Gå til innhold

Hva er det aller lekreste "sikle"-kameraet nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan si litt om Pentax Optio S6?Er jo også et veldig tynt kamera, 1,9 cm i dybde. Hvordan er bildekvaliteten på dette kameraet i forhold til de andre tynne kameraer?Finner ikke noen test av denne her på akam.

5263523[/snapback]

 

Har hatt et S6 selv, og det er et veldig godt kamera. Tar overraskende skarpe bilder og har bra videofunksjon (med IS på video). Dessverre kan ikke dette kameraet stå i en "ladekrybbe" slik de tidligere versjonene av S-serien kunne.

 

Kameraet føles kjapt og greit, men det som fikk meg til å returnere vårt eksemplar var at det på blitzbilder fyrer av et testblink, evaluerer og så tar det bildet - en forsinkelse som gjorde at barna våre var på vei videre i leken etter det første blinket, og babyen vår hadde øynene igjen på de fleste bildene. Blitzen er kraftig og fin, men det resulterte i litt utbrente bilder av babyen.

 

Til vårt behov (ment som en erstatter til vårt S4i som ble stjålet) kunne det ikke måle seg på hastigheten, men tok veldig bra bilder. Hvis behovet ikke er nærbilder av små babyer eller barn i fart (dere har jo speilrefleks også) er dette et kjempekamera. Lett å bruke, men samtidig en del manuelle muligheter for de som ønsker det.

 

Skal du ha det som et "med-seg-rundt-omkring-kamera" er det nok et godt valg. Mangler optisk søker - men duger fint i festlig lag :)

 

(vi endte opp med et IXUS 750 - det passet våre krav best, men det føles som å holde i en murstein i forhold til de små kameraene i Optio S serien. Ta en tur innom en butikk og se selv er uansett det beste tipset)

 

PS: Ta en prat med noen på FotoVideo - glad jeg handlet der selv :)

PPS: Faller valget på S6 så har jeg ekstra batteri, kabler og div on du ønsker å kjøpe det :)

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Tusen takk for infoen Freeload. Alt er jo positivt bortsett fra det du sier med blitzen. Har et Casio qv-4000 kamera fra før, som jeg holder på å selge nå. Den er også treigt på blitzen, og dette er noe som irriterer meg. Derfor vil jeg ha et så kjapt kamera som mulig. Vet du om det er målt noen plasser hvor lang tid det tar fra du trykker på knappen, til bildet med blitz er tatt da? Slik at det går an å sammenligne litt med andre kameraer. Finner ingen tester av dette kameraet på internett :(

Lenke til kommentar
Tusen takk for infoen Freeload. Alt er jo positivt bortsett fra det du sier med blitzen. Har et Casio qv-4000 kamera fra før, som jeg holder på å selge nå. Den er også treigt på blitzen, og dette er noe som irriterer meg. Derfor vil jeg ha et så kjapt kamera som mulig. Vet du om det er målt noen plasser hvor lang tid det tar fra du trykker på knappen, til bildet med blitz er tatt da? Slik at det går an å sammenligne litt med andre kameraer. Finner ingen tester av dette kameraet på internett :(

5268335[/snapback]

 

Gjorde et forsøk på å måle hastigheten. Utløserforsinkelsen etter fokusering er (for meg) ikke målbar uten blitz. Med blitz målte jeg en forsinkelse på ca 3/10 sek. (tok bilder av en stoppeklokke).

 

Oppstartstiden er ca 3 sekunder, og oppstart + fokus + blitzbilde tar ca 5.2 sekunder.

 

For meg med aktive motiver ble dette i lengste laget, da jeg ikke har et bedre kamera for hånden om jeg trenger det.

 

Autofokushastigheten er nok mer "vanlig" - men du har også mulighet for følgefokus (kameraet følger motivet med fokus, slik at det alltid er i fokus selv om det beveger seg) og pan-fokus (velger fokusavstand basert på brennvidden - da slipper du å fokusere når du knipser - sparer noen tideler på dette)

 

Jeg har noen videoer liggende av oppstart og slikt, men den minnebrikka må jeg lete litt mer etter først : )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for innspill. Det står fremdeles mellom Sony T7 og Canon Ixus 750 (men akk så kjedelig det ser ut, og ikke er det så bittelite heller...) evt Ixus 55. Jeg kom nemlig til å tenke på at DV-kameraet synger på siste verset (er over 5 år gammelt) og da hadde det vært OK å hatt en nødløsning på kompaktkameraet. Og Canon er jo praktisk da, i og med at jeg har en Canon dig. speilrefleks. (Programvare, minnebrikke, kanskje også kabler kan brukes om hverandre).

