Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Avsluttende prosjektoppgave - Trenger tips


Anbefalte innlegg

Går i tiende klasse og nå nærmer det seg tid for det avsluttende storprosjektet. For de som ikke vet hva det går ut på så er de slik av vi får jobbe med det en hel sammenhengende uke, altså så er det ingen vanlig skole den uka. Tittelen (problemstillingen) på oppgaven vil stå på vitnemålet sammen med vurderingen som er enten godkjent eller ikke godkjent. Med andre ord så er det et ganske viktig prosjekt.

 

Det er slik at vi for velge selv hva vi vil holde på med, så lenge det går under temaet "Det skapende mennesket". Det er meningen at vi skal velge ut fra interesse og da faller valget selvfølgelig på PC'en.

 

Det jeg trenger hjelp til er å finne et passende område innenfor dataverden å jobbe med. Er egentlig ganske usikker, men jeg har noen problemstillinger jeg vurderer:

 

"Hvordan fungerer en datamaskin?", "Hva består en datamaskin av?", "Hva må til for at en datamaskin skal fungere?" osv.

 

Det jeg ønsker er å velge en problemstilling som lar meg utforske en PC rent praktisk, slik at det ikke bare blir teori. Har ikke lyst til å bygge noen PC i en koffert for eksempel, da det er sinnsykt oppbrukt. Vil heller ikke bygge noe kabinett med tanke på tid og at det er noe jeg ikke kommer til å få til. Er også litt viktig at det ikke er en alt for vanskelig oppgave, slik at det ikke blir helt mislykket.

 

Klarer sikkert å få tak i en gammel PC som kan brukes til prosjektet, men å bruke nytt utstyr blir nok vanskelig...

 

Så; har dere noen smarte tips til problemstilling? Ønsker gjerne også tips til hvordan jeg kan utføre prosjektet og hva jeg kan gjøre for å få det mer interessant og spennende!

 

Fristen for å levere inn problemstilling er fredag...

 

Takk for all fremtidig hjelp! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Det der ble gjennomført på en annen måte enn da jeg hadde det.

Vi hadde 2 og en halv dag - framføring etter den halve.

 

Vil foreslå å kutte ut problemformuleringen (som vi kaller det her) "Hvordan fungerer en PC" da det blir ganske så omfattende :no: .

 

Jeg tror kanskje jeg vil lede deg litt om utviklingen av PC'er de gjennom årenes løp, noe som åpner opp får at du kan *rote* litt inn i PC'er og sammenlikne :hmm:.

 

Men jeg ser ikke noen grunn til at en problemformulering bygd på det jeg har skrevet over, eller en av de du skrev vil passe under temaet "Det skapende mennesket".

 

Kanskje du kan ta for deg noe om programmering, og får en fin unskyldning for å lære deg litt programmeringsspråk i samme slengen.

 

Men som sagt; Dette prosjektet gjennomføres på en annen måte hos deg enn det vi gjorde (kanskje gjør?) oppe på vestlandet så jeg har ingen anelse om hvilket omfang, hvor løse tøyler lærer gir i forhold til tema og problemformulering.

 

Det jeg husker best fra mitt avsluttende prosjekt var at jeg ble "sint" når jeg ikke fikk karakter på det. (Fikk ikke vite det før etterpå)

 

Mvh Vidar

Lenke til kommentar

Hehe, husker godt at jeg hadde dette, var ikke lenge siden;) Valgte problemstillingen "hva er schrødingers paradoks" :p

 

Jeg er enig i det forrige poster skriver, ikke lag dette for omfattende. Dersom du har mulighet til det, kan du lage en problemstilling, med flere problemstillinger som underpunkter. På den måten kan du fortløpende svare på disse, og til slutt trekke en konklusjon.

 

Når du fremfører dette; gjør rede for problemstillingen du valgte, og svar på den. Konkluder også med at du klarte dette, slik at du gir et inntrykk av at du har arbeidet mot problemstillingene hele tiden.

 

Ellers er det bar å være kreativ, og få med mengden. Velg gjerne et emne du vet det finnes stoff om, og som du vet er morsomt, fengende og mulig å gjennomføre, slik at du kan presentere dette på en god måte.

 

Du kom kanskje ikke så mye videre med dette; men lykke til! Si gjerne noe om hvordan det gikk;)

Lenke til kommentar

Vi har ganske frie tøyler. Siden mennesket har skapt datamaskinen, så tror jeg, eller vet, at uansett hvilken problemstilling jeg velger innenfor dette, så vil læreren godkjenne det.

 

Det med å sammenligne utvilkingen tror jeg vil bli litt for mye teori, ettersom jeg har litt lite tilgang på forskjellig datautstyr!

 

Tror ikke jeg helt ønsker å jobbe med programmering eller programvare da dette fort kan bli litt for innviklet...

 

Alle forslag er fortsatt veldig velkomne!

Lenke til kommentar
Jeg er enig i det forrige poster skriver, ikke lag dette for omfattende. Dersom du har mulighet til det, kan du lage en problemstilling, med flere problemstillinger som underpunkter. På den måten kan du fortløpende svare på disse, og til slutt trekke en konklusjon.

5462254[/snapback]

 

De forslagene jeg luftet med i sted var bare noe jeg kom på i farten. Skal selvfølgelig prøve å gjøre problemstillingen så spesifikk som mulig, da resultatet blir best slik. Kanskje bare et prosjekt om skjermkortets oppgaver eller noe slik?

Lenke til kommentar
Vi har ganske frie tøyler. Siden mennesket har skapt datamaskinen, så tror jeg, eller vet, at uansett hvilken problemstilling jeg velger innenfor dette, så vil læreren godkjenne det.

 

Det med å sammenligne utvilkingen tror jeg vil bli litt for mye teori, ettersom jeg har litt lite tilgang på forskjellig datautstyr!

Synd. Men kan si så mye at det første du ser er forskell i mengden på vifter
Tror ikke jeg helt ønsker å jobbe med programmering eller programvare da dette fort kan bli litt for innviklet...

 

Alle forslag er fortsatt veldig velkomne!

5462260[/snapback]

Okey da så ;)

 

Innviklet, neida. Ta for deg litt sånn teori (tar vell 1-2 time® å finne ut av) og fortsett å lage ett lite snertent program.

 

I bunn og grunn trenger vell egentlig ikke prosjektet å handle så mye om data så lenge man bruker mye data i "produksjonen" (noe bedre ord!?) av produktet. Lag film, bruk powerpoint, hjemmeside osb.

 

***

 

Mvh

En person som har en anelse om at han villeder deg.

Endret av Vid^r
Lenke til kommentar
Okey da så ;)

 

Innviklet, neida. Ta for deg litt sånn teori (tar vell 1-2 time® å finne ut av) og fortsett å lage ett lite snertent program.

 

I bunn og grunn trenger vell egentlig ikke prosjektet å handle så mye om data så lenge man bruker mye data i "produksjonen" (noe bedre ord!?) av produktet. Lag film, bruk powerpoint, hjemmeside osb.

 

PS: Programvare delen ta det er kjedelig.

 

Mvh

En person som har en anelse om at han villeder deg.

5462352[/snapback]

 

 

Neida, vil si du gir meg flere idèer! :hmm:

Hadde jo egentlig bestemt meg for å utforske litt hardware-messig, men er mer usikker nå! Hadde jo vært litt morsomt å ha noe som "Hvordan lages et dataspill?" Så kunne jeg laget et veldig simpelt ett kanskje! Høres jo i grunnen ganske spennende ut, men problemet er jo at jeg kan så lite om det fra før! :cry: Skal gjøre litt research for å se om jeg blir noe klokere!

Det at jeg "skaper" noe på egenhånd ligger vel kanskje mer innefor tema for prosjektet også?

 

Kom gjerne med flere tips!

