Gå til innhold

Til alle med RAM-problemer på A8N-SLI


Imsvale

Anbefalte innlegg

TXD1979, støtter det tvangsgreie sier her, og disse andre innstillingene vil gi marginalt på ytelse uansett, og ikke alle minntedier vil automatisk gi bedre ytelse jo lavere de er. Så skal de endres bør du belage deg på mye testing med feks A64 Tweeker, Everest og MemTest. Tiden det tar vil neppe være verdt det.

 

Men det at du har 4 brikker er en potensiell stabilitets "felle", derfor settes også farten automatisk ned til DDR333 så fort du setter inn 4.

Det du også bør gjøre er og oppdatere Bios til 1009, denne har en fiks som gjelder minnestabillitet på Premium. Oppdatere gjerne chipsetdrivere før du tar bios (Man MÅ ha minimum 6.66, men er neppe noen ulempe at de er enda nyere ;) .

5366925[/snapback]

 

 

Takk for svar til deg også :)

 

HAr nå oppdatert bios til 1009 og har enda ikke hatt noen omstarter. Skal til å oppdatere chipsetdrivere nå men er litt i tvil. Har allerede postet på under hk, men kan jo ta det her også. Ser at nyeste er 6.70, men 6.82 har fått mye skryt. Det er bare det at disse (tror jeg) er kun for de nyeste hk'ene med full 2 X 16 SLI. Lurer på om disse også fungerer med Premium da :hmm:

 

PS: I BIOS settes det automatisk minnefrekvens til halve speeden hos meg (100MHz DDR). Hvis jeg bruker 4 brikker og skal få 333MHz så skulle vel speeden bli satt til 166MHz DDR :dontgetit:

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PS: I BIOS settes det automatisk minnefrekvens til halve speeden hos meg (100MHz DDR). Hvis jeg bruker 4 brikker og skal få 333MHz så skulle vel speeden bli satt til 166MHz DDR dontgetit.gif

Hmm, det skal da stå 333Mhz under Memclock index value også på Premium. Har Deluxe her og da setter du manuelt farten som på bildet hvis det skal kjøre vanlig PC3200 fart og er uklokket.

cpuconfig3ey.th.jpg

Men ellers er DDR166 og DDR333 begge brukte måter på og anngi minnefart, den reelle farten er da altså 166Mhz, men effektivt 333Mhz.

 

Men har du sett på dette nå etter at du har fått inn ny bios?

For akkurat dette med farten ved bruk av 4 brikker er også noe som er fikset på bios 1009 og nyere på Premium.

Lenke til kommentar

Hei Hei :) sliter med noe av det samme, sitter på et a8n-sli premium kort, med 2gb OCZ platinum. Jeg trur det er rammen, men er ikke helt sikker.. Jeg har en Opty 165 (org. 1.8 GHz) klokket til 2.5GHz.

Problemet mitt er det at etter en liten stund restarter pc'en seg, når den lissom får "for mye å tenke på",, hvis jeg trykker "refresh" litt mange ganger eller noe sånt, så stilte memory clocken fra 333MHz til 266, men da ble den bare mere ustabil. Jeg satt volten fra auto til 2.6 men har ikke merket noe forskjell.. Jeg lurer da på, hva faen skal jeg gjøre :p

Begynner å bli ganske frustrert av all den bootinga..

 

Mvh. Wenom :cool:

 

Edit : litt off topic, menne kan det ha noe med volten jeg gir til cpu'en..

Endret av Wenom^^
Lenke til kommentar
Hei Hei :) sliter med noe av det samme, sitter på et a8n-sli premium kort, med 2gb OCZ  platinum. Jeg trur det er rammen, men er ikke helt sikker..  Jeg har en Opty 165 (org. 1.8 GHz) klokket til 2.5GHz.

Problemet mitt er det at etter en liten stund restarter pc'en seg, når den lissom får "for mye å tenke på",, hvis jeg trykker "refresh" litt mange ganger eller noe sånt, så stilte memory clocken fra 333MHz til 266, men da  ble den bare mere ustabil. Jeg satt volten fra auto til 2.6 men har ikke merket noe forskjell.. Jeg lurer da på, hva faen skal jeg gjøre :p

Begynner å bli ganske frustrert av all den bootinga..

 

Mvh. Wenom :cool:

 

Edit : litt off topic, menne kan det ha noe med volten jeg gir til cpu'en..

