Dumbo Skrevet 1. september 2002 Skrevet 1. september 2002 Jeg skal snart på et litt større LAN og tenkte jeg skulle forberede PC'en min til det. Akkurat nå kjører jeg Windows 98 se. Jeg har en 40 GB disk som er partisjonert i en 10 GB og en 30 GB (ca). Jeg trenger egentlig ingen hjelp, heller råd/tips til hva jeg bør gjøre for å få et bra oppsett. Mine tanker om oppsettet Jeg har veldig lyst å kjøre en versjon av Linux samtidig som Windows. Grunnen til at jeg ikke bytter helt over til Linux er fordi jeg trenger å kjøre Visual Studio og gidder ikke å stresse med å få det til i en emulator. Jeg har tenkt litt på SlackWare 8.1 ettersom jeg har en ISO-fil liggende fra før. Jeg tenkte også å kjøre Windows XP Norsk. Partisjoner Hvor stor(e) partisjon(er) trenger jeg til Linux'en ? Regner med jeg kommer til å bruke Windows mest ettersom dette med Linux blir helt nytt og jeg skal lære det før jeg begynner å bruke det fullt ut. Jeg har 512 MB SDRAM, og har hørt at SWAP partisjonen bør være dobbelt så stor. Nå vet jeg ikke hvor stor plass SlacWare tar, men regner med 7 (?) GB vil holde. Til Windows Xp har jeg ikke peiling på hvor stor partisjon jeg skal lage, så det trenger jeg tips til. Har også tenkt å legge inn noen programmer, som office og visual studio på denne partisjonen. Holder det med 5 GB til denne?.. Jeg tenkte også å lage en partisjon til spill og lignende på rundt 15 GB, regner med det holder. Da er jeg oppi 27 GB. Så tar jeg resten til litt lekser, musikk, filmer og annet tull :razz:. Høres dette greit ut ? Er det noe jeg bør forandre på, kom gjerne med kommentarer til endringer. Tenkte bare jeg skulle bruke fdisk til dette, for å gjøre det enkelt. Jeg har ikke Partition Magic, og orker ikke å investere i det heller. Si at hvis jeg hadde brukt PM og den hadde låst seg, da mener jeg virkelig låst seg. Kan man fikse disken igjen ved å slette partisjons informasjonen ? Linux Oppsettet Bør jeg legge inn Linux SlackWare før Windows XP. Hvilken "Bootloader" skal jeg bruke. Er det noen som har noen linker til guider om DualBoot? Er det ellers annet jeg bør huske på når det gjelder denne instalasjonen? Noen programmer som er greie å ha? Noen som anbefaler andre Window makere enn dem som følger med ? Windows oppsettet Høres det greit ut med 5 GB? Ellers er det noen små greie programmer som man bør ha? Legger selvfølgelig inn Antivirus og slikt. ----------------------- Noe annet dere kommer på som er smart? Jeg trenger tips til dette.. Må psyke meg opp til å formatere og legge inn på ny igjen. Det var vel alt, håper på gode kommentarer som hjelper meg godt på vei.. _________________ sim[ @ EFnet *Kremt* *Host* Stolt: Har svidd en ThunderBird 1,4 GHz.. :wink: [ Denne Melding var redigert av: Dumbo på 2002-09-01 23:11 ]
Dumbo Skrevet 3. september 2002 Forfatter Skrevet 3. september 2002 Jeg gir meg selv lov til å bumpe denne tråden litt. Dette fordi det er gått nesten 72 timer og ingen har svart på de forholdsvis "enkle" spørsmålene. Jeg har litt mer informasjon å komme med også. Jeg har bestemt meg for å prøve Windows 2000 med SP3. Lurer da også litt på om noen har testet dette og kan fortelle litt om hvordan det kjører, stabilt eller ikke..
inaktiv000 Skrevet 3. september 2002 Skrevet 3. september 2002 Quote: Jeg har tenkt litt på SlackWare 8.1 ettersom jeg har en ISO-fil liggende fra før. Slack er fint. Quote: Jeg tenkte også å kjøre Windows XP Norsk. 2k :smile: Quote: Hvor stor(e) partisjon(er) trenger jeg til Linux'en ? Jeg bruker skjelden å partisjonere mer enn 3gb, men vanligvis bruker jeg ingen GUI. Ta det du føler du kan avse, og vurder etter hvor mye du skal legge inn. Quote: Regner med jeg kommer til å bruke Windows mest ettersom dette med Linux blir helt nytt og jeg skal lære det før jeg begynner å bruke det fullt ut. Da er det kanskje lurt å la Linux partisjonene ligge på slutten av disken, slik at det blir lettere å fjerne til slutt (evt. merge med "tull" disken din?) Sørg for at Linux kan boote fra hvor som helst i så fall. Quote: Jeg har 512 MB SDRAM, og har hørt at SWAP partisjonen bør være dobbelt så stor. Der er jeg ikke sikker, tviler på at du vil trenge swap med så mye ram (???). Quote: Nå vet jeg ikke hvor stor plass SlacWare tar, men regner med 7 (?) GB vil holde. Det tar ei plate da, så 7 GB holder nok lenge :wink: Quote: Til Windows Xp har jeg ikke peiling på hvor stor partisjon jeg skal lage, så det trenger jeg tips til. ~5gb kanskje? Quote: Jeg tenkte også å lage en partisjon til spill og lignende på rundt 15 GB, regner med det holder. Da er jeg oppi 27 GB. Så tar jeg resten til litt lekser, musikk, filmer og annet tull :razz:. Hmm, hva med å lage en disk hvor du legger multimedia etc, slik at du kan hente den både fra Win og Linux? Anbefaler i så fall å la den være Fat32. Quote: Tenkte bare jeg skulle bruke fdisk til dette, for å gjøre det enkelt. Selv bruker jeg vanligvis BootStar, men cfdisk e.l. som følger med Slack installasjons cd'en bør funke fint. Quote: Si at hvis jeg hadde brukt PM og den hadde låst seg, da mener jeg virkelig låst seg. Kan man fikse disken igjen ved å slette partisjons informasjonen ? Regner med det. F.eks har IBM et verktøy som lar deg skrive over hele disken, slik at den er "som ny". Quote: Bør jeg legge inn Linux SlackWare før Windows XP. Tviler. Tidligere Windows versjoner skrev over MBR, men kan ikke tenke meg at de fremdeles gjør dette? I så fall kan du sikkert fikse dette ved å boote fra slack cd'en. Quote: Hvilken "Bootloader" skal jeg bruke. Lilo er grei og enkel. Quote: Er det noen som har noen linker til guider om DualBoot? Se lilo howtos. Grub er kanskje et alternativ, evt. en 3. parts bootmanager. Quote: Er det ellers annet jeg bør huske på når det gjelder denne instalasjonen? have fun:) [ Denne Melding var redigert av: cecolon på 2002-09-03 22:15 ]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå