Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

trøbbel med bios og sata kontroller på p4p800delux


Anbefalte innlegg

Hei

Som noen kansje leste hadde jeg trøbbel med å få valgt sata disken

i bios på hovedkortet mitt, p4p800deluxe, men fikk det til tilslutt. Men nå

plutselig har pcen begynt å låse seg. Skjermen slår seg av som om det ikke kommer noe signal til den. Når jeg prøver å restarte stopper den i oppstarten

der det står "Via raid bios VT64ellerno.." "press TAB to enter bios post". Men tab

funker ikke og den eneste løsningen er å resette bios med cmos. Da får jeg kommet meg inn i bios og windows starter opp osv, men etter en stund så skjer det samme igjen.. Plutselig begynte bios å gå tregt også, jeg kunne se hver linje av skjermen bli oppdatert..

 

Lurer på om jeg har gjort noe feil med innstillingene med raid, jeg kjører jo uten raid og den har vært slått av i bios men har hørt at man må inn i et spesielt raid setup og slette alt der uansett før man installerer sata disk? Er det ofte mye feil med wdraptor 74gb diskene?Syns det kommer noen stygge lyder fra den innimellom.. Lurer veldig på hva dette kan være, pcn har vært dønn stabil siden jeg satt den sammen så da må det enten være harddisken, eller skjermkortet som også er ganske nylig kjøpt men pcen kjørte da stabilt frem til en uke etter at jeg installerte wdraptor 74gb sata disken.

 

Også lurer jeg på om chipsettet kan bli ødelagt hvis jeg installerer feil intel referansedrivere? Er det egentlig nødvendig å installere slikt, fant ikke noen chipset drivere fra asus så jeg tok de rett fra Intel isteden..

 

Håper noen har noen tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chipsettet blir ikke ødelagt så lenge du ikke skader det fysisk. Men jeg tror nok at du bør bruke noen andre drivere for å få liv i pcen.

 

Er dette ditt hovedkort? Isåfall skal du kunne laste ned drivere fra den siden.

5206918[/snapback]

Men nå får jeg jo ikke startet windows engang..det kommer den feilmeldinga om raid bios, også må jeg resette bios. Men kansje det er windows sine drivere som er feil da som "krasjer" oppsettet? Fordi det virker etter at jeg har resetta bios men bare i 5 minutt. Prøvde også å koble fra sata disken og reinstallere windows på den gamle hden men da låste installasjonen seg da den kom til "installing device drivers".

Lenke til kommentar
Også lurer jeg på om chipsettet kan bli ødelagt hvis jeg installerer feil intel referansedrivere? Er det egentlig nødvendig å installere slikt, fant ikke noen chipset drivere fra asus så jeg tok de rett fra Intel isteden..

5205092[/snapback]

Jeg kan tenke meg at det er her problemet ligger. Er det snakk om drivere under innstallasjon av windows eller etter innstallasjon?
Lenke til kommentar

Etter installasjon. Jeg tror jeg har funnet ut av problemet nå.

 

Da jeg installerte intel driverne så fant jo windows nye komponenter, f.eks via raid chipset..og det var sikkert da det ble kødd..selv om problemet kom 2-3 dager etter at jeg installerte det. Men det er mulig at jeg ikke restarta pcen på de 2-3 dagene uten at jeg husker det..så det er forklaringen på det. Fikk startet windows i sikkermodus og tok uninstall på raid chipset. Så startet jeg windows normalt igjen og da fant den selvfølgelig raid kontrolleren på nytt men jeg avbrøt installasjonen og har nå disablet raid kontrolleren i hardware lista i windows..Har enda ikke krasjet, men har ikke prøvd å restarte enda hehe. En annen ting er at jeg skifta ut skjermkortet igjen til ati r9800pro før jeg disablet raid kontrolleren så nå vet jeg egentlig ikke om om det var skjermkortet eller dette med kontrolleren som var problemet. Biosen og pcen var veldig treg og låste seg tilfeldig under oppstart men når jeg skifta skjermkortet så gikk det glatt plutselig men det kunne ha vært tildeldig også siden den ikke låste seg under hver oppstart.. :whistle: Menmen får vente og se hva som skjer :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...