Gå til innhold

Vil disse 135mm objektivene passe 350D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fant noen objektiver, men de er til 135mm film. vil de kunne passe til mitt 350D? Og er det bra objektiver? Har kun bilde av dem, og ingen ting mere informasjon.

 

http://i4.ebayimg.com/04/i/05/d2/6b/01_1.JPG

 

http://i18.ebayimg.com/03/i/05/b4/7f/05_1.JPG

 

http://i5.ebayimg.com/03/i/05/d8/da/18_1.JPG

5388475[/snapback]

 

Nei de tilhører den gamle FD fatningen til Canon. Ingen linser fra før midten av åttitallet passer EOS cameraer, siden Canon laget en helt ny fatning (EF) da de gikk over til autofokus.

 

Det er sikkert mulig å få tak i en overgang, det har jeg bestilt. Slik at jeg kan bruke gamle Nikkors på mitt 350D (gleder meg til den kommer) :)

Lenke til kommentar

Det finnes naturligvis også en ring til FD også. Regner med at du finner det på e-bay. Har ikke Canon en slik ring til sin egen FD-optikk? Nikon trenger ingen ring, heller ikke Pentax (de har ring til 42mm skru) og Olympus har en. KM vet jeg ingenting om. Jeg synes det er rart hvis Canon ikke har et tilbud for sine egne systemer, siden de tross alt har utstyrt kameraene sine med mulighet for lysmåling på nedblending.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Det finnes naturligvis også en ring til FD også. Regner med at du finner det på e-bay. Har ikke Canon en slik ring til sin egen FD-optikk? Nikon trenger ingen ring, heller ikke Pentax (de har ring til 42mm skru) og Olympus har en. KM vet jeg ingenting om. Jeg synes det er rart hvis Canon ikke har et tilbud for sine egne systemer, siden de tross alt har utstyrt kameraene sine med mulighet for lysmåling på nedblending.

5388733[/snapback]

Missforstå meg ikke sa ikke at de ikke kan brukes uten overgang, mente bare at de ikke er EF opptikk. Jeg er helt sikker på at man får en overgang på e-bay for et par hundrelapper, men du vil selvsagt ikke ha autofokus og sansynligvis ikke lysmåling uten nedblending.

Lenke til kommentar
Det finnes naturligvis også en ring til FD også. Regner med at du finner det på e-bay. Har ikke Canon en slik ring til sin egen FD-optikk? Nikon trenger ingen ring, heller ikke Pentax (de har ring til 42mm skru) og Olympus har en. KM vet jeg ingenting om. Jeg synes det er rart hvis Canon ikke har et tilbud for sine egne systemer, siden de tross alt har utstyrt kameraene sine med mulighet for lysmåling på nedblending.

5388733[/snapback]

Missforstå meg ikke sa ikke at de ikke kan brukes uten overgang, mente bare at de ikke er EF opptikk. Jeg er helt sikker på at man får en overgang på e-bay for et par hundrelapper, men du vil selvsagt ikke ha autofokus og sansynligvis ikke lysmåling uten nedblending.

5388790[/snapback]

Regnet med at du visste det :) Lurer bare litt på om Canon har en slik til sin egen bakoverkompabilitet med egne objektiver. Det burde de jo ha, siden de har lagt opp til en slik bruk.

Lenke til kommentar
Kikket på selve linkene først nå. Jeg vil hevde at de to første objektivene er god grunn alene til å skaffe en slik ring. Zoomen hadde jeg ikke brydd meg så mye med, men er den gratis så er det greit. En 70-210 zoom bør ha AF i dag, gr dårlig lysstyrke og kort fokussnekke.

5388933[/snapback]

Enig med PMnormal, men det krever selvsagt at du har brukt Speilrefleks før. Hvis du er helt ny med SLR, og bare tar bilder på grønn firkant bør du kanskje drøye litt med det. Du må også huske på at alle former for bilder som innebærer ting som beveger seg fort, vil være umulig og ta med disse linsene, siden de krever for mye instillinger.

Lenke til kommentar
Det finnes naturligvis også en ring til FD også. [...] Har ikke Canon en slik ring til sin egen FD-optikk? [...]

5388733[/snapback]

Hvis man ikke allerede har FD-objektiver fra før, er det en veldig dårlig ide å skaffe en slik adapter. Da FD-systemet kun har 42mm avstand mellom filmplan og bajonett, som er mer enn EOS og de fleste andre speilreflekssystemer, må adapteren inneholde optikk om man skal kunne fokusere på litt avstand. Slike adaptre finnes, men de gir redusert skarphet og virker som en svak telekonverter. Canon lagde en slik som var ganske bra, men den er utgått (og ble visstnok kun solgt til profesjonelle), og er dyr og vanskelig å finne.

Det finnes også adaptre fra FD til EOS uten optikk, men de egner seg kun til makro-bruk.

 

Ønsker man å bruke gamle MF-objektiver på EOS med adapter, sats heller på M42 (Pentax/Praktica skrufatning) eller Nikon-optikk; da kan du fokusere på uendelig avstand med en billig adapter uten optikk. I det siste har jeg også sett adaptre for Olympus OM-objektiver til en anstendig pris på Ebay, tidligere var de mye dyrere.

 

Husk at med alle slike adaptre må man bruke nedblendet lysmåling. (Søk etter "stop-down metering" hvis begrepet er ukjent.)

Lenke til kommentar

Endelig et konkret svar. Selv har jeg bare tilhørt Eos-slekten i et år, så jeg har litt ufokuserte minner om tidligere generasjoner Eos.

Når jeg leste innlegget til LazySod kom jeg på den konverteren. Siden jeg aldri har hatt noe FD-optikk har jeg aldri tenkt over problemstillingen før. Derimot er jeg nå enda mer glad for at jeg valgte Nikon når jeg fotograferte analogt. Det er nemlig litt trist at ikke flotte kamerahus som A-1, AE-1, F1 og F90 ikke kan dele sekk med noe dslr-hus. Rett og slett trist.

Det minner oss også på hvor utrolig heldige/forutseende Nikon var da de etablerte F-fatningen i 1959. Kun Leicas M-fatning er eldre, og er fremdeles i bruk. Skrufatning er jo bare for museumsvoktere som meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...