Gå til innhold

Ødelagt hovedkort, eller PSU?


Beelsebub

Anbefalte innlegg

Har:

 

CPU: AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus

Socket A (Thoroughbred) prosessor

 

HK: EPoX EP-8RDA+ hovedkort Socket A, LAN

nForce2 Ultra400/MCP-T, USB2.0,Firewire

 

Skjermkort: Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB

AGP,"Fireblade E", DVI-I, TV-Out, Retail

 

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack

Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

 

 

Kjøpte meg bærbar før eg skulle gi meg ut på student tilværelsen i Sogndal, lot den satsjonære stå igjen heime. Kom heim i går og den stasjonære pc'n funker ikkje. Den booter ikkje, får på strøm, cpu vifte går, kabinett vifte går, lys på cd-rom og diskett stasjon, men vil ikkje starte opp. HK har ein liten indikator som viser "post codes" ein slags feilsøkings hjelp. Einaste problemet er at displayet viser FF, som betyr "Fully functional". Har søkt rundt på diverse sider for å finne ut av dette og har kommet over liknande tilfeller. Det viser seg FF betyr "fully functional" men også "fully F.u.c.k.e.d" Etter litt nærare gransking av hovedkortet viser det seg at 4 kondensatorer har begynnt å lekke, dei er oppe til venstre nær strømforsyningskontakten til HK, attmed tre spiral dingser. I tillegg har ein kondensator i nærheten av minne slottene begynnt å bule. Har prøvd å resette CMOS, starte opp med minimum maskinvare, men ingenting funker.

 

Har lest at folk har hatt lekkende kondensatorer uten at det har påverka PC'n, fannt ut at eg skulle teste PSU'n ved å jumpstarte den. Viften begynnte å gå, men eg syns den gikk veldig stille, kan det ha noko med at det ikkje er noko tilkobla den? Så det eg spør om er altså: Viss vifta på PSU'n går ved ein jumpstart, vil det sei at den funker? Det er ein Fourtron Source 350\360 W

 

Er ganske så sikker på at det er hovedkortet som har lagt inn årene, men eg har lyst til å være sikker. Har disverre ikkje ein annan pc tilgjengelig, så eg kan ikkje teste ulike komponentar separat.

 

Er det nokon som har erfaringer med lekkande kondensatorer, og mulige løysinger? Las noko om å bytte dei ut, er det noko som anbefalest (vanskelig,dyrt etc)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...