5372876[/snapback]

 

 

Etter jeg oppgraderte til bios 1009 ser det ut til at det meste har ordnet seg, men må jo se dette over lengre tid for å vite om systemet går stabilt :hmm:

Lenke til kommentar
Hei Hei :) sliter med noe av det samme, sitter på et a8n-sli premium kort, med 2gb OCZ  platinum. Jeg trur det er rammen, men er ikke helt sikker..  Jeg har en Opty 165 (org. 1.8 GHz) klokket til 2.5GHz.

Problemet mitt er det at etter en liten stund restarter pc'en seg, når den lissom får "for mye å tenke på",, hvis jeg trykker "refresh" litt mange ganger eller noe sånt, så stilte memory clocken fra 333MHz til 266, men da  ble den bare mere ustabil. Jeg satt volten fra auto til 2.6 men har ikke merket noe forskjell.. Jeg lurer da på, hva faen skal jeg gjøre :p

Begynner å bli ganske frustrert av all den bootinga..

 

Mvh. Wenom :cool:

 

Edit : litt off topic, menne kan det ha noe med volten jeg gir til cpu'en..

5372876[/snapback]

 

Sätt dessa inställningar i blå slots för 2X1GB Platinum 3200

 

Dram Configuration:

 

Timing Mode: Manual

Memclock index value: 400 mhz

Cas latency (TCL) : 2

Min ras active time (TRAS) : 5

Ras to Cas delay (TRCD) : 3

Row precharge time (TRP) : 2

Row Cycle time (TRC) : 16

Row refresh cycle time (TRFC) :22

Read-to-write time (TRWT) : 2

Write recovery time (TWR) : 2

1T/2T memory timing : 1

S/W Dram over 4gb remapping : Disabled

H/W Dram over 4gb remapping : Disabled

 

Hyper transport frequency : 4

Amd K8 Cool'nQuiet : Disabled

 

Jumperfree Configuration:

 

Overclock profile: Manual

CPU frequency : 200

PCI Express : 100mhz

DDR voltage : 2.7 eller 2.8

Chipset voltage : 1.5

HT voltage : 1.20

CPU multiplier : Auto

CPU voltage : Auto eller ett litet hack upp

PCI clock syncronization mode : 33.33mhz

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Lolliken, det er jo ikke lett å si hva du har gjort galt, når du ikke sier noe som helst om hva du HAR gjort... He he, og når du sier "uansett", svarer du jo egentlig selv, og da er altså svaret at ditt utstyr ikke klokker lenger. Jeg tror ikke du har prøvd ALT. :)

Men du må nok over på DDR333 og/eller sette 2T

(Deluxe klarer ikke særlig høy minnefart med 1T)

Ellers må du gå systematisk frem og klokke en og en ting av gangen, slik at du kan se akkurat hva som stopper deg.

Satt ned HTT, pci-e låst på 100, og pci config 33,33, øke V-vore og økeV-dimm er også noe du må se på.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

C2 brikkene bør du sette på 2,7V-2,8V, lønner seg å prøve seg frem, med Memtest eller liknende, det kan variere fra brikke til brikke. De får generelt for lav spenning på auto.

Cpu er det ikke noe fasit på, det kommer hovedsakelig an på kjøling og temperatur. Men man klokker så langt det går på stadard V-core og så øker man litt og litt til økningen ikke lenger hjelper på klokkingen, eller temperaturen begynner å bli høy. Det er derfor jeg anbefaler deg å være litt systematisk her, kjør høy devider feks DDR266 for å sjekke hvor langt bare cpu går. Det er veldig dumt å drive å øke spenningen på cpu, hvis det egentlig er minne som ikke vil mer, og omvendt ;)

Lenke til kommentar

Anledningen till 4 och inte 5 är helt enkelt att alla cpu inte gör 1000 fsb. Det fick jag torrt uppleva i går senast. Helt ny 3700 vägrade starta med 1000, 4X250, 5X200, spelade ingen roll. Så fort jag satte den till under 1000 går den så det knakar. 3X300, 3X330 osv.

 

Dessutom när man ska troubleshoota så är det alltid bra att börja från början.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt treg, men jeg skjønner ikke helt dette med 4 ram-brikker og DDR333 hastighet. Jeg har altså 4 X 512 PQI Turbo PC3200 2-2-2-5 og har i BIOS satt Memclock index value til 400.

