Gå til innhold

Det ultimate kompaktkamera ?


Anbefalte innlegg

Har nå prøvd og satt meg inn i akkurat det, men har kommet fram til at vill en ha topp kvalitet må en helst opp i speilrefleks el et ganske stort od dyrt kamera.

Bakdelen med dette er jo at det ikke blir med like ofte ut på tur, og det blir det jo ikke bilder av ;-( Så en bør ha et mindre kompakt på siden av, hvis en liker å ta bilder..

I den forbindelse lurer jeg på hvor mye det går an å forvente av det ?

Selv kunne jeg trengt meg et med CA: 28mm-112mm Zoom. 6MP.

Og en bra billdebrikke CCD. Optisk bildestabilisator. SD brikke. Bra batteri levetid.

Trenger ikke være dat absolutt minste, da det blir urealistisk.

 

Er dette mye og forlange eller fins det kanskje noe i nærheten av disse kriteriene??

Nå er selvfølgelig alt dette individuelt hva som blir best..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du virkelig er glad i å fotografere, vil du antagelig, også som meg, etterhvert fire på kravet om kompakt størrelse. Jeg har "gått gradene" og er nå svært komfortabel med mitt nye Panasonic Lumix FZ30. Mitt "gamle", som jeg fortsatt har som ekstrakamera, er et Olympus C-750 Ultrazoom. Neste utgave heter C-765 og er nå nede i latterlige snaue 2400. Da får du 4 MP, 10x optisk zoom, 35-350mm, supermakro til 3 cm, og meget bra optikk. Det hele er pakket inn i et av de aller minste ultrazoomhus som finnes nå. Det gikk ned i en relativt liten kameraveske, og hang på min skulder (min C-750-modell, altså) nær sagt hvor som helst jeg var ute. Men man får stadig lyst på noe nytt, og etter nitid lesing på nett, sto valget mellom de 3 nye i speilrefleksstørrelse (men altså IKKE speilrefleks), Samsung Pro815, Fuji S9500 og Panasonic FZ30. De har hhv. 15x zoom (28-420), 10,7x (28-300) og 12x (35-420). Samsung droppet jeg grunnet mye støy i testbildene, en gigantisk 3.5" LCD som ikek er vippbar, og med elendig oppløsning for den størrelsen. I tillegg kommer zoomen ut som en diger snabel. Fuji har kun 115000 punkter på LCD mot Panasonics 235000, fuji hadde noe kort zoom (men bedre vidvinkel), men best på støy. Alle 3 har mekaniske ringer for både zoom og manuell fokus, slik som speilrefleks. Valget for meg falt til slutt på Panasonic'en, og jeg angrer ikke. Det er det eneste av dem der objektivet ikek kommer ut ved zooming, alt foregår inni. Både Fuji'en og Panasonic'en fikk forøvrig nettopp DIWA's gullmedalje for sine kamera, se på www.digit.no ang. dette. De ble også likeverdige i disse testene, med sine egne styrker og svakheter. Alle 3 har 8 MP brikke, forøvrig. Testbilder fra mitt kan du se på http://www.manskow.net/kameratest/, jeg tok en 6-700 bilder på en Spaniatur nylig. Velg Panasonic, så får du opp bildene.

 

Min anbefaling er altså Olympus C-765 i økonomi/kompaktklassen, og Panasonic FZ30 eller Fuji S9500 for sann fotoglede. Det er to glimrende kamera, prioriter etter deres egenskaper. Speilrefleks er selvsagt også bra, men du tar ikke nødvendigvis bedre bilder med dem. Fotografen spiller en like stor rolle. Mange som kjøper speilrefleks kjøper aldri noe annet enn standardobjektivet, og utnytter da dette kameraet lite. Dessuten blir det mye å drasse på med 2-3 objektiver, fremfor de jeg nevnte med enorm brennvidde innebygget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...