Gå til innhold

Beholde D50 eller avansere til D70s?


Anbefalte innlegg

Under juletreet lå det i år et Nikon D50 med mitt navn på. Det er kit pakken med 18-55. Dersom jeg betaler 3000 kr i mellomlegg får jeg D70s med 18-70 objektivet. Burde jeg gjøre dette? Eller burde jeg beholde D50 kit og bruke tilsvarende beløp på et tilleggs objektiv? :hmm:

 

Jeg har hatt speilrefleks tidligere, men anser meg selv som ganske i startfasen av å lære foto. Takk for alle svar og synspunkter, da jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stod hos Japan Photo og vurderte det samme 3. november i år. Nikon D50 m/18-55 til 5.999,- eller Nikon D70S m/18-70 til 8.999,-. Jeg endte opp med Nikon D70S, både pga størrelse, to kommandohjul (en til lukker og en til blender), fysisk litt større kamera, innebygget blitz med fjernstyring av slaveblitzer (opptil 3), og sist men ikke minst... det som veide tyngst for mitt vedkommende: 18-70mm istedenfor 18-55mm.

Lenke til kommentar

Takk for svar!! Det med størrelsen virker fristende på meg, da hånden min ikke finner seg helt til rette på D50. Og jeg har lest en del tilbakemeldinger på forumet her at 18-70 objektivet er bedre enn 18-55, både spesifikasjoner og byggemåte. Dersom jeg skulle ha kjøpt dette objektivet måtte jeg vel gi ca 3000 kr for det alene, men da har jeg fortsatt "bare" D50. Hvis jeg kjøper D70s kit, har jeg jo et enda bedre kamera samt et bedre objektiv, for de samme 3000 kr...?

 

Jaja, dette blir litt offentlig lufting av tanker, men man slår seg så mye bedre til ro med ting, når man får litt bekreftelser på ting :thumbup:

Lenke til kommentar

D70S skal også være mer avansert (eller D50 skal ha lavere inngangsterskel når det gjelder å bruke det) har jeg fått med meg, uten at jeg har satt meg inn i detaljene. D70S er vel også raskere. D50 bruker forøvrig SD-kort mens D70S bruker CF-kort.

 

Du har helt rett i at det blir helt meningsløst å bruke 3.000 eller mer for 18-70mm når du får ett D70S kit inkludert 18-70mm'ern for 3.000 ekstra.

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
Viss du har et D50 vil jeg si at det er unødvendig å skifte til D70S, dan kan du heller avansere til Canon 20D eller noe, som er i en klasse litt høyere

5343810[/snapback]

Da snakker vi om -litt- større mellomlegg for å komme opp til samme optisk kvalitet som 18-70 har! ;) 20D alene får man vel rett under 10.000 for tiden, men det er uten optikk. 18-55'en til Canon bør vi vel ikke en gang nevne i denne sammenheng? ;)

Lenke til kommentar

Tja... D70s har noen fordeler foran D50;

 

-DOF preview knapp

-2 kommandohjul

-Baklyst LCD display på toppen

 

Kan du leve uten disse tingene, er det ingen vits i å bytte opp til D70s (nå snakker jeg kun hus) - D50 er ett meget bra kamera! D70s er marginalt større, men det er ikke stor forskjell mellom de to!

 

Neste spørsmål er minnekort - hva har du fra før (hvis noe)? D50 bruker SD kort mens D70s bruker CF kort. Men minnekort bør vel ikke være den største faktoren for din avgjørelse.

 

Objektiver; 18-55 kitobjektivet er helt greit, men ikke så mye mer enn det. Byggekvaliteten på det kontra 18-70 er som natt og dag... plastikkrør er en god betegnelse på 18-55... men det gir ikke så verst bilder blendet noe ned. (Mitt 18-55 gikk av med pensjon etter at jeg kjøpte Sigma 18-125!)

Ville kanskje vurdert og beholde D50 en stund, men heller kjøpe ett bedre objektiv, f.eks:

-Nikkor 18-70

-Sigma 18-50 F/2,8

-Sigma 18-125

eller noe lignende...

 

Så kan du heller oppgradere til ett D200 hvis du med tid og stunder savner ting som D50 ikke har - det har veldig mange fordeler som verken D50 eller D70s har!

(Jeg personlig skal oppgradere til ett D200 i løpet av 2006! :D )

Lenke til kommentar
Viss du har et D50 vil jeg si at det er unødvendig å skifte til D70S, dan kan du heller avansere til Canon 20D eller noe, som er i en klasse litt høyere

5343810[/snapback]

Det er vel langt i fra alle som er enig i at Eos 20D er i en klasse høyere enn D70, selv om det er dyrere. Dessuten tar D70 mye bedre bilder med 18-70 kit-zoom enn Eos 20D med 18-55. Den er et så og si ubrukelig stykke glass, som jeg desverre eier.

 

Er Eos 20D-bruker.

Lenke til kommentar

Har d70 selv og har prøvd d50 flere ganger. Det er ikke stor forskjell på størrelse på husene så det bør ikke være avgjørende for deg. 18-70 er på alle områder et bedre objektiv en 18-55 og det veier i favør for d70 kit, men har du bare tenkt å fyre løs i jpeg fine syns jeg(personlig mening) at d50 var en del bedre en d70. I raw var d70 bedre eller d50(også personlig mening).