 

Mener dere at hvis jeg setter timingmode til AUTO så settes speeden automatisk til 333MHz hvis jeg bruker 4 brikker?

 

Jeg overklokker jo ikke brikkene ved å sette Memclock index value til 400 så lenge brikkene er PC3200 400MHz?!?

 

En ting til. Hvis jeg skrur opp FSB'en på hovedkortet, vil da RAM'en følge etter når jeg har satt den manuelt til 400MHz eller vil den stå låst på 400?

 

Takker på forhånd for svar :) Hva skulle jeg gjort uten dere smartinger på forumet :thumbup:

Lenke til kommentar
TXD1979 Postet i dag, 03:53

  Mulig jeg er litt treg, men jeg skjønner ikke helt dette med 4 ram-brikker og DDR333 hastighet. Jeg har altså 4 X 512 PQI Turbo PC3200 2-2-2-5 og har i BIOS satt Memclock index value til 400.

 

Mener dere at hvis jeg setter timingmode til AUTO så settes speeden automatisk til 333MHz hvis jeg bruker 4 brikker?

 

Jeg overklokker jo ikke brikkene ved å sette Memclock index value til 400 så lenge brikkene er PC3200 400MHz?!?

Kanskje ikke helt innlysende dette her nei, men det er slik at A64 sliter litt med 4 brikker, derfor er det 2 ting som automatisk endres i det man setter inn 4.

Det er altså command rate som går fra 1T til 2T. Også er det da en del hk som setter NED farten til DDR333 (PC2700). Dette er altså for å sikre stabilliteten. Men i praksis vil de fleste kunne gjøre som deg, sette manuelt opp igjen til DDR400, uten at det blir noe problem, i alle fall med nyere cpu'er som har bedre minnekontroller enn de gamle.

Så nei, du overklokker ikke ifht hva brikkene er laget for, men du gjør i grunn det ifht hva hk mener er "trygg fart" med 4 brikker når du setter DDR400.

 

Til slutt, farten følger alltid FSB (cpu speed), også når du låser den på DDR400. Dvs at setter du 201 blir også minnefarten 201Mhz, setter du 230, blir farten 230 også på minnet, altså såkalt syncront. Men setter man feks DDR333 er det en devider, altså en brøk, som senker minnefarten ifht fsb farten slik at cpu farten kan økes uten at minnet går like fort. De følger fortsatt hverandre, men med en brøk.

Lenke til kommentar

Da jeg skrudde ned til 1t klikket pcen i vinkel, og jeg fikk blåskjerm hele tiden, men når jeg stilte tilbake til 2t ble maskinen plutselig helt stabil igjen. Når jeg tenker meg så kan det være fordi jeg har 4 rambrikker og en 64cpu, som nevnt ovenfor. Men jeg greier ikke å komme meg over 220 fbs om det nå snør i h...... Tror lydkortet jeg har innstallert har litt med saken å gjøre (billig skjetakort), kjøpe meg et usb lydkort så tror jeg nok at det problemet kommer til å løse seg... Håper jeg!

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem. Pcen ville ikke starte etter jeg hadde satt den sammen - etter mye tricksing virket den med en ny rambrikke (2*PC3200 husker ikke merke).

 

Et spørsmål - så lenge pcen starter kan det å endre innstillningene i bios gi bedre hastighet på pcen generellt? Synes nesten den går litt tregt både i Windows og øvrigt.. Oppdaterte drivrutinene til skjermkortet i går forøvrig.

 

Har i dag

AMD 64 3500+

GF 6800 GT

1 Gb ram

A8N-SLI

 

Takk for svar fra en som har mye å lære.

Lenke til kommentar
TXD1979 Postet i dag, 03:53

  Mulig jeg er litt treg, men jeg skjønner ikke helt dette med 4 ram-brikker og DDR333 hastighet. Jeg har altså 4 X 512 PQI Turbo PC3200 2-2-2-5 og har i BIOS satt Memclock index value til 400.

 

Mener dere at hvis jeg setter timingmode til AUTO så settes speeden automatisk til 333MHz hvis jeg bruker 4 brikker?

 

Jeg overklokker jo ikke brikkene ved å sette Memclock index value til 400 så lenge brikkene er PC3200 400MHz?!?

Kanskje ikke helt innlysende dette her nei, men det er slik at A64 sliter litt med 4 brikker, derfor er det 2 ting som automatisk endres i det man setter inn 4.

