Gå til innhold

Pioneer DEH-P945R bil-cd-spiller m/ DSP inn i STUA


Anbefalte innlegg

[edit]

se høyttaler modell nr sist i posten.

[/edit]

 

Hei!

 

Reiser strax til USA for å ta min andre master-grad og nei, er ikke evighets-student, får faktisk BETALT utdannelsen min... selv om det ikke er mer enn akkuratt nok til å holde hode over vannet...

 

Uannsett, det er det som er kjernen i problemet mitt... Tidligere studerte jeg i Sverige, og der hadde jeg min kjære Denon Receiver og DALI 909 høytalere... elsket lyden i dem, men er både dyrt og fryktelig upraktisk å flytte med seg til USA.

 

Så derfor tenkte jeg å ta med bil-stereoen min, en Pioneer DEH-P945R.

 

Oversikt over eldre pioneer modeller med lenke til manual

 

Direkte lenk til P945R Manual. OBS: 13MB!

 

Var i sin tid Pioneers toppmodell og er fremdeles en (synest jeg) meget oppegående spiller. Planen er å bruke denne sammen med 4 bilhøytalere (2 små 2veis og 2 "store" 3-veis(?)) for å få et pent lite "stereo-annlegg" til hybelen.

 

I den sammenhengen har jeg noen spørsmål som jeg er litt usikker på, og vi begynner med det viktigste:

 

Spilleren har oppgitt max 10A i matning (nest siste side) og kan ta mellom 10.8 og 15.1 volt i matning. Tenkte derfor å bare koble den på en "til overs" (les: billig) PSU som har 2 x 12V rails som begge er over 10A, og i og med at den var så lite kresen på nivået, så går vel dette greit? Eller?

Det som får meg litt usikker er pratet i "bil-verden" om "negativ jord".. alltså, jorden er vel åkke som minus-polen på bil-batteriet, og mellom pluss og minus har man ca 12V? eller? -Så da blir det vel ett fett om det er ett batteri eller et PSU?

(Klemmer inn en 10A bil-sikkring mellom matning og psu bare for sikkerhets-skyld).

 

Videre må jeg, når jeg vel har kommet over dammen, bygge inn spilleren m/psu (lett nok) og så lage kasser til høytalerene. Har ikke helt bestemt meg for om jeg vil bygge 2 kasser eller 4, må se litt mer på høytalerene først, men også her har jeg et par spørsmål:

 

Tenkte å lage lukket kasse. Har lest litt på forskjellige DIY sider, og som et førstegangs prosjekt så er det visst enklere å få til en lukket kasse, pluss at jeg er opptatt av kvalitet framfor kvantitet, og da var visst også lukket litt bedre?

 

Uansett, når jeg leser rundt, så står det at det er veldig viktig å tilpasse kassens luft-volum etter elementet som skal brukes, og at optimalt element-volum oppgis av leverandør. Vel, har prøvd å kikke litt på Pioneer sine sider, men kan ikke se noe "kasse-volum" spesifisert på noen av de tillfeldig utvalgte høytalerene jeg så på... what gives? Er det noen tommelfinger regel som man kan bruke for å finne kasse-volum selv?

 

Og de derre 3-way speakers (tror jeg det var)... går jo ikke å skille ut diskant/mellom/bass i forskjellige rom i kassa når de står stacked i høytaleren liksom.. så.. helt enkelt er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå fram med kassen.

 

håper på noen innspill.. tenkte at jeg skulle prøve å lage min første DIY blogg ting med dette prosjektet.

 

høyttaler elementene jeg har er:

2 stk TS-A6976 4-way (200W max, 60W nominell)

2 stk TS-E1070 2-way (80W max, 25W nominell)

Endret av Dargar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, da har jeg fått fixa PSU spørsmåla. Er visst ikke noe problem i det heletatt.

 

Da lurer jeg bare på om noen kan hjelpe meg med høytalerene?

 

Har ikke original-embalasjen, og fant ikke noe på pioneers sider heller, så jeg står i blinde når det gjelder de forskjellige parametrene som jeg trenger for å regne litt på kasse-volum etc..

 

Takknemmlig for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...