Gå til innhold

Spørsmål til iAudio X5 eiere.


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe iAudio X5, muligens X5L. :hmm:

Har lest en del omtaler men har likevel en del spørsmål som jeg håper noen kan svare på:

 

- Hvordan holder batterikapasiteten seg over tid.

 

- Den støtter vel ikke sortering på ID-tag, men viser den ID-tag under avspilling, eller bare filnavn? Fint om noen klarer å sette inn et bilde av hvordan skjermbildet ser ut under avspilling av musikk.

- Støtter den playlist? Kan de redigeres i f.eks. notepad (tekstbasert)?

- Kan den spille FLAC gapless (uten mellomrom opphold mellom spor som henger sammen)?

 

- Hvor lenge har du hatt den?

- Eventuelle andre ting du er spesiellt fornøyd med, eller ikke førnøyd med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt min Iaudio X5L i 4 måneder og skal jeg estimere gjennomsnittelig bruk per uke vil det nok ligge på rundt 30 timer.

 

Etter mine erfaringer har batteriet holdt godt. Jeg har ikke målt nøyaktig, men det generelle inntrykket jeg sitter igjen med er at det er liten forskjell på batterikapasiteten gjennom perioden jeg har hatt spilleren.

 

Det er helt korrekt som du sier angående ID-tags. Den sorterer ikke musikken etter den, men ved avspilling vil den vise Artist - Album - Navn på sang. Det hele vil se ut akkurat som på Iaudio U3 (etter hva jeg kan se i alle fall):

 

GUI.gif

 

(bakgrunnsbilde er skiftbart, og ønsker du en clean avspiller kan du velge bort alt av menyer og sitte bare igjen med "the basic information", og flere av symbolene på bildet er ikke synligmed mindre du bruker disse funksjonene)

 

4_s.jpg

 

Angående playlist. Det finnes to alternativer: Dynamic Playlist; en du lager "on-the-go", fungerer som en slags "favoritter" der du kan velge ut sanger fra spilleren som legger seg her.

 

Ellers støtter spilleren .m3u playlist, men det er noe tungvint. Disse må lages på forhånd via pc'en. Det letteste er å bruke et mediaavspillingsprogram, åpne filene på spilleren via dette, og lagre spillisten i mappen som heter "playlist". På denne måten får henvisningene i playlisten du lager den relevante stien i forhold til disk og mappe.

 

X5-spillere tilbyr ikke gapless. I følge en brukertest på Iaudiophile.net ble resultatene slik:

 

Wav - 0.002

Flac - 0.044

WMA - 0.061

Mp3 - 0.098

Ogg - 0.689

 

Man hører en overgang på f.eks livealbum og bootlegs - selv om den riktignok kan være veldig veldig liten.

 

http://iaudiophile.net --> forum og reviews her kan være nyttig for mer info.

 

Ellers vil jeg kanskje påpeke at muligheten til avspille video er fin, men skjermens oppløsning og størrelse gjør at jeg ikke bruker den spesielt mye. Tekst og bilde-visning er også litt skuffende pga av dette. Radioen er ganske kresen mht til signaler. Beveger man seg bort fra byen eller i store bygninger får man ingen signaler.

 

Men alt i alt er jeg strålende fornøyd med mitt valg, per dags dato ser jeg ingen andre jeg ville valgt heller.

Endret av Zatôitchi
Lenke til kommentar

Takk for et veldig bra svar.

En ting: jeg synes det ser ut som artist og album tittel kan være hentet fra ID-tag (kan også være kataloger?), men at sang tittel er filnavnet?

 

Jeg leste i en omtale at FLAC bare er støttet hvis komprimeringsmodus 1 eller 2 er brukt? Høres veldig rart ut siden 5 er default. Vet du noe om det?

Litt skuffende at FLAC ikke spilles gapless, men et opphold på 0.044 sek. høres vel nesten ikke.

 

Jeg kommer til å bruke mest MP3 filer, men muligens FLAC for album hvor det ikke er opphold mellom sporene.

Lenke til kommentar

Ble litt usikker angående tag-ene her, men jeg kom plutselig på at dette kan du faktisk velge fritt mellom i innstillingene. Sangen blir enten vist som ID-tag eller som filnavnet - etter hva du velger.

 

Det du leste om flac gjaldt bare den tidligste firmwaren og er rettet opp nå. Spiller selv av album med komprimeringsmodus 8.

Endret av Zatôitchi
Lenke til kommentar

Da blir det en X5L, hvis jeg finner noen som har den på lager, til brukbar pris.

Godt å høre at den støtter FLAC 8, det er det musikken min er rippet i.

Men for å spare plass på X5en så blir det vel til at jeg for det meste bruker MP3 på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...