Gå til innhold

Overklokke en P3 800? En del spørsmål.


Goof

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg begynner og føle at min PC med 800 mhz, tnt2 m64 skjermkort og 388 mb RAM begynner og bli litt utdatert. Jeg kommer til og oppgradere og kjøpe nye komponenter om ikke så lenge, men jeg fikk lyst til og se hvor mye jeg kan få ut av denne her.

 

Jeg gidder ikke spørre "hvor mye kan jeg overklokke min P3 800mhz" for det er vel mere eller mindre umulig for dere og si uten og vite alt om min PC.

Jeg har ikke så mye peiling på overklokking, men jeg har sittet og lest litt på det de siste dagene...

 

PCen min ser slik ut:

 

Intel Pentium 3 800 mhz (133*6)

Abit VT6X4 Hovedkort

TNT2 m64 32 mb skjermkort

388 mb Sdram

40+ gig hardisk

Win XP Proff.

 

Det står en vifte på prossesoren som var på den når jeg kjøpte den. Ingen andre vifter i kabinettet mitt for og kjøle ned heller.

 

Jeg gikk in i BIOSen og sjekket "PC Health" der stod det CPU TEMP: 0 grader. Jeg tror ikke dette er riktig? Jeg restartet et par ganger, og prøvde og ha PCen på i 30 minutter, men det er forsatt 0 grader... Under SYSTEM Temp er det mellom 28-37 grader.

 

Jeg har hørt at det skal være ganske trygt og overklokke en P3? Stemmer dette?

Hvordan syntes dere jeg skal gå fram? Hvor mye bør jeg teste ut og øke med? Hvor varm bør en P3 være uten at det er fare for at den går dunken? Trenger jeg flere vifter? Er det noen fare for andre komponenter i PCen viss man overklokker prossesoren, hovedkort, ram etc?

 

På forhånd takk for all hjelp!

 

PS: Finnes det noen gode programmer til og måle CPU temp fra WIndows? Er ikke sikker på at det er riktig med 0 grader når jeg måler i BIOSEN.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel har innebygget temperatur sperre, som i de fleste tilfeller gjør at den ikke brennes opp. men ingenting er sikkert når du overklokker. jeg vil anbefale deg og begynne å klokke 2 og 2 fsb, så etter noen fsb opp, gå over til 1 og en fsb opp hver gang.

 

når du klokker, kan de andre komponentene bli ødelagt, spesielt hardisk. ta backup!

 

Hvis du ikke vet temperaturen din, ville jeg satset på en bedre kjøler, siden de viftene som pleier å følge med cpuene vanligvis ikke er beregnet for overklokking.

 

når du overklokker er det ingen fasitsvar på hvor mange grader den tåler før den går dunken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...