Gå til innhold

2 Windows CDer, 1 product key!


Anbefalte innlegg

Jeg installerte Windows på min nye maskin for ca. 1 måned siden. Kjøpte Windows OEM med en harddisk. Jeg hadde også liggende en Windows CD fra den gamle maskinen. Grunnen til at jeg kjøpte enda en Windows var at samboeren skal bruke den gamle maskinen til surfing, kabal, etc. Problemet mitt er at jeg TROR jeg brukte produktnøkkelen fra den gamle Windows CDen på den nye installasjons CDen. Grunnen til at jeg muligens har tatt feil er at jeg har CDene i hvert sitt cover, med produktnøkkelen klistret utenpå, derfor er det lett å ta feil :blush: Nå skal jeg imidlertid i gang med å fikse opp den gamle maskinen, installere Windows.. Da kommer det en snikende følelse av at jeg muligens har forvekslet produktnøkler. men jeg er sannelig ikke sikker.. Hva kan gå galt hvis begge maskinene kjører med samme produktnøkkel. Finnes det en måte man kan finne ut hvilken produktnøkkel som er brukt? Hva må jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned Everest Home Edition (Det har blitt betalvare nå, men var gratis før. Du finner sikkert en litt eldre versjon på en eller annen hjemmeside).

Med Everest Home Edition er det mulig å se produktnøkkelen til Windows (Iallefall på de maskinene jeg har prøvd det på).

For Windows XP

 

The Windows 25-character Product Key (required to perform the installation) is stored on the CD packaging on a bright orange sticker that says "Do not lose this number." If it was an OEM (factory installed) license, it's stored on a label that the PC manufacturer affixed to the exterior of the PC case, or on the bottom of a laptop.

 

To recover a lost Product Key:

 

*If your system still runs*, you should be able to use AIDA32 Enterprise from:

http://www.aida32.hu/aida32.php

or ViewKeyXP from:

http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm

to find the Product Key. (If you have a factory-installed OEM license, and haven't since reinstalled the OS, the revealed Product Key is probably of the drive image used at the factory and *not your specific* Product Key; therefore, it probably cannot be, and *definitely should not be* used for a re-installation.)

 

If it was a retail license and you have proof of purchase see this link:

How to Replace Lost, Broken, or Missing Microsoft Software or Hardware [326246]

http://support.microsoft.com/default.aspx?...KB;en-us;326246

 

If it was an OEM license, you should contact whomever sold you the OS; although very few manufacturers/vendors keep records of the Product Keys they've sold, it's worth a try before you have to buy a new license.

 

Tatt fra en side jeg fant via. google. Skumleste bare, men virker jo som om at du finner ut nøkkelen via. den metoden også.

 

Edit: GeirNord sin måte var mye enklere ja :D

Endret av Moltrez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...