Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bitcomet, max hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:cry:

 

Hei. Lurte på om det var noen som kunne hjelpe meg med noe.

 

Har fått oppgradert internett linja mi til 4 mib, og det går max i 20-40 kB/s på bitcomet.

 

hvordan skal jeg få linja til i yte maxsimalt ? og hva tror dere max hastighet blir da?

 

Takk for hjelpen:)

5221375[/snapback]

 

last ned www.netlimiter.com og sett opp hastigheten til halvparten av det linja de klarer, så skal du klare enn 3-400kb/s på de torrentene som er bra, som f.eks serier som er nyslipte. Prison Breake er min favoritt. :)

Lenke til kommentar

Farten du får kommer jo også veldig ann på den torrenten du laster ned. Hvor mange seeders/leechers det er på torrenten, hvor mange du er koblet til, hvor mange seeders forhold til leechers...osv

 

-Åpne portene til bittorrent på ruteren din, du kan få nærmest tidobbling på hastigheten.

-Tweaking av instillinger på bittorrent klienten du bruker(bitcomet i ditt tilfelle)

-Limit uploaden til til ca 75%

 

-Last ned TCP patch til Win XP Sp2 og sett den til feks 100 eller mer.

-Start gjerne mange torrents på en gang, men ikke flere enn nettverkskortet/maskinen din takler.(Det finner du ut ved prøving, du kan ta utgangspunkt i feks 8+)

Lenke til kommentar

Kanskje litt utenfor det du spør om, men jeg ble aldri helt fornøyd med hastighetene jeg fikk med Bitcomet, uansett hvor mye jeg tweaket på innstillingene. Jeg prøver ikke å gjøre om dette til en "hvilken bittorrent-klient er best"-diskusjon, men jeg må si jeg ble veldig fornøyd med http://www.utorrent.com/ . Gode hastigheter, lav footprint.

 

Nobrains: du går ikke i detalj på hvilken TCP-patch du mener, men jeg antar det er den som kan sette hvor mange connections som kan initieres samtidig? Dette har jo ingenting med hvor mange connections man totalt kan ha. Hvis man ikke har et veldig stort behov for å koble opp til hundre stykker i det sekundet torrenten starter, ser jeg egentlig ikke behovet for den patchen. Er det nok seedere/leechere på en torrent, og trackeren er god, så får man da koblet opp mot mange ganske fort uansett.

 

Men har man ikke en port eller to som er connectable så er det ikke så rart hvis man sliter med hastighetene nei.

 

Og å limite total upload til ~75% som Nobrains sier er også et viktig poeng.

Lenke til kommentar
Nobrains: du går ikke i detalj på hvilken TCP-patch du mener, men jeg antar det er den som kan sette hvor mange connections som kan initieres samtidig? Dette har jo ingenting med hvor mange connections man totalt kan ha. Hvis man ikke har et veldig stort behov for å koble opp til hundre stykker i det sekundet torrenten starter, ser jeg egentlig ikke behovet for den patchen. Er det nok seedere/leechere på en torrent, og trackeren er god, så får man da koblet opp mot mange ganske fort uansett.

 

Men har man ikke en port eller to som er connectable så er det ikke så rart hvis man sliter med hastighetene nei.

 

Og å limite total upload til ~75% som Nobrains sier er også et viktig poeng.

5221959[/snapback]

 

Er det mange TCP patcher ? :p

Jeg burde vel ha spesifisert hva den gjorde. Ja det er den som limiter hvor mange connections som kan tilkobles samtidig.

 

Jeg tokk kanskje i når jeg sa 100+, men det kan være greit og sette den på 50.

Hvis du feks har tweaket bittorrent klienten din(Azerus/uTorrent) til og kunne ha mange connections globally og på hver torrent(jeg bruker 800 på globally og torrent) så kan en enkelt torrent raskt få noen hundre connections. Når du da har flere torrents som driver og blir startet opp så blir den TCP max10 limiten en flaskehals i starten. Du kan helt fint få masse slike "max outbound ip connections"(husker ikke nøyaktig ordlyden) warnings i event viewer om du starter 10 torrents og du har feks 800 max connections.

