Gå til innhold

De største grunnene til ikke å velge Samsung?


JZA

Anbefalte innlegg

1. Ikke noen mulighet for bruk av profiler

2. Ikke stor bokstav etter punktum, når du skriver meldinger

3. Tungvint prosess for å sende mld

4. Ingen samlet teller for samtaletid

5. Ingen mulighet for valg av snarveier på navigeringstast

6. Går ikke an å få telefonen til å ringe og vibrere samtidig

 

Dette er bare noen små ting jeg mener kunne vært rettet opp på en enkel og grei måte. Kommer sikkert på mer også, selv om det også er mye som er positivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg skal passe meg for å si mye mer, men jeg må vel si at jeg er helt enig i at dette er små ting som er veldig plagsomt og kunne vært fikset lett. Synd at Samsung ikke ser ut til å orke...

Nr. 5 stemmer vel ikke så vidt jeg husker, mens nummer 2 og 6 har de faktisk klart på et par modeller, men gått tilbake :(

Lenke til kommentar
1. Ikke noen mulighet for bruk av profiler

2. Ikke stor bokstav etter punktum, når du skriver meldinger

3. Tungvint prosess for å sende mld

4. Ingen samlet teller for samtaletid

5. Ingen mulighet for valg av snarveier på navigeringstast

6. Går ikke an å få telefonen til å ringe og vibrere samtidig

 

1. stemmer forsåvidt, men personlig har det ikke vært noe problem; trenger man egentlig mer enn lyd/lydløs?

 

2. Dette er irriterende, og merkelig at Samsung ikke har fikset det - kan ikke være særlig vanskelig. Likevel er du bra kresen om man dropper telefonkjøp pga noe slikt.

 

3. Synes ikke meldingsfunksjonen er vesentlig dårligere enn f.eks. SE. Nokia er muligens noe raskere, men forskjellen er ikke særlig merkbar.

 

4. Det stemmer at det ikke er en total tid, men med et minimum av matematikkunnskaper så skal det være mulig å legge sammen total tid ut og total tid inn...

 

5. På D600 kan man velge 4 snarveier.

 

6. Dette mener jeg skal gå an, kommer visstnok an på ringetonen. Skal ikke si det helt sikkert.

 

For å oppsummere så er disse punktene etter min mening bagateller, som ikke påvirker meg i noen retning.

 

Mine negative erfaringer med D600:

 

- Batteritid. Måtte skifte den første pga SW-feil som gjorde at batteriet kun varte i få timer. Nå varer telefonen 2-3 dager, ikke supert det heller, og langt unna de forespeilte 300 timene.

 

- Ikke deksel på kameraet. Ubeskyttet linse vil bli skitten/oppskrapet

 

- Sårbar for skraper på skjermen. (Tenker å skaffe meg noe folie over, så er det problemet løst).

 

Det var de jeg kom på. Har en rekke positive erfaringer, men de får vi spare til en annen tråd, her skulle vi jo se på det negative.

Lenke til kommentar

Samsung har sine feil, som alle andre merker. De er kanskje ikke så tydelige hos andre og Samsung er kanskje lite flink til å rette opp feilene.

Men en slik liste kan man lage for ethvert mobilmerke, både positivt og negativt.

 

Jeg trodde aldri jeg skulle kjøpe en samsung, men valgte tilslutt D600. Jeg har aldri likt samsung tidligere, dels pga design, samtalekvalitet og ulidelige lyder, farger og blinkende lys. Etter å ha testet D600, og funnet ut at det er mulig å skru av de aller fleste lydene og andre irritasjonsmomenter, bestemte jeg meg for å kjøpe dem.

Ta kamera som eksempel. I SE K750 er det en vanvittig stygg og lite diskret lukkerlyd. Likner ikke i det hele tatt på en kameralyd. Den kan heller ikke endres. I D600 kan man velge lyder som er svært diskret (av og til er det greit å vite at man har tatt et bilde) eller ikke å ha kameralyd. Her har andre produsenter noe å lære.

