de derfor ikke er pliktig å gi meg et nytt i henhold til garanti. Siden jeg ville ha en så stille datamaskin som overhodet mulig gikk jeg ned til datakjeden uken før og lurte på hva jeg kunne gjøre med saken. De anbefalte da blant annet Zalmans passive chipsetkjøler. Siden dette hovedkortet ikke har vanlige festehull ved chipsettet, var originalkjøleren festet med en bøyle. Derfor gikk jeg ned til datakjeden igjen og lurte på hva nå. De mente det garantert var festehull der og sa at man uansett fikk festet slikt på et vis. Derfor benyttet jeg bøylen på den passive også, noe som funket som bare det.

 

Altså: grunnen til at de mente kortet var modifisert er den passive kjøleren de anbefalte meg å bruke, uten å nevne garantien ryker.

 

Men problemet er bare det at problemene startet lenge før jeg skiftet ut kjøleren. Dessuten hade ikke kjølerbyttet noen betydelige utslag på temperaturen. Hva skal jeg si for å få dette igjennom, om det i det hele tatt er mulig?

 

Dersom jeg ikke får byttet kortet, kan jeg da sende det til Abit med orginalkjøeren på og kreve garanti?

Endret av Vergan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når de har anbefalt deg å bytte kjøler, òg du har brukt en vare de fører, òg du har konsultert de hele veien, òg de ikke har advart om at garantien frafaller, mener jeg du har ditt på det rene ang. reklamasjon.

 

Jeg ville tatt dette opp med dem, og ikke gitt meg før jeg har fått endelig nei av avdelingsansvarlig.

Lenke til kommentar

takk for svar hittil.

 

imidlertid fikk jeg en sms fra datakjeden i trindheim i dag der de skrev:

"ang innlevert hovedkort. kan se mer på saken om du tar med manglende chipsettkjøler. - teknisk v/xxx"

 

en smule overraskende vending i forhold til første kontakt...

 

Du skulle ha byttet kjøler før du snakket med de x]

tydeligvis, men jeg gikk utfra det ikke skulle ha noe å si, da det var de som anbefalte den passive kjølern. dessuten var det ikke forskjeller på temperaturen før og etter installsjonen av nykjølern.

 

slik jeg ser det ville det "trikset" uansett vært likegodt med første svaret jeg fikk.

var nesten så man så lettelsen i ansiktet da de så zalmankjøleren. modifisert og ferdig med det.

 

siden jeg ikke har hatt tid - og dessuten ville avvente og se hvilken respons jeg fikk her på siden vedrørende reklamasjon osv før neste kontakt med butikken - har jeg ikke vært og henta hovedkortet enda.

 

da gjenstår bare å se hvordan dette ender, stikker nedom med kjølern nå med det samme.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...