Gå til innhold

Prosjekt: µpenta, mitt aller første!


Anbefalte innlegg

Da er jeg i gang med mitt aller første hjemmelagde kabinett.

I løpet av den siste uka her jeg eksprementert litt med designetog kommet fram til dette:

kabinett012na.th.jpg

 

Kabinettet skal lages i 12mm finér, dimensjonene blir b:220mm h:470mm l:500mm

 

Side døra er i en klasse for seg selv, den skal vere hengslet oppe og det skal vere en gassfjær på sia for å opne den. Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal bruke som håndtak, men det kommer.

 

I side døra skal det vere uv-plexi og en uv-katode ved siden.

 

Jeg skal ha et bryter panel forran, det skal vere av plexi som er pusssa ned så du ikke kan se igjennom det (trenger tips om hva jeg burde gjøre for å få det best mulig), der skal jeg ha start knappen og noen vippebrytere til vifta på siden, leds som jeg skal ha litt rundt forbi, uv-katoden, og kanskje noe mer hvis jeg kommer på noe under byggingen.

 

I dag var første dagen og jeg starte rett på med å kappe til platene, ble litt surr med størelsene og det gikk kanskje med litt for mye finér i prosessen.

Det jeg har gjort i dag:

- jeg har kappa til sideplatene, mangler bare å kappe av hjørnene

- jeg har kappa ut bakdelen og framdelen

- trodde jeg hadde kappa bånnen men pga. noen måle feil ble den for kort

 

Har ikke mange bilder siden jeg ble for revet med å jobbe men her er et sammla bilde:

post-90238-1135016788_thumb.jpg

 

Neste gang håper jeg å få:

- kappe ferdig med resten av platene

- lage hull til skruene

- pusse det jeg rekker av platene

 

edit: sorry for alle skrive leifa jeg har og som vil komme...

 

 

Updates:

Update 21/12-05

Update 22/12-05

Endret av Sletten_89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er jeg i gang med mitt aller første hjemmelagde kabinett.

I løpet av den siste uka her jeg eksprementert litt med designetog kommet fram til dette:

kabinett012na.th.jpg

 

Kabinettet skal lages i 12mm finér, dimensjonene blir b:220mm h:470mm l:500mm

 

Side døra er i en klasse for seg selv, den skal vere hengslet oppe og det skal vere en gassfjær på sia for å opne den. Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal bruke som håndtak, men det kommer.

 

I side døra skal det vere uv-plexi og en uv-katode ved siden.

 

Jeg skal ha et bryter panel forran, det skal vere av plexi som er pusssa ned så du ikke kan se igjennom det (trenger tips om hva jeg burtde gjøre for å få det best mulig), der skal jeg ha start knappen og noen vippebrytere til vifta på siden, leds som jeg skal ha litt rundt forbi, uv-katoden, og kanskje noe mer hvis jeg kommer på noe under byggingen.

 

I dag var første dagen og jeg starte rett på med å kappe til platene, ble litt surr med størelsene og det gikk kanskje med litt for mye finér i prosessen.

Det jeg har gjort i dag:

- jeg har kappa til side polatene, mangler bare å kappe av hjørnene

- jeg har kappa ut bakdelen og framdelen

- trodde jeg hadde kappa bånnen men pga. noen måle feil ble den for kort

 

Har ikke mange bilder siden jeg ble for revet med å jobbe men her er et sammla bilde:

 

 

Neste gang håper jeg å få:

- kappe ferdig med resten av platene

- lage hull til skruene

- pusse det jeg rekker av platene

5312401[/snapback]

Kan sikkert bli bra dette, men ser ikke noe bilde nederst :)

Lenke til kommentar
Hey, msn har vært f***a, så har ikke kommet på før nå.. Vi drar ned og jobber i 3-4 tia idag hvis du kan.. Jeg ringer deg da :)

5317889[/snapback]

greit det bare synd at jeg sikker å snakker med deg på msn nå da :tease:

 

men til saken, jeg fikk en grei telefon for to dager siden, da sto tilfeldigvis mamma i en clas ohlson butikk og jeg fikk bestilt 8 stk vippebrytere so jeg skal ha til det bryterplanelet forran :w00t:

de kommer med på bildene som jeg legger ut seinere i dag

Lenke til kommentar

UPDATE

 

ja hva har jeg gjort i dag:

 

post-90238-1135191555_thumb.jpg

kutta ut resten av platene untatt bånnplata som jeg måtte ha litt mer finér til

 

post-90238-1135192383_thumb.jpg

bryterne mine fra Clas Ohlson

 

post-90238-1135191604_thumb.jpg

her er en av bryterne kobla til en gammel vifte bare for å prøve

 

post-90238-1135191641_thumb.jpg

har slete nesten hele dagen med å pusse platene de eneste som mangler er de som er skrudd sammen og en ene siden på bånnplata

skrudde sammen to av de for å få det mer tredimensjonalt

 

post-90238-1135191666_thumb.jpg

mat må man ha... er gått ut på datoen men men :p

 

I morra er det pussing av resten av platen også skal jeg kutte hull i døra.

tenker jeg skal gjevne ut platene så alle passer og jeg kan begynne og skru de sammen

Endret av Sletten_89
Lenke til kommentar

UPDATE

 

post-90238-1135295786_thumb.jpg

Først skulle platen pusses ned så de passa til hverandre men det fantes ikke skrustikke her så jeg gikk løs med tvinger

 

post-90238-1135295867_thumb.jpg

Etter å ha pussa ned sidene på alle platene så var jeg igang med å skru sammen...

post-90238-1135295886_thumb.jpg

også var vi ferdig med det, mangler å kutte av hjørnet med det skal gjøres neste gang tenker jeg

 

post-90238-1135295826_thumb.jpg

døra skal kuttes hull i

post-90238-1135295803_thumb.jpg

men det er enda masse pussing igjen da

det er plexien som står igjen tapa vedsiden der klar til å kappen

 

men nå blir det juleferie fram til neste uke så blir ikke noen update før det men vil jobbe med de panelet forran imens

Lenke til kommentar
dette ser bra ut! KUTGW!

 

Hvordan har du tenkt å behandle treet forresten?

5327168[/snapback]

 

vel først skal jeg sparkle alle sprekker ol. foreksempen de hullene på bakplate som du ser på det ene bildet, de komav at jeg hadde lagd hulla før jeg pussa ned kantene og så passa de litt dørlig etterpå

 

men jeg er ikke helt sikker på hvodan jeg vil gjøre det med jeg vil fortatt på for de fargen jeg har på SketchUp tegningen på toppen men vet ikke helt hvordan jeg skal lage den orange kanten. tenkte jeg skull maskere og spraye/male de kantene orange også male resten svart etter på, men tenkte også på mo jeg skulle skaffe noen orange metallister og feste de på kantene men er ikke sikker.

det kommer :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...