Gå til innhold

hvilke funktoner trenger man i et multimeter?


Bowman

Anbefalte innlegg

Hvilke funksjoner trenger man å ha i et multimeter og hvilke er ikke så viktige?

 

Så på denne her.

(32-6993)

 

Prøver å komme in på elektro og bruke den til målinger før jeg setter igang å bygge/ modde ting.

 

Er det andre funksjoner man trenger?

 

På forhånd takk for svar...

 

Edit: feil på link..

Endret av boman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bruke den til målinger før jeg setter igang å bygge/ modde ting.

 

det kommer jo akkurat ann på hva du skal modde også da ! :p

 

Det var vel multimeter du skulle linke til ? Tror det er en bug eller noe, for jeg får frem solpaneler x]

Jeg fant frem multimeter, og ga linken til en kompis, han fikk også frem solpaneler.

 

På skolen har man utstyr man får bruke. Man skal ikke behøve å kjøpe seg selv.

 

 

Tror 32-3179, 32-3180, eller 36-1743 holder fint til hobbybruk.

Lenke til kommentar

32-6993

 

Jeg har denne og den skal dekke alt du trenger for GK elektro og VK1 elektronikk. Den har transistorsjekk og kondensator måling som er et must. det har ikke 32-6994.

 

I tillegg har den auto-off som er en kjekk funksjon. Mitt forrige multimeter ble strømløst i tide og utide for jeg glemte å slå det av. Det døde forøvring under hjulet på bilen når jeg koblet bilstereo og var litt stressa.

 

Hvis du velger feil måleområde i V eller ohm så viser den bare OL (Overload). Setter du på ohm og måler 230V ryker bare sikringa, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Hvis du velger feil måleområde i V eller ohm så viser den bare OL (Overload). Setter du på ohm og måler 230V ryker bare sikringa, enkelt og greit.

5328750[/snapback]

 

Hehe.... La meg gjette... du har prøvd det ut :tease: Tok noen sikkringer på GK jeg også

 

Jeg ville ha gått for den 32-6993 jeg også, greit nokk at du må velge måleområde selv, men det er vanligvis ikke noe problem om du har mer en smule peiling. Den kan måle transistorer også, en meget nyttig funksjon om du driver med litt små-reprasjoner.

 

Til vanlig så bruker jeg spenning, strøm, motstand, transistor og diode test. Er innom kondensator test i ny og ne. Men den frekvens funskjonen, noen som har peiling på den? Har liksom aldri fått ptøvd den

Lenke til kommentar

Pass på å få et som kan måle vekselstrøm, for den funksjonen er det mange multimetere i lavere prisklasse som ikke har.

 

Jeg har et par billige metere i 2-300kr-klassen, og begge er helt OK til hobbybruk og gir rimelig nøyaktige måleresultater. Jeg har også et Fluke 112, og man merker med en gang at det er i en helt annen kvalitetsklasse, og hvis du har råd til det er det ikke noe dumt kjøp. Det måler strøm og spenning (AC og DC), resistans (Ohm), kondensatorer og dioder. Man kan velge selv om man vil ha automatisk eller manuelt valg av måleområde (og ingenting blir ødelagt om man velger feil område), minne som husker minimum, maksimum og gjennomsnittsverdien på en måling, hold-funksjon og bakgrunnsbelyst display. Det har også sikring på ampere-tilkoblingen som ryker hvis man glemmer å sette tilbake ledningen etter å ha målt ampere. Ulempene er at man må opp i 1-2 ampere før det gir skikkelige målinger på vekselstrøm og at det "bare" kan måle opp til 600 volt. Det holder til de flestes bruk, men hvis du for eksempel skal reparere på apparater med bilderør kan det nok bli litt lite. Jeg tror prisen ligger litt i underkant av 1500 kr, men hvis du har råd til det har du et multimeter som du kan ha i flere titalls år.

Lenke til kommentar
Men den frekvens funskjonen, noen som har peiling på den? Har liksom aldri fått ptøvd den

5328824[/snapback]

 

Trykk på frekvens-knappen når du måler spenning, så viser den frekvensen. Virker også på DC(!). Hvis du måler likerettet 50Hz vekselstrøm vil den vise 100Hz. Den virker også på strøm (på Fluke i alle fall), men man må opp i flere ampere før den gir et skikkelig resultat.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...