 

Jeg ville også brukt uTorrent da jeg mener det er den beste bittorrent klienten ute nå. Azerus er hakket mere avansert og har flere funksjoner, men den krever ganske mye mere ressurser også. Jeg bruker uTorrent på min server og Azerus sånn ellers.

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar
Ingen vits i a bytte ut bitcomet!!

Et enkelt tips er å sette upload på ca. 90% av totalen.

Jeg har en 4000 linje og får som regel max 530 kbs ved DL.

(mine porter er vanligvis stengt)

5222511[/snapback]

 

Da tør jeg og påstå at du kjører veldig populære torrents. Det er utrolig vansklig og få så høy hastighet med lukkede porter. Enten det eller så kjører du utrolig mange torrents samtidig. Det er ikke noe og diskutere engang fordi det er rene fakta. Når noen klager på for lav hastighet på bittorrent er så og si garantert pga lukkede porter.

 

Hvis du feks bare kjører 1-3 torrents på en av de vanlige leecher trackerne(som feks sjørøverhavnen) og hver torrent kanskje bare har totalt en 300 seeders/leechers tilsammen. Da er det svært lite sannsynlig at du får de hastighetene du spesifiserer.

 

Nå er det noen forbehold da.

- Lovlige filer delt ut....som Linux distroer blir støttet opp av raske servere og går dermed som regel raskt uansett instillingene dine.

-Du skrev 530kbs jeg vet ikke om du mente BIT eller BYTE jeg, jeg bare tippet at det var byte siden jeg er lat og skriver kbs selv. :p Du mente kanskje BIT ?

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar

Mulig noen kan hjelpe deg hvis du sier hvilken router du har. Selv har jeg kun en port åpen, 49152. Denne porten må være åpen i routeren, og porten er NAT'et videre til den ip'n som bitcomet står på.

 

Jeg har 6528/832 linje og har en snitthastighet på 640 kB/s. Dette er når alt er optimalt f.eks en 350mb fil går på ca 10min

Lenke til kommentar
Mulig noen kan hjelpe deg hvis du sier hvilken router du har. Selv har jeg kun en port åpen, 49152. Denne porten må være åpen i routeren, og porten er NAT'et videre til den ip'n som bitcomet står på.

 

Jeg har 6528/832 linje og har en snitthastighet på 640 kB/s. Dette er når alt er optimalt  f.eks en 350mb fil går på ca 10min

5224543[/snapback]

 

 

OK...! Jeg har en Speed touch 510i router. bruker tele2 som opratør. kan du hjelpe meg?? :innocent::innocent:

Endret av Andreas123456789
Lenke til kommentar
NOBRAINS!

 

Kan du lære meg spesefik hvordan jeg åpner porter på bitcomet og får hastigheten til å bli høyere. hvor mye kB/s tror du jeg kan få? er ikke så "inn" torrent ennå. kan du kanksje lære meg litt? :innocent:

5222683[/snapback]

 

Jeg kan prøve og gi deg punktvis hva du må gjøre, men jeg orker ikke og super forklare hvert eneste punkt.

 

0:

Du må finne ut hvilken port din bittorrent klient bruker. Da starter du bittorrent klienten din(bitcomet i ditt tilfelle) og trykker deg in på "Options" eller "Prefrences". Du burde finne noe henviser til hvilken port du bruker, sikkert sortert under connection...du skjønner det når du ser det. Eventuellt kan du spørre noen på forumet her hva standardporten til Bitcomet er. Når du har funnet hvilken port bitcomet bruker så husker du den fordi du trenger den på et senere punkt. :)

 

1:

Du må finne adressen til ruteren din, da åpner du cmd vinduet(Start->Run og skriv: cmd). Når du har cmd vinduet åpent(svart vindu) så skriver du: ipconfig

 

2:

