Gå til innhold

Hvilket raskt kamera?


Anbefalte innlegg

Har stort sett tilbragt dagene framfor PCen de siste ukene på leit etter det rette kameraet for meg. Har lest igjennom dette forumet, søkt etter aktuelle typer osv osv. Har også lest tester både her og på andre nettsteder. Sitter enda igjen og er usikker på kameravalg. Budsjetter har forflytta seg fra 2k til 2,5 k til >3k. Forstår at dere gjengangere er kjempeleie av spørsmål om kameravalg, men ber på mine knær om at du orker å ta deg tid til å hjelpe meg ;)

 

Jeg fotograferer hovedsakelig hester, og et kamera som er ganske raskt både i oppstart og utløserforsinkelse er viktig! Størrelse er ganske uviktig, men kjekt å få plass i jakkelomma. Design og merke er totalt uvensentlig. Video med lyd er stort pluss.

 

Sitter igjen med disse kameraene som jeg syntes ser ok ut, men er selvfølgelig åpen for alle andre forslag:

 

Nikon coolpix: 4100(2290 kr), 5200(1999 kr), 5600(1999 kr), 5900(2575 kr), 7600(2799 kr), 7900(2999 kr), P2(2800 kr), L1(2799 kr).

 

Canon IXUS: 40(2399 kr), 50(2493 kr), 55(2839 kr)

 

Casio Exilim Z750 (2894 kr)

 

 

:thumbs: og :love: til deg som er så snill at du hjelper meg :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildekvalitetsmessig vil følgende Nikon modeller slå Ixus og Casio modellene du nevner:

 

Coolpix 5200, 5900, 7900 og P2. P2 er den nyeste og dermed også raskest i oppstart og utløserforsinkelse av disse. Størres skjerm og wifi er også nytt på denne i forhold til de gamle. 5200 vil jeg imidlertid ikke anbefale (får du i det hele tatt tak i denne lenger?) da den har meget liten skjerm, er tregest av disse og ikke har samme funksjoner som de nyere modellene.

 

Casio kameraet er nok raskest, men har høyere støynivå enn Nikon kameraene, og ødelegger detaljer i bildene med for mye falsk oppskarping (for å kompensere for dårlig optikk?).

 

Ixus'ene er små, men dette går på bekostning av optisk kvalitet, og er nok de med svakest bildekvalitet av de du nevner.

 

Konklusjon... jeg vil anbefale P2 som det beste kameraet for deg :) Vant også testen i TV 2 Hjelper deg, og får mye skryt for best bildekvalitet i mange andre tester (de som ser på ekte bildekvalitet, og ikke falsk etterbehandling av bildene).

Lenke til kommentar

Casio EX-Z750 et et av de kameraer som har fått best test på:

"http://www.cameras.co.uk/html/sample-images-1.cfm"

Jeg synes disse testene virker seriøse og her kan en også sammenligne bilder fra forskjellige kamera.Etter å ha sett på forskjellige kameratester,valgte jeg å kjøpe dette kameraet før jul, dette sjøl om jeg visste at Afseth har innvendinger mot kameraet.(en må bare vurdere hvem en skal tro mest på)Synes å huske at det ble en femmer i AKam's test.

Erfaringer, så langt, er gode:"En imponert over mulighetene dette kameraet gir.

Skjermen kunne hatt bedre oppløsning (det visste jeg)Zomen er vanskelig å stille nøyaktig.

Meget bra innebilder! (men med masse røde øyne)

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelp:) Setter stor pris på det!

Men skjermstørrelse og trådløs overføring betyr ikke så mye for meg, er P2 framdeles bedre enn 7900? På bildekvalitet og hurtighet osv? P2 har jo 5 mp mot 7900`s 7,1 mp.

 

Prismessig er det jo bare ca 100 kr i differanse.

Mener å huske at P2 vs 7900 har vært diskutert før, skal søke litt å sammenligne testresultater:)

 

 

Bildekvalitetsmessig vil følgende Nikon modeller slå Ixus og Casio modellene du nevner:

 

Coolpix 5200, 5900, 7900 og P2. P2 er den nyeste og dermed også raskest i oppstart og utløserforsinkelse av disse. Størres skjerm og wifi er også nytt på denne i forhold til de gamle. 5200 vil jeg imidlertid ikke anbefale (får du i det hele tatt tak i denne lenger?) da den har meget liten skjerm, er tregest av disse og ikke har samme funksjoner som de nyere modellene.

 

Casio kameraet er nok raskest, men har høyere støynivå enn Nikon kameraene, og ødelegger detaljer i bildene med for mye falsk oppskarping (for å kompensere for dårlig optikk?).

 

Ixus'ene er små, men dette går på bekostning av optisk kvalitet, og er nok de med svakest bildekvalitet av de du nevner.

 

Konklusjon... jeg vil anbefale P2 som det beste kameraet for deg :) Vant også testen i TV 2 Hjelper deg, og får mye skryt for best bildekvalitet i mange andre tester (de som ser på ekte bildekvalitet, og ikke falsk etterbehandling av bildene).

5362040[/snapback]

Endret av Parida
Lenke til kommentar

P2 er et kjappere kamera enn 7900, både i oppstart og utløserforsinkelse, så med tanke på at prisen er ganske lik, så ville jeg valgt P2.

