Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC, trøbbel ved oppstart


Anbefalte innlegg

Satte igår sammen min første PC på egenhånd, her er noen av komponentene:

hk: Abit KN8-SLI

cpu: AMD Athlon 64 3700+

gk: XFX GeForce 6800XT 256MB DDR3

kabinett: AOPEN H600B 350W Midi-tower

 

Alt er etter min beste oppfatning koblet riktig, men når jeg startet den første gang begynte den å hyle noe sinnsykt (en veldig høy-pitchet vining), men da virket det som om den gikk i bios ihvertfall, måtte bare skru av før jeg fikk testa mer pga. den jævlige lyden. Jeg prøvde å koble ut pc-speaker men den hylte fortsatt, og når jeg skrudde på tredje gangen på kom det bare et lite vin som fadet ut før power led-lyset slukna og pcen ikke reagerte mer.

 

Det første jeg tenkte var at det kanskje ble litt for mye hardware for min 350 W PSU, vet ikke om dette er problemet men, den reagerer jo i ca. 1 sek før den slokner så litt liv er det jo i den ihvertfall. Men hvor hylelyden kommer fra er jo fortsatt et mysterium. Noen ideer/forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut av pipingen, det kom fra grafikk-kortet (hadde ikke satt i den ekstra 12V kabelen som fulgte med).

 

Men maskinen er fortsatt ikke helt god. Når jeg skrur på nå starter alle viftene og LED lysene inni osv (så det virker som om hk får nok strøm ihvertfall), men ingenting skjer på skjermen (helt svart). En annen ting er at DVD-brenneren (som er koblet som primary master) ikke åpner seg så jeg vet ikke om maskinen går i bios engang (da burde den vel åpnet seg?).

 

Ideer?

Lenke til kommentar

OK men min PC har bare PCIeX16 porter, og det eneste andre kortet jeg har tilgang på er AGP... Så jeg tror jeg bare prøver å ordne så jeg får sendt hk (og kanskje gk?) tilbake til komplett så kan de finne ut hva som er galt/erstatte med nytt... Uansett, takk for hjelpen alle!

 

Til posten over: Tror ikke dette er bare PSU, siden alle viftene går osv. Så mest sannsynlig er det vel HK (speakeren er i). Men har tenkt på å kjøpe ny PSU og, 350W er kanskje litt lite...

Endret av rune420
Lenke til kommentar
Satte igår sammen min første PC på egenhånd, her er noen av komponentene:

hk: Abit KN8-SLI

cpu: AMD Athlon 64 3700+

gk: XFX GeForce 6800XT 256MB DDR3

kabinett:   AOPEN H600B 350W Midi-tower

 

Alt er etter min beste oppfatning koblet riktig, men når jeg startet den første gang begynte den å hyle noe sinnsykt (en veldig høy-pitchet vining), men da virket det som om den gikk i bios ihvertfall, måtte bare skru av før jeg fikk testa mer pga. den jævlige lyden. Jeg prøvde å koble ut pc-speaker men den hylte fortsatt, og når jeg skrudde på tredje gangen på kom det bare et lite vin som fadet ut før power led-lyset slukna og pcen ikke reagerte mer.

 

Det første jeg tenkte var at det kanskje ble litt for mye hardware for min 350 W PSU, vet ikke om dette er problemet men, den reagerer jo i ca. 1 sek før den slokner så litt liv er det jo i den ihvertfall. Men hvor hylelyden kommer fra er jo fortsatt et mysterium. Noen ideer/forslag?

5397517[/snapback]

 

 

Helt rart...jeg kjøpte samme hovedkort fra komplett nylig, med skjermkort:XFX GeForce 6600 256MB Passive Cooling, PCI-Express, Tv-Out/DVI og chieftech 400w miditower. Kjøpte 1 stk brikke på 1024 mb ram som var anbefalt til kortet, samt S-ata harddisk og Sata dvd brenner fra plextor. Jeg har akkurat de samme problemene som deg! Harddisk starter, dvdrom starter, men ingen bilde på skjerm og heller ingen pip om feil. Enten er det 2 kløner som monterer, eller så er det en mulig gjentakende feil på hovedkorta! Hva tror "ekspertene"? Må man f.eks ha 2 dual minnebrikker, eller holder det med 1? er det noe med S-ata å gjøre, har prøvd en Ide harddisk også, uten resultat. Så vi er kommet like langt med dette hovedkortet. Alt virker å starte, men svart skjerm. Trodde man fikk "pip" lyd ved evt feil på minne, grafikk etc.

Endret av blueskinky
Lenke til kommentar
Fant ut av pipingen, det kom fra grafikk-kortet (hadde ikke satt i den ekstra 12V kabelen som fulgte med).

 

Men maskinen er fortsatt ikke helt god. Når jeg skrur på nå starter alle viftene og LED lysene inni osv (så det virker som om hk får nok strøm ihvertfall), men ingenting skjer på skjermen (helt svart). En annen ting er at DVD-brenneren (som er koblet som primary master) ikke åpner seg så jeg vet ikke om maskinen går i bios engang (da burde den vel åpnet seg?).

 

Ideer?

5399960[/snapback]

 

 

Er jo selvfølgelig denne jeg skulle si at var likt hos meg. Absolutt 100% det samme skjer hos meg med samme kort. Eneste forskjellen er at jeg kjører sata dvdbrenner. Merkelig!!"??!

Lenke til kommentar

Hei!!

 

Har dere husket å sette i shadow kortet i den nederste PCI e plassen? Det shadow kortet MÅ stå i den nederste PCI e plassen hvis man ikke kjører i sli !

Det er også en 4 pin strøm kontakt nederst til venstre på hk som skal gi ekstra strøm til pci ex kortet...

 

Har det samme hk og funker fint for meg, anbefaler å legge inn de nyeste driverne når dere får det til å virke...

Lenke til kommentar
Hei!!

 

Har dere husket å sette i shadow kortet i den nederste PCI e plassen? Det shadow kortet MÅ stå i den nederste PCI e plassen hvis man ikke kjører i sli !

Det er også en 4 pin strøm kontakt nederst til venstre på hk som skal gi ekstra strøm til pci ex kortet...

 

Har det samme hk og funker fint for meg, anbefaler å legge inn de nyeste driverne når dere får det til å virke...

5406113[/snapback]

 

 

Det er gjort hos meg også, står jo klart å tydelig i bruksanvisningen....synd det ikke var det igrunn..bra spesifikasjoner på det hovedkortet.

Lenke til kommentar

Jeg har nesten samme, samma hovedkort, samma prosessor, TwinMOS ram, XFX GeForce 6600GT 256MB DDR3, power supply bezerk 500W, og jeg har samme problem.

Jeg booter opp, og alt lyder riktig, men ikkenoe bilde (bruker DVI til VGA overgang)

Har prøvd å strippe hovedkortet så mye som mulig (kobla fra cd-rom, sata disker, og alt.)

Sinnsykt irriterende, for en kamerat kjøpte AKKURAT det samme, og hans funket... :cry:

 

Edit:

FOLKENS! Jeg fiksa det!

Problemet var at det satt en liten klistrelapp halvveis innpå pinsa til geforce kortet. (den var bare såvidt borti), men tydeligvis var dette nok til ikke å gi full tilkobling mellom hovedkortet og skjermkortet. Damn det var digg :D

Endret av MiF86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...