Gå til innhold

Misty moon, hva synes dere?


da Gauss

Anbefalte innlegg

Det er vel egentlig ikke tittelen på bildet, men det beste jeg kom på i farta.

 

Har lært nå at det er vanskeligere å komponere bilder når det er mørkt! Synes allikevel at stemningen er tøff.

 

månestemning

 

 

 

Olympus E-500

iso 100

f/6.3

15s

 

Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på bildet, og gjerne generelle teknikk-tips for fotografering i mørke også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eventur, magi... Det jeg tengte på... :)

 

Tror ikke jeg har noe å utsette på det, om man kunne fått litt mere av månen, men, må liksom være gjemt...

 

Kansje litt lang Lukkertid & høy f..? :hmm:

 

Ellers er det bare vellstand... :thumbup:

 

For nattebilder så er tråden jeg startet om å ta bilde av Nordlys nå full av gode tips om å ta bilde av Nordlys (& dermed nattebilder).!!

 

ligger link på forsiden til Akam... :D ( stolt :p Neida))

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med om det lønner seg å bruke punkt-lysmåling, eller matrisemåling når man tar bilde av lyse objekter i mørke omgivelser?

 

Tror det beste for denne typen bilder er manuelle instillinger. Dersom du vet at f.eks. månen skal være perfekt eksponert så kan du selvfølgelig bruke spot måling på den. Men da blir resten for mørkt. Med automatisk lysmåling blir som regel månen overeksponert. Forøvrig kan det også være nyttig å ta to forskjellig eksponerte bilder og leke litt i photoshop etterpå. Da kan du få både eksponerte skyer og måne.

 

Forøvrig så synes jeg bildet var bra, men jeg ville dempet eller manipulert fargen noe. Oransje skyer minner meg alt for mye om all den heslige gatebelysningen som er rundt omkring over alt. Kunne kanskje ønsket meg månen litt mer i fokus også...

 

Edit: Legger ved ett av mine forsøk med overeksponert måne, men med skyer.

 

post-29944-1134066873_thumb.jpg

Endret av foton
Lenke til kommentar

Takk for gode råd.

 

Når det gjelder å ta to bilder av månen, så er det en god ide. Problemet er vel at månen beveger seg så raskt (var det ikke noen som sa at den flytter seg med sin egen diameter hvert 3de minutt?), at to etterfølgende bilder ikke blir helt skarpe når de legges oppå hverandre.

 

Skal teste det neste gang det er vær til det!

Lenke til kommentar

Takker for det!

 

Skal prøve ved neste anledning (overskyet så det holder her hele uka), en ny teknikk jeg er litt nysgjerrig på:

 

Ta 2 bilder, det ene av månen med ganske kort lukketid. For bildet av skyene, må jeg nok ta ett mørkebilde også for å kompensere for varme pixler. Hvis jeg er kjapp nok i fingrene, går det sikkert bra.

Endret av da Gauss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...