Gå til innhold

Kan jeg bruke Zalman på GF4 ??


felixaux111

Anbefalte innlegg

Har et Abit GF4 Ti4200 kort.

 

Har også en stykk Zalman ZM17CU kjøleribbe.

Har sett at flere bruker denne på sitt GF3 kort med vifte, og har gode erfaringer.

Men jeg har enda ikke sett noen som kan vise til at det går helt fint å bruke den på GF4.

 

Er det noen som kan med hånden på hjertet si at de vet at dette fungerer ????

Gjerne henvise til noe på nettet som sier det samme....

 

Jeg HATER at maskinen min bråker.

 

Hva kan skje om GPU'en blir for varm ????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt på det samme og undersøkt. det skal gå med kjøleribben til zalman, men du må ha en vifte til å blåse på den så det ikke blir for varmt. Viften kan også kjøpes med montasjestativ fra zalman. Det kan hende du har CPU vifte fra zalman du også så da er det bare og montere en ny vifte på stativet. Du bør prøve ut varmen med en temp sensor og justere viften som blåser på zalmanløsningen etter temperatur.

 

Grunnen til at jeg ikke gjorde dette var at garantien går til ******* hvis du limer fast en zalman vifte og kortet går i stykker. Derfor har jeg tenkt å finne en cpuvifte med klips så jeg bare kan skifte ut vifta igjen hvis kortet ryker...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det finnes noen innebygget temp sensor i gpu'en din, men det er iallefall enkelt å montere en ekstern.

 

Zalman ribben kommer med flere (2-3 på hver side) små hull som går helt inn til kobberkjernen som ligger ned mot gpu. Her kan du legge inne en ekstern sensor, og med feks. litt AS3 sammen med sensoren inne i hullet vil du sansynligvis få en ganske nøyaktig måling.

 

Hvor høye temperaturer gpu'en tåler er en annen sak.... Jeg vil tro at du opplever rare farger, prikker osv. og ustabilitet før temperaturen når et kritisk punkt der gpu blir skadet.

 

Kjøleribben (zalman) på mitt R8500LE datt av en gang mens pc'en sto på og jeg ikke var hjemme. Vet ikke hvor lenge den hadde stått slik men den fungerte helt fint når jeg kom hjem å begynte å surfe. Hørte at det skranglet litt i metall da jeg la ned kabinettet for å justere på noen vifter senere på kvelden. Brukte litt mere lim enn første gangen i hjørnene for å feste ribben, og hele maskinen fungerer fortsatt topp :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...