 

Men T7 har vel ikke noe spesielt bra videofunksjon vel? Er det noen andre små kompaktkameraer som utmerker seg med SÆRLIG GOD videofunksjon?

Lenke til kommentar

Minnebrikken er ikke den samme på Canon digitale speilrefleks og Canons kompakte modeller. Speilrefleksen bruker CF, og kompaktkameraene bruker SD.

 

At kablene kan brukes om hverandre er også et sjansespill å ta, liknende med driverne (programmene kan jo brukes samme hvilket kamera du benytter, men driverne er jo en annen sak). Du kan heller ikke bruke samme lader eller batterier. Et speilrefleks og et kompaktkamera, selv om det er fra samme produsent, er så forskjellige at de ikke kan sammenlignes.

Lenke til kommentar
Minnebrikken er ikke den samme på Canon digitale speilrefleks og Canons kompakte modeller. Speilrefleksen bruker CF, og kompaktkameraene bruker SD.

 

At kablene kan brukes om hverandre er også et sjansespill å ta, liknende med driverne (programmene kan jo brukes samme hvilket kamera du benytter, men driverne er jo en annen sak). Du kan heller ikke bruke samme lader eller batterier. Et speilrefleks og et kompaktkamera, selv om det er fra samme produsent, er så forskjellige at de ikke kan sammenlignes.

5303244[/snapback]

 

 

Ingen regel uten unntak: EOS 350D kan bruke samme batteri og lader som enkelte PowerShot S-modeller, selv om det leveres med et batteri med litt høyere kapasitet. Så vidt jeg vet er USB-kabler ombyttbare, så der er jeg litt uenig med deg.

 

Når det gjelder minnekort har f.eks. Canon EOS 1D Mk IIN både CF & SD og kan dermed bruke samme minnebrikke som kompakte modeller. Dessverre er den litt for dyr for de fleste av oss. Nikon D-50 bruker også SD-kort. Olympus E-500 kan bruke XD-kort, det samme gjør bl.a. kompakter fra Olympus og Fuji. Tidligere var det mange kompakter som brukte CF (f.eks. fra Canon), men det vet du selvsagt. :)

Lenke til kommentar

Jeg er klar over alt du sier her, men Ixus bruker et betraktelig mindre batteri enn 350D, og det er Ixus MissNorway har planer om å kjøpe. Man skal betraktelig opp i størrelse i forhold til Ixus modellene om man skal ha et kompaktkamera som bruker NB-2L(H) som 350D bruker.

 

Ikke alle USB tilkoblinger på kamera er universale. Canon har flere forskjellige USB kabler til sine kamera, med litt forskjellige plugger til selve kamera. Tror de heter IFC-PCU200 og 400... tror det finnes (fantes) en 100 også. Vet ikke om 350D og Ixus bruker samme tilkobling.

 

Og jeg tviler på at MissNorway har et EOS 1D(s) da hun høres ut som en bruker på lik linje med oss andre her inne :) Og jeg vet at D50 bruker SD kort, men hun har et Canon.

 

Ikke tror jeg hun ønsker å kjøpe et gammelt kamera heller... hun lister opp Ixus 55 og 750 som begge bruker SD kort. Skal du ha Ixus med CF, må du tilbake til Ixus 500.

 

Grunnlaget for "kan ikke sammenlignes" var at en produsent kan ha helt forskjellige spesifikasjoner med tanke på tilkoblingsmuligheter på sitt speilrefeks og kompaktkamera. Selv om de er fra samme produsent, behøver de ikke være helt kompatible.

Lenke til kommentar

Jeg har selv et T7.

 

Om det har en "særlig god" videopfunksjon vet jeg ikke, men den fungerer i alle fall mer enn greit.

 

Jeg har også dette kameraet pga størrelsen, og et dSLR når jeg skal ha virkelig gode bildet.

 

Det som man raskt forelsker seg i med dette kameraet, er designen/utseende. Vekker masse oppmerksomhet overalt. Og så er det så tynt og lett at det enkelt kan bæres i innerlommen på en dressjakke uten at det er sjenerende.

 

Til å være så lite som det er så tar også kameraet gode bilder. Det er klart at optikken på ingen måte kan sammenligne seg med f.eks 7900, men det er overraskende hva de har klart å få ut av det lille objektivet. Og så er det (virker sånn sålangt i alle fall) solid.

 

ChristopherH

Lenke til kommentar

Hvis ikke Ricoh GR Digital blir for sært for gubben til Miss Norway, er jeg enig med brainware i at dette er det lekreste sikle-objektet. For en med dslr burde dette i tillegg være det perfekte supplement. Det finnes ingen kamera som er like lekkert produsert, har stamtavle som et fint rasedyr og en overlegen optisk kvalitet i sin klasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...