Nå vil du få listet opp informasjon om alle dine nettverkstilkoblinger. Du får en bolk med infotekst for hver netttlkobling som feks Bluetooth, WLAN, Ethernet adapter 1, Ethernet adapter 2... osv. Det du skal se etter er under den nettverkskoblingen du bruker når du bruker Bitcomet. Det er sikkert den som heter "Ethernet adapter local area connection 1" eller noe med wireless hvis du bruker det. I den tekstbolken som gjelder det nettverkskortet du bruker så skal du finne verdien på feltet "IP Adress og "Default Gateway"(husker ikke hva det heter på Norsk) og der så kan du skrive opp/huske den ip adressen som står der(feks 192.168.0.1 på gateway og 192.168.0.5 på IP adress)

 

3:

Nå kan du åpne et browser vindu(feks internet explorer) så skriver du den "Default Gateway" ip adressen i adressefeltet(der det sikkert står noe ala http://www.hardware.no) slik at det bare står feks 192.168.0.1 så trykker du enter/go

 

4:

Nå burde du forhåpentligvis få frem en slags nettside med login. Passordet og brukernavnet du trenger har du enten fått fra ISPen din (feks nextgentel eller telenor) eller så er det bare og ringe/emaile og skaffe deg den infoen.

 

5:

Da er du koblet og logget inn i din ruter.

Nå kan jeg desverre ikke gi deg en nøyaktig beskrivelse lengere siden meny og navn oppsettet på bredbåndsrutere er ofte veldig forskjellig. Du skal hvertfal åpne porter og det burde ligge under noe navn som: NAT, NAPT, Port Forwarding, Forwarding, DHCP...og liggnende

 

6:

Når du har funnet fram til riktig side så burde det være en knapp eller liggnende som heter "add" for og åpne porter for en spesifikk datamaskin. Nå burde du ha noen felter fremme som feks:

Inside ip: #Den lokale ipen på maskinen du skal åpne porten til, se punkt2#

Outside ip #Denne skal være blank, orker ikke forklare den :p #

Inside port: #Porten som Bitcomet bruker, se punkt 0#

Outside port: #Porten som Bitcomet bruker, se punkt 0#

 

7:

Trykk lagre og så kan du teste bitcomet. Jeg bruker ikke bitcomet selv, men det burde være en måte og se om portene er åpene eller ikke. Du har muligens en firewall/NAT test i menyen på bitcomet eller så er det en form for health status på torrentene du kjører(De burde være grønne). En bitcomet user kan muligens hjelpe deg bedre på dette punktet.

 

Jeg husket plutselig nå på slutten en ting som ofte setter ødlegger for mange. Hvis du feks har nextgentel så får du en ruter den har ofte/bare en port til din datamaskin. Så da er det mange som kjøper seg en ekstra trådløs ruter eller bare vanlig bredbåndsruter. Da får du som regel dobbel NATing det vil si at du må faktisk åpne porten for bitcomet på den ene ruteren og deretter koble deg til den andre ruteren og åpne for den ruteren datamaskinen din er koblet til. Altså mye mere komplisert og vanskelig, det beste da er vel og disable den ene DHCP funksjonen på en av ruterene(enkleste er vel på den du har kjøpt ekstra, du vil fortsatt kunne bruke den som du alltid har gjort). Hvis det er tilfelle for deg at du har 2 stk rutere anbefaler jeg deg og ringe din ISP og få hjelp der.

Lenke til kommentar
NOBRAINS!

 

Kan du lære meg spesefik hvordan jeg åpner porter på bitcomet og får hastigheten til å bli høyere. hvor mye kB/s tror du jeg kan få? er ikke så "inn" torrent ennå. kan du kanksje lære meg litt? :innocent:

5222683[/snapback]

 

Jeg kan prøve og gi deg punktvis hva du må gjøre, men jeg orker ikke og super forklare hvert eneste punkt.