 

Punkt 1: Dette stemmer. Hvorfor samsung gir forbrukerne til å bruke profiler er for meg en gåte. Valgene man har er ringe uten vibrasjon, vibrere så ringe, bare vibrere eller helt lydløs. Er man vant med å bruke forskjellige profiler er dette et svært negativt punkt. Dersom man bruker profilene til av/på lyd og med/uten vibrasjon er dette, er ikke dette det største problemet. Dette er også en tilvenningssak. Jeg befinner meg ofte i møter, forelesninger o.l og er da avhengig av å ha en helt lydløs mobil. Dette kan være et problem da jeg må inn i menyen for å skru av vibrasjonen på stille modus.

 

JZA: Du skriver "tungvint prosess for å sende meldinger". Hva mener du med det?

Jeg synes prosessen er grei nok, men den kunne vært bedre. Det som er veldig bra er dersom man skal svare på en melding i innboksen. Da trengs det ett trykk på OK, skrive meldingen og ett trykk på OK igjen. Det kan også gjøres på "vanlig" metode ved å trykke venstre valgtast, pil høyre og OK. Såvidt jeg vet er det ingen andre produsenter som tilbyr en så bra metode for svaring (førstnevnte).

Angående punkt 2 er jeg enig med deg. Dette er en irriterende og "enkel" feil som burde vært rettet for lenge siden. Riktignok løses det lett ved å trykke to ganger på *-tasten. Å la være å kjøpe samsung av denne grunnen er egentlig ganske så latterlig.

 

Punkt 4: Ingen total samtaletid: Det stemmer, men det må være ett av de absolutt minste grunnene til å la være kjøpe seg en Samsung mobil. Man har samlet inngående og samlet utgående, derfor kan total tid bli noe overflødig.

 

Som bufodill skriver, stemmer ikke punkt nr 5. Det man ikke kan endre er valgtasten i midten. Er man i ventemodus vil denne knappen føre deg til internett. I menyene fungerer den som en OK knapp. Alt i alt fungerer det veldig bra etter en dag eller to med tilvenning.

 

Punkt nr 6: Det stemmer. Men for å formulere det litt annerledes. Hvilke andre produsenter kan få telefonen til å først vibrere og deretter ringe? Det er mange som foretrekker det slik og dermed ikke ser det som noe negativt. Likevel skjønner jeg at det kan være irriterende dersom man er vant til dette. Her har produsentene noe å lære av motorola (og siemens?) der man har flere instillinger på dette området.

 

Punkt 1, ingen mulighet for profiler, anser jeg som den største feilen til min Samsung D600.

 

Hvordan disse punktene er på andre samsungmobiler kan jeg ikke svare for. Mitt svar er gitt med utgangspunkt i Samsung D600.

 

EDIT: Jeg brukte litt tid på å skrive. Ser at undrende har kommet med svar i mellomtiden :) Batteritiden på min er foreløpig ganske akseptabel, 3-4 dager.

Endret av Shhhh
Lenke til kommentar
1. Ikke noen mulighet for bruk av profiler

2. Ikke stor bokstav etter punktum, når du skriver meldinger

3. Tungvint prosess for å sende mld

4. Ingen samlet teller for samtaletid

5. Ingen mulighet for valg av snarveier på navigeringstast

6. Går ikke an å få telefonen til å ringe og vibrere samtidig

 

Dette er bare noen små ting jeg mener kunne vært rettet opp på en enkel og grei måte. Kommer sikkert på mer også, selv om det også er mye som er positivt.

5409306[/snapback]

 

3. hva er tungvindt?

5. stemmer ikke!!

Lenke til kommentar

Selv om denne tråden kan virke litt teit så er jeg enig med trådstarter. Er mye med Samsung jeg irriterer meg med - særlig når det er så grunnleggende ting som ikke "virker".

Litt synd egentlig, de ser jo ganske bra ut; er i allfall en av grunnene til at jeg ikke har eid en Samsung telefon på lang tid (+ at ingen Samsunger i Norge har direkte passet til mitt bruk, selvsagt).

Når det er nevnt så må jeg si at d500/d600 er blant de bedre modellene til samsung per dags dato.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Opplever omtrent de samme småfeilene med min D500E. I tillegg, som jeg har nevnt i en annen tråd:

Når jeg klikker "slumreknappen" eller en annen knapp når vekkerklokke-alarmen ringer, har jeg ingen mulighet til å få slått av alarmen før den kommer på nytt 5 minutt senere. Jeg har ivertfall ikke funnet noen måte. Det hender at en trykker slumreknapp, men likevel våkner, står opp, hopper i dysjen osv.. Kjedelig at mobilen da skal vekke resten av huset.

