Gå til innhold

Pc til arkitekt. Archicad, photoshop mm


Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger litt innspill på ny pc til min kjære far.

 

Han skal bruke den til Archicad, som er et design/tegneprogram for arkitekter og photoshop cs i tillegg til vanlig kontorgreier selvsagt.

 

Dette skal være en hjemmepc så jeg kan ikke bare fleske til med den feteste arbeidsstasjonen da pris naturlignok er ganske avgjørende. Det jeg lurer på er om noen har forslag til hvor billig jeg kan gjøre dette, men samtidig være bra nok. Archicad requirements er som dere kan se relativt solid, men tross alt lavere enn alle nyere 3d spill. Noen som evnt vet om dette er en frisk understatement?

 

Han ble veldig besnæret av tanken på en liten skoeske pc og derfor har jeg forsøkt å sette opp et forslag basert på en slik. Shuttle forslag Hva tror dere om denne? Vil det være mulig å spare noe særlig på å kjøpe et vanlig kabinett og ikke basere seg på barebone?

 

I tillegg så har jeg allerede kjøpt en seagate 7200.9 160gB pata hd og benq 1640 dvdbrenner til pcen så det skal jeg bruke i denne.

 

Er det bortkastet å kjøpe noe såpass sprekt? Hva anbefales evnt i stedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror jeg ville valgt en annen skjerm.

f.eks denne:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=23354

Jeg synes det er bedre med høy kontrast enn lav responstid til kontorprogrammer.

 

Ellers er det vel noen hundrelapper å spare på å velge en litt tregere prosessor og litt mindre ram.

5227635[/snapback]

 

Hei er dette en bedre skjerm? Jeg vet ikke egentlig noe om den jeg plukket ut så jeg er åpen for andre forslag. Det er viktig at det ikke er noe "ghosting" på skjermen da det gjør den ubrukelig når man jobber med store tegninger og muspekeren eller objektene du flytter rundt på henger igjen. men det er kanskje et problem fra fortiden? Archicad driver også med openGL aksellererte demonstrasjoner for 3D framvisninger av prosjekter så det er strengt tatt ikke bare snakk om kontorapplikasjoner her.

 

La også merke til at denne skjermen har 1000:1 i kontrastforhold. Det er kanskje ikke så dumt da 50-åringer ikke akkurat har ørnens blikk lenger ;)

 

Ang prosessor så har du nok rett, tror det rett og slett er litt råflott. men rammen vil jeg forsøke å beholde. Man kan aldri få nok ram, og bare vent til neste windows os kommer...

 

Skjermkortet er valgt fordi det er vifteløst, men med ok 3D ytelse. Stillhet er deilig...

Lenke til kommentar
Han ble veldig besnæret av tanken på en liten skoeske pc og derfor har jeg forsøkt å  sette opp et forslag basert på en slik. Shuttle forslag Hva tror dere om denne? Vil det være mulig å spare noe særlig på å kjøpe et vanlig kabinett og ikke basere seg på barebone?

Er det ikke bedre å prioritere skjermen fremfor en "skoeske" pc når han skal benytte den til CAD? Hvis du bytter ut den 19" som du valgte med en 20", f.eks. NEC MultiSync LCD2070NX, så får den en mye høyere skjemoppløsning. Denne koster ca 1400 mer enn den du har valgt. Kutter du ut Shuttle-kabinettet så har du 1850 til hovedkort, kabinett og PSU for å ende opp med samme totalsum.

 

F.eks

Kabinett Antec SLK3000B kr 390,- Billig og bra kabinett som står høyt i kurs hos silentpcreview

PSU: NorthQ 4775 400W kr 430,- Meget stillegående

HK: MSI K8N Neo4-FI kr 830,-

Totalt kr 1650,-

 

Du ofrer med andre ord en 20" LCD ved å velge en Shuttle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...