OogaBooga Skrevet 30. november 2005 Skrevet 30. november 2005 (endret) Jeg skal oppgradere mitt vannkjølte system nå. Ny maskin (HP 5180) med Storm vannblokk på CPU (kjøpekjøler ) + div annet knask. Den maskinen, sammen med en eller to andre på min store radiator på 46 x 46 cm. Radiatoren skal få 9 Mist 120mm vifter. Greit å ha noe å gå på til varmere dager (de kommer ). For at disse viftene skal gå stille nok, må de reguleres. Dette må gjøres eksternt da det ikke er plass internt til regulator. Også ønskelig for å ikke belaste PSU så den blir varm og bråker mer enn den må. Prøvde en 2Amp regulerbar "eliminator" fra Biltema (38-114), grei den, men summet mye med 0,7 Amp overlast Var ikke klar over at viftene kom til å trekke 2,7Amp på forhånd Kom så på at jeg hadde en søt liten F/S 145W PSU med Noise Killer og det hele, stille som et spøkelse. Lusen på HK-koblingen var alt på plass. På 12V gikk viftene fint, men på 5V startet bare et par stykker. På 7V koblet PSU ut. Nettkabelen må av og etter ca. åtte sek. går det et rykk i PSU-viften og da er PSUen OK igjen. De må nok gå på 12V fra PSU. Men må kunne reguleres Finnes det en løsning, et potensiometer f.eks. som kan kobles mellom den lille PSU og viftene på radiatoren? Og hvis noe slikt vil funke, hvor "kraftig" må den være? Hadde vært pent med en elegant potensiometerknott og termometeret som viser vanntempen montert i en liten tredings plassert i foten til flatskjermen... Edit: Viftene gikk fint på både 4,5 og 3V fra Biltema'en Regulert ned fra høyere volt dah... Endret 1. desember 2005 av OogaBooga
icer Skrevet 1. desember 2005 Skrevet 1. desember 2005 (endret) Du kan ikke bruke et potensiometer siden det ikke tåler effekten det utsettes for over den tiden det blir brukt... Du må bruke en PWM det er en spenningsreguleringskrets der du fortsatt bruker et potensiometer til å vri på, men ikke direkte i kretsen.... Søk på google eller se her; Bit-Tech Edit: Hvorfor bruke så mange vifter? Blir mer lyd av alle viftene på lavt enn noen på vifter på litt... Se på OK's verktøykasse Endret 1. desember 2005 av icer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå