random_user Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Hei Jeg har en dual P3 800mhz server med 700mb ram. Akkurat nå kjører den Windows NT. Så jeg lurer på om hvor jeg kan få tak i linux til den. Og hvilken ekstra programer jeg trenger for og bruke den som FTP og web server. takker for alle svar
Garathor Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 En GNU/Linux-distro kan du få tak i fra nettsiden til den distroen du vil ha (se Distrowatch for en oversikt over distroer). Debian er et typisk valg når det gjelder servere. Dersom du vil prøve en distro som er regnet for å være litt mer nybegynnervennlig kan du ta en titt på SUSE eller Ubuntu. Som FTP-server kan du bruke vsftpd, ProFTPD eller Pure-FTPd. Som webserver kan du for eksempel bruke Apache.
buskmann Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 FTP og HTTP-servere er barnemat så godt som alle distubsjoner. Ta en av de ti store. Selv bruker jeg Fedora til denslags.
Admin'c Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 (endret) Openbsd er jo også en variant med veldig mye doumentasjon på nettet Endret 14. januar 2006 av Admin'c
random_user Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Skrevet 12. januar 2006 Men når jeg skal instalere Debian så må jeg jo velge om jeg skal ha: Alpha, ARM osv. hvilken skal jeg velge til pcen? http://www.debian.org/releases/sarge/installmanual
random_user Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Skrevet 12. januar 2006 (endret) Du skal ha x86. 5429710[/snapback] ok takk:D men en ting jeg lurer på er om jeg trenger de der FTP og webserver programmene når det ligger i linux. Standard Server This is a small server profile, useful for a stripped down server which does not have a lot of niceties for shell users. It includes an FTP server, a web server, DNS, NIS, and POP. For these 100MB of disk space would suffice, and then you would need to add space for any data you serve up. det står mer på denne linken under 3.4 http://www.debian.org/releases/sarge/i386/install.txt.en Endret 12. januar 2006 av JunaJ
buskmann Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Ja du trenger dem hvis du skal tilby den aktuelle tjenesten.
Garathor Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 men en ting jeg lurer på er om jeg trenger de der FTP og webserver programmene når det ligger i linux. Du er ikke nødt til å installere de samtidig som du installerer Debian, du kan fint installere de senere hvis du heller vil det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå