Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Antistatisk bånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det holder å bare ta i kabinettet, trikset er å ha samme spenning i kroppen din som kabinettet har, da får man ingen utladning som kan skade komponenter. Spiller ingen rolle om kabinettet er jordet i kontaken til dette formålet, selvom det for eksempel kan være 1000 volts forskjell mellom deg og jord i kontaken så lenge du og kabinettet har samme spenning, som man da får med å ta/holde på d...

 

kansje noe teit formulert men men...

Lenke til kommentar

Ja, det pleier jeg å gjøre. Poenget er å få en kontakt mellom deg og kabinettet så eventuelle utladninger ikke skjer mellom komponenten du holder i hånden og kabinett/hovedkort. Spesielt rambrikker er ømfintelig for slike støt, og det kan faktisk gå flere måneder før den bryter sammen. (Egen erfaring, måtte skifte rambrikke på en maskin på jobb der noen hadde oppgradert noen måneder før jeg begynte og ikke hadde brukt lenke/tatt i kabinettet med den andre hånden FØRST).

Lenke til kommentar

Bare ta krokodille-pluggen på kabinettet du... Det er aldeles ikke nødvendig med jordet stikkontakt som en eller annen alt-viter sa så fint her oppe..

 

Det har ingenting med saken å gjøre fordi jordet stikkontakt er for personbeskyttelse, og personbeskyttelse only!

 

Du skal feste den i kabinettet, og det er rett som det sies at det er for at du skal ha samme spenningsnivå som resten av pc'en.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det er en fordel å være koblet til kabinettet hele tiden. Om en velger å holde i det, eller benytte seg av en armlenke får være fritt valg.

 

Så en video om ESD på skolen en gang der de viste hvor lite som skal til for å lade deg opp. Tenk deg at du står ved vannkjøleren og tar ut en plastkopp til vannet. Det å ta ut plastkoppen genererer ca 5000V med statisk elektrisitet i deg.

 

Når du strekker deg etter komponenter på bordet vil klærne dine gni mot kroppen, på bordet, stolryggen osv... og alt dette vil bygge opp statisk elektrisitet i kroppen din. Hvis du er koblet til kabinettet hele tiden skulle det gå bra.

 

Med komponenter for flere tusen er det dumt å ikke koste på seg en armbånd til en 50-lapp.

 

 

Vel, det var mine 2 cent

 

[Konkelimonke]

Det som skjer hvis PC'n ikke er koblet til jord (men koblet til deg) er at PC'n vil ha samme potensiale som deg, og vil da lade seg ut når du setter inn stikkontakten (eller hvis du først setter inn en ledning fra lydkortet til stereoanlegget vil da stereoen få en liten "karamell")

 

[Edit: Svar til Konkelimonke]

 

[ Denne Melding var redigert av: Freeload på 2002-09-06 13:38 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...