 

Men alt i alt er 3000kr ikke så mye for å oppgradere 18-55 til 18-70 og når du får en høyere modell kamerahus på kjøpet ville nå jeg si det klasifierer til god grunn til "oppgradering"

Lenke til kommentar
Viss du har et D50 vil jeg si at det er unødvendig å skifte til D70S, dan kan du heller avansere til Canon 20D eller noe, som er i en klasse litt høyere

5343810[/snapback]

 

Nå regner jeg med at trådstarter snakker om å bytte julegaven i butikken mot en d70s ikke å selge d50 brukt for å kjøpe d70s.

Lenke til kommentar
Ville kanskje vurdert og beholde D50 en stund, men heller kjøpe ett bedre objektiv, f.eks:

-Nikkor 18-70

Skal han oppgradere til dette objektivet kan han like gjerne bytte til D70s, da prisen blir omtrent det samme.

5344153[/snapback]

Første og viktigste spørsmål er hvordan kameraet skal brukes, hva slags behov trådstarter ser for seg. For de ca 3000 som er aktuelle i melomlegg opp til D70s, kan han f.eks (nesten) få både Nikkor 50mm f/1.8 og Sigma 70-300 f/4-5.6 APO Macro. Da sitter han med en komplett begynnerutrustning for omtrent samme pris som D70s m/kitlinsa. Jeg mener dette for de fleste nybegynnere er et mye bedre valg, SÅ viktig er ikke blitzstyring og dybdeskarphetsknapp for en som skal begynne å utforske.

 

Hvis han så i neste omgang vil ha et mer robust hverdagsobjektiv, så fås 18-70mm svært lite brukt for ca 2000 kr, og ny for 2700 hos YaTack. Da bør han selge 18-55 for noen hundrelapper. Men jeg synes det er bare tull å si at en nybegynner trenger dette objektivet. Hvis nemlig 18-55 blir for begrensa, så vil det for nybegynnere neppe dreie seg om hjørneskarphet og optiske kvaliteter på full åpning, heller ikke om værtetting, men mest sannsynlig om zoomområde. Og da er Sigmas 18-125 et mye bedre og litt billigere alternativ. Nedblenda og sentralt i bildefeltet er 18-55-kitlinsa nemlig ganske så bra, sannsynligvis optisk sett verdens beste plastrør.

 

Jeg har D50, har bytta ut 18-55 med Sigmas 18-125, og kommer etter hvert til å kjøpe en brukt 18-70 - for å ha et allværsobjektiv til den gamle panservogna jeg har kjøpt, D1H. Men ikke om noen kan få meg til å bytte ut basisen i utstyret mitt, nemlig D50, 50mm-Nikkoren og den ganske så allsidige Sigma 70-300-zoomen med D70s og 18-70-linsa! De som sier sånt: Har de virkelig prøvd dette utstyret?

Lenke til kommentar

En kan nok vurdere de to kit'ene D70s 18-70mm og D50 18-55mm opp mot

hverandre og veie for og imot ganske lenge.

Siden du allerede har fått D50 ville jeg beholde det i viten om at det er et mye

nyere kamera enn D70s som er en oppgradering av D70 og ikke nyutviklet slik D50. Det har gjort at D50 faktisk har fått litt bedre dynamisk omfang og noe mindre støy. Det er ikke gjort vesentlige forbedringer på disse områdene men nok til å angi dette som marginalt bedre billedkvalitet på visse områder.

 

Dårlig gjort av Nikon å ikke tilby et gunstig kit med D50+18-70mm kan en kanskje si, det kan tyde på at Nikon ser D70s som bedre tilpasset røff bruk siden 18-70mm også er værtettet, har raskere autofokus, har fått meget gode testresultater, mot mer moderate kvaliteter på 18-55mm-

D70s kan ta bilder med 3bilder/sek mot D50 2.5bilder/sek.

Evnen til å pushe bilder gjennom prosessoren er en viktig egenskap, men forskjellene her er heller ikke store nok.

 

Vil anbefale deg til å holde på D50/m18-55mm objektivet og eksempelvis bygge på etter behov senere. Det er jo snakk om ca 3000 kr i prisforskjell, og det kan du bruke på objektiv som gir deg noe helt annet, og da er det hensiktsmessig å bestemme seg for et område man er interessert i, eksempelvis portrett, makro, landskap, sport, fugle-og dyreliv, og deretter investere i egnet optikk, gjerne brukt. Hvis pengene ikke spiller så stor rolle ville jeg prøve å selge 18-55mm, eller prøve å bytte kun denne med en 18-70mm, det burde være grunnlag for tilsvarende avslag i prisen. 18-70mm gir etter min oppfatning akkurat det brennvidde området jeg har bruk for til generell fotografering, mens jeg vil komme litt til kort med 18-55mm.

Lenke til kommentar

Godaw! jeg ny på forumet, jeg er fra Danmark, det gør vel ikke noget? Jeg ser der sker en masse her, og at I har nogle gode ting til debat.

 

Jeg købte en Nikon d 50 (med 28-55 mm) i november. Efter een dag besluttede jeg også at købe en tele/macro (sigma 300mm), da jeg især ønsker at tage natur- og macrobilleder.

 

Kameraet tager enormt gode billeder og har en god funktionalitet, jeg synes det passer fint til mine hænder, og knapperne er jeg ved at vænne mig til. Det er nemt at bruge.

Selv ungerne kan tage billeder med det, når bare jeg husker at stille det på automatik.

Kameret er så avanceret, at der nemt kan gå de næste par år med at lære alle dets muligheder at kende.

 

Jeg har opdaget at tele/makrolinsen er noget bøvlet, og at jeg faktisk mest bruger den alm linse.

 

Derfor:

Jeg synes ikke du skal avancere til andet kamera, men derimod købe de linser, du har brug for til de fotografier, du ønsker at tage. Linserne kan jo også altid flyttes til et andet kamera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...