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg går for problemstillingen "Hvordan lages dataspill?" Det jeg har tenkt å gjøre, er å skrive litt teori om det. Kanskje sende et par mailer til spillutviklere! Så er planen å lage en veldig bra PowerPoint-presentasjon som jeg legger mye tid i. Til slutt så skal jeg prøve å lage et eget spill! Akkurat det siste er ikke noe mål, men noe jeg gjør dersom det blir tid og nok kunnskap til det, når den tid kommer!

 

Så hvis det er noen som har noen ideer til hva jeg bør få med i teoridelen så er jo det fint. Gjerne linker til gode sider og guider om spillutvikling!

 

Ellers så er jeg helt blank når det gjelder programmering. Aner ikke hvilket språk jeg skal velge eller hvor jeg skal begynne!? Så litt veiledning hadde jo ikke vært å forakte....

 

Kommer tilbake med flere tanker rundt prosjektet i morgen. Tror vel også jeg må søke litt hjelp på programmerings-delen av forumet! For som sagt så har jeg ingen erfaringer med programmering fra før!

 

En stor takk til alle som har kommet med innspill, og spesielt til Vid^r som litt indirekte ga meg idèen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis hovedtemaet er "Det skapende mennesket", så høres det veldig rettet inn mot å skrive om kreativitet. Å være kreativ er nettopp å skape noe, så å skrive om data/PC høres helt perfekt ut for man må være kreativ for å lage et datasystem og med ulike datasystemener kan man i grunn lage alt mulig annet.

 

Når du har valgt spill som ditt område så trenger du nødvendigvis ikke være så teknologifiksert at du ser på ulike programeringsspårk å lage spill i, men fokusere på ting som hvorfor man lager spill, bruke av data til å realisere sine egne fantasier ved for eksempel å utvikle spill eller ved å utvikle en rollefigur i et spill osv.

Lenke til kommentar

Du har en del gode poenger der, sberg43. Tror jeg skal fokusere mer på ideen bak et spill, framfor det tekniske rundt utviklingen av spillet.

 

Hadde jo egentlig bestemt meg for problemstillingen "Hvordan lages dataspill?", men etter å snakket med lærer innså jeg at det kanskje kunne bli litt vanskelig å finne stoff om det. For da ville jeg ha måttet sett på hvordan dataspill generelt blir laget, men hvis jeg derimot velger en problemstilling som "Hvordan lager man et dataspill?" så vil fokuset være på hvordan jeg selv ville laget et spill. Da kan jeg selv velge hvordan jeg vil gå fram og kreativiteten min vil være viktig.

 

Men igjen så blir jeg da nødt til å faktisk lage et eget spill, noe som jeg frykter fort kan gå galt. I verstefall kan jeg ende opp med å stå uten noen form for produkt ved innleveringsfristen. Det er risikoen ved å velge en problemstilling det ikke finnes noe "fasitsvar" på. Spørsmålet er om jeg tørr ta sjansen? :hmm:

 

Kan jo bytte ut "et dataspill" med "et dataprogram", noe som vil gi meg større valgmuligheter i forhold til å lage et selv. Men igjen så slipper jeg ikke unna problemene om at jeg er helt blank på programmering.

 

Jeg har fått utsatt innlevering av problemstilling til mandag, så det gir meg fortsatt tid til å tenke litt. Og jeg holder fortsatt alle muligheter åpne, med hensyn til sjansen for å feile ved å jobbe med programmering av dataspill. Så hvis det er noen som har andre ideer om tema til prosjektet så kom gjerne med dem!! Uansett hva det er! :thumbup:

 

Håper noen har meninger i forhold til om jeg skal prøve meg på å lage et spill/program eller ikke! Jeg trenger virkelig noen gode råd!

Lenke til kommentar

Dropper å jobbe med programmering i dette prosjektet, da jeg innser at det blir for vanskelig!

 

Gjør istedet helomvending og velger kloning som tema! (Takk Sluffy)

Jeg vet ikke konkret hvilken problemstilling jeg skal velge? Men kanskje noe med hvor langt forskningen på kloning har kommet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...