Det er altså command rate som går fra 1T til 2T. Også er det da en del hk som setter NED farten til DDR333 (PC2700). Dette er altså for å sikre stabilliteten. Men i praksis vil de fleste kunne gjøre som deg, sette manuelt opp igjen til DDR400, uten at det blir noe problem, i alle fall med nyere cpu'er som har bedre minnekontroller enn de gamle.

Så nei, du overklokker ikke ifht hva brikkene er laget for, men du gjør i grunn det ifht hva hk mener er "trygg fart" med 4 brikker når du setter DDR400.

 

Til slutt, farten følger alltid FSB (cpu speed), også når du låser den på DDR400. Dvs at setter du 201 blir også minnefarten 201Mhz, setter du 230, blir farten 230 også på minnet, altså såkalt syncront. Men setter man feks DDR333 er det en devider, altså en brøk, som senker minnefarten ifht fsb farten slik at cpu farten kan økes uten at minnet går like fort. De følger fortsatt hverandre, men med en brøk.

5380996[/snapback]

 

Tusen takk for oppklarende svar :thumbup: Du er herved lagret som favoritt :)

Lenke til kommentar
TXD1979 Postet i dag, 15:51

Tusen takk for oppklarende svar  Du er herved lagret som favoritt 

He he, det var jo hyggelig sagt :)

 

Siden jeg kanskje ikke var klinkende klar på hva man kunne sette manuelt tilbake: Man MÅ kjøre 2T med 4 brikker Lolliken, og det er vel også den viktigste grunnen til at "man" ikke anbefaler 4 brikker på A64 (om man skal bygge en ny maskin i alle fall). Man taper ca 5-10% minneytelse ifht 1T, litt avhengig av akkurat hva man måler.

 

Og Peacemaker1977, ja man kan det, men hvis jeg skal være helt plagsomt ærlig tror jeg aldri jeg hadde klart og skille to maskiner i en blindtest bare ved å endre minnetider. Og sette opp farten fra DDR333 til DDR 400 kan nok begynne å bli merkbart. Og i benchmark programmer er det meget målbare forskjeller.

Men jeg vil vel anbefale å sette ting rett i bios, bare for å utnytte det man faktisk har av hardware maksimalt.

Ellers er det vel gjerne heller en opprenskning i Windows, eller driverproblemer som kanskje er mest aktuelt hos deg, hvis det går veldig smått.

Lenke til kommentar

Hei alle

 

Er ganske grønn og har lest opp og ned på dette forumet om Asus A8 Sli Deluxe. Kjøpte nettopp dette hovedkortet og venter på en Anthlon 64 3800+. Ser det er endel problemer med Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB (2x1024). Dette var i utgangspunktet mitt valg når jeg nå skal bestille minne. bør jeg gå for dette? Løser det seg greit hvis jeg setter opp timingsene manuelt? Betaler man så mye for ram bør man jo kunne forvente lave timings? Har nesten begynt å angre på valget av hovedkort etter å ha lest alt.. Men håper det ordner seg! Mye av diskusjonen går litt over hodet på meg men håper likevel på svar

 

Vil også takke for en kjempebra tråd som har gitt meg et lynkurs i RAM problematikk

Lenke til kommentar
Hei alle

 

Er ganske grønn og har lest opp og ned på dette forumet om Asus A8 Sli Deluxe. Kjøpte nettopp dette hovedkortet og venter på en Anthlon 64 3800+. Ser det er endel problemer med Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB (2x1024). Dette var i utgangspunktet mitt valg når jeg nå skal bestille minne. bør jeg gå for dette? Løser det seg greit hvis jeg setter opp timingsene manuelt? Betaler man så mye for ram bør man jo kunne forvente lave timings?  Har nesten begynt å angre på valget av hovedkort etter å ha lest alt.. Men håper det ordner seg! Mye av diskusjonen går litt over hodet på meg men håper likevel på svar

 

Vil også takke for en kjempebra tråd som har gitt meg et lynkurs i RAM problematikk

5388333[/snapback]

 

 

Hei du! Ta deg en tur til Asus.com og forumet deres hvis du ikke finner noe om det minnet du nevner her. En fyr som kaller seg "gaz" har skrevet en "quick installation gudie" for premium-kortet og en annen kar haddde postet noe om akkurat det minnet du nevner. Tregt forum og ikke så veldig oversiktlig, men men... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...