Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor: Mistet nett etter oppgradering.


Anbefalte innlegg

På lørdag skjedde det endelig! Etter MYE surr og tull hos Telenor, satte de endelig opp linja til 6000/500. Men jeg fikk ikke mer enn 2090/373 på diverse linjemålinger og på slaget 13.00, lørdag (merka at hastigheten var satt opp ca. 12.30 - den var 760/160 kl.11) , så datt hele nettet ut og det har det vært siden.

ADSL-lampa blinker (noe som betyr "No Sync" - altså null signal fra sentralen).

 

Jeg et eldgammalt ADSL-modem fra 2001 og mistenker at det er problemet.

Noen som har fått 6000/500 fra Telenor med dette modemet?;

speedtouch_home.jpg

 

En ting hadde vært om de ikke klarte å levere hastigheten, men i så fall overrasker det at linja detter fullstendig ned..

 

Prata med en annen fyr for en stund siden og han fortalte at hver gang telenor hadde prøvd å oppgradere linja hans, hadde den detti ned med en gang - Noen flere som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulig årsak: Ved høyere hastighet er det et krav at du har en splitter uansett. Opplevde det selv nå for et par uker siden. Har tidligere ikke brukt splitter (og det har fungert fint, sett bort fra at linja kuttes hver gang telefonrøret røres). Men en hastighetsøkning fra 1 til 4 Mbit gjorde at modemet bare stod og blinka. Årsaken til dette var at telefonen som stod tilkoblet uten splitter laget så mye støy på linja (selv om den ikke ble brukt). Løsningen ble altså å koble inn en splitter.

 

Så hvis du ikke har splitter, så kan det være årsaken.

Lenke til kommentar
Ring til TN og få de til å sette ned hastigheten.

 

Alcatel speed touch home er det beste modemet telenor har noen gang levert til sine kunder, og er forbeholdt annex b, hastighet opp til 8mbit.

5251347[/snapback]

 

Tja.. om vi snakker samme modem..

Det modemet jeg har, er IKKE det som nevnes på kundeservice-sidene deres og har ikke en routerfunksjon engang.

Har altså ikke SpeedTouch Home 510i, men en av de første versjonene av SpeedTouch Home. Står at denne skal støtte hastigheter opptil 8000/864kbit, men løsninger som f.eks. webinterfacet minner om et gammelt billigmodem..

 

Det er forskjell på modemet som jeg fikk og de som gis ut i dag.

Lenke til kommentar
Prøv å koble fra alle telefonene (og evnt. alarm osv.)i huset.

Det stemmer det som Striky sier, var selv og ordnet opp hos en som hadde eksakt samme problem som deg, samme modem også.

5251438[/snapback]

 

Hmmm... Når jeg tenker over det, jobben med Alarmsentralen virka som et "jallaopplegg".. med tvillingkabel (ringekabel) som strømtilførsel fra trafostikkontakt pluss at de visstnok hadde tukla litt så vi mista nett og sånt..(de retta jo på det med en gang, men kan det hende at de kobla feil i boksen?) osv..

 

 

- Tror dere alarmsentralen fortsatt klarer å ringe ut dersom den står kobla på "ADSL-utgangen" på splittern og ADSL'en er oppe og går??

 

Alarmen har faktisk gått et par ganger pga. feil og da har telefonlinja vært skikkelig snål ca. 15 sek når alarmselskapet har ringt..

 

Vil uansett sjekke i kontakta når jeg kommer hjem :E

Lenke til kommentar

Erm ? Routerfunksjon ? Modemer i det siste har blitt altfor bloated. Tror du det er helt tilfeldig at telenor har lagt ut en guide på hvordan sette en thompson speed touch 510 i bridged modem ? Heh.

 

Du ligger nok altfor langt unna sentralen for 6mbit gutt. Må bare innse det og bite i det sure eplet og be TN stille hastigheten din tilbake dit den var.

Lenke til kommentar

@ [ReXoR]:

Alarmsentralen kobles vanligvis i telefonlinjen.

Splitteren skal stå forran ALLE telefonutak også vanligvis alarmsentralen.

Alarmsentralen sender fra tid til annen informasjon ut som sier at alt er i orden. Hvis denne er koblet forran splitteren vil du miste nettforbindelsen hver gang alarmsentralen sender pakker ut...

 

Har selv koblet alarmsystem i en bank, så jeg vet sån ca hva jeg snakker om.

blokkskjema for kobling av analog telefoni. Hvis du har ISDN må NT1 inn etter splitter.

post-56589-1133740281_thumb.jpg

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Du ligger nok altfor langt unna sentralen for 6mbit gutt. Må bare innse det og bite i det sure eplet og be TN stille hastigheten din tilbake dit den var.

5253118[/snapback]

 

Det kan jeg jo forstå, men det jeg ikke kan forstå, er at ADSL-modemet mister FULLSTENDIG kontakt med omverdnen. Men dersom jeg kun hadde fått 4500 ut av linja, hadde jeg forstått..

 

(Alarmsentralen var forøvrig kobla riktig. :) )

Jeg VIL og SKAL ha 6mbit :D - Det er bare utstyret det er noe galt med ;p

 

Splittern er av typen "1000 ADSL LP".. Noe galt med den, kanskje? ;)

Prøver uansett med et annet modem etterpå! :)

Lenke til kommentar

Ringte Telenor i går. Når jeg snakka med den talestyrte menyen, fikk jeg spørsmål om det gjaldt feilen på linja mi (som ble funnet der og da).

 

Hvorfor kan ikke Telenor sjekke slikt etter at de har gjort en endring (som tydeligvis har skapt problemer tidligere?)

 

anyhow, etter å ha prata med en fyr i ti minutter-kvarter, fikk jeg endelig lagt igjen ei feilmelding og fikk beskjed om at det skulle rettes opp om 3 dager.

 

Har noen adgang til kapaks og kan sjekke linjelengden mellom sentralen og meg?

 

Edit: etter å ha snoka på kapaks på egenhånd, fant jeg noe slikt på telefonnummeret mitt:

Linjen har produktet analog telefoni

Høyeste produktklasse: ADSL 7232/704

Total linjelengde inkludert inntak: 2539 meter

Lengde på inntak: 32 meter

Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere

 

:hmm:

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...