Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ruter som aksesspunkt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, fått ny ruter fra NGT i dag, da den gamle var ødelagt.

Med netopiaen hadde jeg satt den opp til å fungere som modem, slik at jeg ordnet alle innstillinger som brannmur, nat-ing etc i den trådløse ruteren (di 524).

Men med thompson ruteren har jeg forstått at dette ikke er mulig, og vil da sette opp dlink'en som et aksesspunkt.

Men, jeg vil fremdeles ha samme innstillinger for trådløst, som mac-sperrer og liknende, lar det seg fremdeles gjøre? bare å disable dhcp i ruteren? og evt hvordan kommer jeg inn på dlink'en når den står som aksesspunkt, får den egen ip, eller standard ip (192.168.0.1) ?

Mvh

G

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

det er min forståelse at hvis du setter opp routeren som ren aksesspunkt - blir den til en type "hub", dvs. ren tilkoblingspunkt som om du hadde satt en antenne på din thompson router.

Det kan godt hende at du fortsatt kan bruke mac-adresse filtrering (hvem får lov å koble til) men all routing funksjonalitet vil være borte (det er jo poenget).

Du burde også slå av dhcp (hvis det ikke skjer automatisk i dlinken - da bruker du dhcp fra thompson - dlinken burde da fått tildelt ip derifra.

Hilsen,

Bit

Skrevet

Har deaktivert dhcp ja, men dlinken vil jo dessverre ikke få tilfelt ip, den er praktisk talt ikke-eksisterende på nettverket..

Noen som aner hvordan jeg kan koble med opp på dlink'en for å konfigurere?

for jeg ønsker fremdeles å benytte med ag mac-filtrering og wpa.

G

Skrevet

de fleste trådløsse routere blir som et access-punkt om du skrur av dhcp på lan-siden og kobler kabel fra "resten av nettet" til en av lan-portene på den i steden for å koble DEN til wan-port..

Så pass på å bruke LAN-port for tilkobling mot annen router/switch og ikke WAN port..

Skrevet (endret)

Ja, det er sånn jeg har det koblet opp det.

men spørsmålet er hvordan jeg nå får logget meg på aksesspunktet, for å endre mac-filtrering etc..

Endret av Goebbels
Skrevet
Ja, det er sånn jeg har det koblet opp det.

men spørsmålet er hvordan jeg nå får logget meg på aksesspunktet, for å endre mac-filtrering etc..

5215238[/snapback]

ftp://ftp.dlink.se/Products/di-products/D...NATonNAT_NO.pdf

5220731[/snapback]

Takker for linken, var det jeg fryktet, at det skulle bli problematisk å konfigurere ruteren når den er satt op som aksesspunkt.. jaja, ikke noe å gjøre ved det.

G

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...