Ladekontakt-dekselet er helt på tryne. Men ser at det er ordnet på D600.

Selv savner jeg ikke profiler, da lyd/lydløs dekker det meste for min del.

 

Har skrevet til Samsung, håper flere gjør det. Håper nemlig på en firmware som kan rette opp det meste.

Lenke til kommentar

Enig i mye av det nevnt ovenfor.

 

En av hovedgrunnene til at jeg ikke går for Samsung, er dataoverføring til PC.

 

Samsung bruker et gammeldags program, som jeg synes er krøkkete å bruke. Dessuten er det veldig nøye hvor man kan plassere filer på telefonen.

 

Synkemulighetene er ikke så gode som på SE og Nokia. Dessuten er det meget klare begrensninger i tegnlengde i tema for kalenderoppføringer. Adresseboken støtter ikke postadresser.

Lenke til kommentar
1. Ikke noen mulighet for bruk av profiler

2. Ikke stor bokstav etter punktum, når du skriver meldinger

3. Tungvint prosess for å sende mld

4. Ingen samlet teller for samtaletid

5. Ingen mulighet for valg av snarveier på navigeringstast

6. Går ikke an å få telefonen til å ringe og vibrere samtidig

 

Dette er bare noen små ting jeg mener kunne vært rettet opp på en enkel og grei måte. Kommer sikkert på mer også, selv om det også er mye som er positivt.

5409306[/snapback]

 

 

1. Hva legger du i det? trenger man mer enn lydløs og normal? Er jo kun det jeg har brukt på mine tidligere nokia telefoner og sony-ericsson telefoner.

 

2: Min Samsung z500 får automatisk stor bokstav etter punktum

 

3: Forsåvidt enig, intill man har lært seg teknikken. Alle er jo forskjellig, både mobilmerker og mennesker

 

4: Mener på nytt at min z500 har det.

 

5: Hakke snøring hva som menes

 

6: Min Samsung z500 kan det!!

 

 

Konklusjon: ikke skjær alle over en kam :)

Lenke til kommentar

Er ganske fornøyd med min D600E jeg.

For det første, ringeprofiler: Man kan ha stille og normal, hva med skal man ha? Selv har jeg aldri skjønt (eller brukt) de 7-8 forskjellige profilene man finner i Nokia-telefoner.

Alt fra "Bygningsplass" til "Hvisking" liksom? :) Fullstendig unødvendig spør du meg!

 

Batteritiden min er helt fantastisk, har ikke telt antall dager den holder, men det er lenge nok til at jeg ikke husker presist hvilken dag jeg ladet forrige gang.

 

Samsung D600E :love:

Lenke til kommentar

Har nå prøvd mobilen litt til. Kan tilegne egne snarveier på navigasjonstasten ja. Et annet problem er nye ord du legger inn i ordboka. Dem blir lagt inn i sin absolutte form, og ikke med fritt valg av tegnsetting. Betyr at du både må legge inn ordet med små og store bokstaver, unødvendig tungvint.

 

Lurer på hvorfor ingen har sms-counter? Dette må være så enkelt å fikse.

Lenke til kommentar

En ting som jeg ikke fatter:

Om jeg går inn i e-post-instillingene, er passordet sjult med ****-symbol.

Om jeg går inn i inbox for MMS-meldinger, velger en melding og går inn på Egenskaper, så kommer e-post-passordet mitt opp som TIL-felt. Er dette slik på deres mobil, om dere har satt opp e-postkonto? Forstår ikke hvordan dette skjer.....

 

Mvh JO

Lenke til kommentar

Samsung suger når det gjelder tekstmelding. Noen ganger er T9 på og noen ganger er den av. Jeg legger til ord, og etter noen min er den borte og må legge den på nytt.

 

 

Husket at når jeg fikk tlf min så var kalenderen helt på jordet, Dager uke stemte ikke. Verdens klokke er helt på jordet å.

 

Aldri mer Samsung for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...