 

0:

Du må finne ut hvilken port din bittorrent klient bruker. Da starter du bittorrent klienten din(bitcomet i ditt tilfelle) og trykker deg in på "Options" eller "Prefrences". Du burde finne noe henviser til hvilken port du bruker, sikkert sortert under connection...du skjønner det når du ser det. Eventuellt kan du spørre noen på forumet her hva standardporten til Bitcomet er. Når du har funnet hvilken port bitcomet bruker så husker du den fordi du trenger den på et senere punkt. :)

 

1:

Du må finne adressen til ruteren din, da åpner du cmd vinduet(Start->Run og skriv: cmd). Når du har cmd vinduet åpent(svart vindu) så skriver du: ipconfig

 

2:

Nå vil du få listet opp informasjon om alle dine nettverkstilkoblinger. Du får en bolk med infotekst for hver netttlkobling som feks Bluetooth, WLAN, Ethernet adapter 1, Ethernet adapter 2... osv. Det du skal se etter er under den nettverkskoblingen du bruker når du bruker Bitcomet. Det er sikkert den som heter "Ethernet adapter local area connection 1" eller noe med wireless hvis du bruker det. I den tekstbolken som gjelder det nettverkskortet du bruker så skal du finne verdien på feltet "IP Adress og "Default Gateway"(husker ikke hva det heter på Norsk) og der så kan du skrive opp/huske den ip adressen som står der(feks 192.168.0.1 på gateway og 192.168.0.5 på IP adress)

 

3:

Nå kan du åpne et browser vindu(feks internet explorer) så skriver du den "Default Gateway" ip adressen i adressefeltet(der det sikkert står noe ala http://www.hardware.no) slik at det bare står feks 192.168.0.1 så trykker du enter/go

 

4:

Nå burde du forhåpentligvis få frem en slags nettside med login. Passordet og brukernavnet du trenger har du enten fått fra ISPen din (feks nextgentel eller telenor) eller så er det bare og ringe/emaile og skaffe deg den infoen.

 

5:

Da er du koblet og logget inn i din ruter.

Nå kan jeg desverre ikke gi deg en nøyaktig beskrivelse lengere siden meny og navn oppsettet på bredbåndsrutere er ofte veldig forskjellig. Du skal hvertfal åpne porter og det burde ligge under noe navn som: NAT, NAPT, Port Forwarding, Forwarding, DHCP...og liggnende

 

6:

Når du har funnet fram til riktig side så burde det være en knapp eller liggnende som heter "add" for og åpne porter for en spesifikk datamaskin. Nå burde du ha noen felter fremme som feks:

Inside ip: #Den lokale ipen på maskinen du skal åpne porten til, se punkt2#

Outside ip #Denne skal være blank, orker ikke forklare den :p #

Inside port: #Porten som Bitcomet bruker, se punkt 0#

Outside port: #Porten som Bitcomet bruker, se punkt 0#

 

7:

Trykk lagre og så kan du teste bitcomet. Jeg bruker ikke bitcomet selv, men det burde være en måte og se om portene er åpene eller ikke. Du har muligens en firewall/NAT test i menyen på bitcomet eller så er det en form for health status på torrentene du kjører(De burde være grønne). En bitcomet user kan muligens hjelpe deg bedre på dette punktet.

 

Jeg husket plutselig nå på slutten en ting som ofte setter ødlegger for mange. Hvis du feks har nextgentel så får du en ruter den har ofte/bare en port til din datamaskin. Så da er det mange som kjøper seg en ekstra trådløs ruter eller bare vanlig bredbåndsruter. Da får du som regel dobbel NATing det vil si at du må faktisk åpne porten for bitcomet på den ene ruteren og deretter koble deg til den andre ruteren og åpne for den ruteren datamaskinen din er koblet til. Altså mye mere komplisert og vanskelig, det beste da er vel og disable den ene DHCP funksjonen på en av ruterene(enkleste er vel på den du har kjøpt ekstra, du vil fortsatt kunne bruke den som du alltid har gjort). Hvis det er tilfelle for deg at du har 2 stk rutere anbefaler jeg deg og ringe din ISP og få hjelp der.

5226942[/snapback]

 

 

 

 

TUSEN TUSEN TAKK (':D')du er en engel..!(':tease:')

:tease::tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...