 

Nå tar jeg ikke megapixlene med i betraktning, for med mindre du skal lage større utskrifter enn A3 eller ta små utsnitt og blåse opp til A4, holder det lenge med 5 megapixler. Faktisk så vil optikken være en begrensning før megapixlene om du går over fem megapixler, samt at støynivå vil øke noe. Så i bunn og grunn er fem megapixler ganske ideellt faktisk.

 

Hvorfor produsentene skaper små kamera med 7-10 megapixler når optikken og bildebrikken ikke klarer å utnytte det, er rett og slett fordi media, produsenter, forståsegpåere og vår egen hjerne lurer oss til å tro at vi må ha så mange megapixler som mulig og at det er det eneste kvalitetskriteriet på kamera.

 

Ang. Casio så har de fått mye kritikk for høyere støynivå enn tilsvarende kamera fra andre produsenter. 750Z er bedre i så måte, men har lest en god del tester der det hevdes at støynivået også på dette er noe høyere enn på Canon og Nikon sine tilsvarende modeller (ixus 750, Coolpix 7900) og at det samtidig er en type støy som er mer sjenerende. I en annen tråd der jeg ble kritisert av Casio tilhengere for å være Casio fiendtlig og dra ting ut av løse luften, backet jeg godt opp med sitater fra diverse tester. (litt under halvveis ned på siden). At det har fått best i test er greit nok, men leter man lenge nok, har omtrent alle kamera fått best i test et eller annet sted en eller annen gang. Dro frem selv en test, men bare som et eksempel på de mange testene som har rost P2 opp i skyene.

 

Men prøv kameraene selv, sjekk testbilder og spør og grav. Det er ikke hva vi på forumet synes som er riktig for deg :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hva er optisk søker og hvor negativt er det at P2 mangler dette? 7900 har jo dette.

 

 

P2 er et kjappere kamera enn 7900, både i oppstart og utløserforsinkelse, så med tanke på at prisen er ganske lik, så ville jeg valgt P2.

 

Nå tar jeg ikke megapixlene med i betraktning, for med mindre du skal lage større utskrifter enn A3 eller ta små utsnitt og blåse opp til A4, holder det lenge med 5 megapixler. Faktisk så vil optikken være en begrensning før megapixlene om du går over fem megapixler, samt at støynivå vil øke noe. Så i bunn og grunn er fem megapixler ganske ideellt faktisk.

 

Hvorfor produsentene skaper små kamera med 7-10 megapixler når optikken og bildebrikken ikke klarer å utnytte det, er rett og slett fordi media, produsenter, forståsegpåere og vår egen hjerne lurer oss til å tro at vi må ha så mange megapixler som mulig og at det er det eneste kvalitetskriteriet på kamera.

 

Ang. Casio så har de fått mye kritikk for høyere støynivå enn tilsvarende kamera fra andre produsenter. 750Z er bedre i så måte, men har lest en god del tester der det hevdes at støynivået også på dette er noe høyere enn på Canon og Nikon sine tilsvarende modeller (ixus 750, Coolpix 7900) og at det samtidig er en type støy som er mer sjenerende. I en annen tråd der jeg ble kritisert av Casio tilhengere for å være Casio fiendtlig og dra ting ut av løse luften, backet jeg godt opp med sitater fra diverse tester. (litt under halvveis ned på siden). At det har fått best i test er greit nok, men leter man lenge nok, har omtrent alle kamera fått best i test et eller annet sted en eller annen gang. Dro frem selv en test, men bare som et eksempel på de mange testene som har rost P2 opp i skyene.

 

Men prøv kameraene selv, sjekk testbilder og spør og grav. Det er ikke hva vi på forumet synes som er riktig for deg :)

5362706[/snapback]

Lenke til kommentar

Optisk søker er det lille vinduet du kan se gjennom kamera med. Fordelen med optisk søker er at du ser bedre hva du tar bilde av når det er mørkt. Personlig foretrekker jeg å ha optisk søker, man man kan ikke altid få det man ønsker seg. En del kameraer har lcd-skjerm som øker følsomheten når det blir mørkt i rommet. Eldre skjermer hadde en tendens til å bli helt mørk når lyset ble dårlig. I dag finnes det mange modeller som har så god skjerm at man ikke trenger optisk søker lenger, selv når det er mørkt eller solen skinner direkte på skjermen.

Lenke til kommentar

:blush: Ojda, nå følte jeg meg lur;) Hehe...

Prisen for P2 med ekstra batteri, 512 mb minnekort og frakt hos Komplett blir 3480.

Prisen for 7900 med samme tilbehøret og porto blir 3574.

Så jeg bør gå for P2? Eneste forskjellen er design, mangel på optisk søker hos P2, antallet megapixler og trødløs overføring på P2? Er det ingen andre?

 

Takker for all hjelp så langt :thumbup:

 

 

Optisk søker er det lille vinduet du kan se gjennom kamera med. Fordelen med optisk søker er at du ser bedre hva du tar bilde av når det er mørkt. Personlig foretrekker jeg å ha optisk søker, man man kan ikke altid få det man ønsker seg. En del kameraer har lcd-skjerm som øker følsomheten når det blir mørkt i rommet. Eldre skjermer hadde en tendens til å bli helt mørk når lyset ble dårlig. I dag finnes det mange modeller som har så god skjerm at man ikke trenger optisk søker lenger, selv når det er mørkt eller solen skinner direkte på skjermen.

5364205[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...