Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

150 meter trødløst, får kun 1,5 Mbps (2 x WRT54GS)


Anbefalte innlegg

Jeg har innvestert i skikkelige antenner til min trådløslink over til en nabo. Jeg har en 24 dbi grid-antenne hos meg selv, og en 15 dbi panel-antenne hos naboen. Men 24 dbi antenne har kun en pigtail antennekabel, total lengde = 40 cm (som skulle gi minimalt med tap i signal, får tippe på 1,5 dbi). Naboen har 7.5 meter LMR400 antennekabel (som gir et tap på ca. 4.8 dbi).

 

Så har jeg 2 radioer, Linksys WRT54GS, med dd-wrt firmware.

 

Hvorfor får jeg ca 1.5 Mbps overføringshastighet? Linja virker stabil, ingen tapte pakker eller nedkoblinger. Jeg hadde forventet over 10 Mbps...

 

Tips til feilsøking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eg har 19 dbi gird antenne! og eg peker den mot naboens wlanrouter dl 624+

den har vanlig antenne (Den orginale) det er vell ca 100 m!

 

får 12 mbps! det er greit nokk for meg!

 

eg brukte netvorkstumbler!

gå bort til naboen å kobl et wlankort rett i antenna der å "finjuster" skjekk antenneplugger og tilkoblinger! (7,5 m antennekabel er vell litt i lengste laget?)

:)

Lenke til kommentar
har du ikke tilgang på en lappis med wlan kort?

Bare å klatre opp med den og så justere i andre enden..

Men kjører du WDS? Da kan du ikke forvente stort bedre hastighet tror jeg.. litt over 1MB sec..

5192933[/snapback]

 

Neinei, ikke noe WDS på meg... Har satt opp routerne slik som DETTE Med andre ord, en ganske grei routing, skulle ikke by på problemer.

 

Må legge til at jeg hadde 2 x Linksys WAP54G før (altså "accesspoints"), og fikk akkurat samme hastigheten, men *mye* mere ustabil linje.

 

Jaja, får vel opp i TV antennestanga på taket til naboen da... Med livet som innstats :0

Lenke til kommentar

hm, burde ikke være noe problem. naboen din har "igjen" over 10db gain p.g.a tap i koaks, og hvis det er 150m, fri sikt mellom dere burde det gå glatt. Burde egentlig holdt at kun èn av dere hadde skikkelig antenne.

 

Jeg og en venn slang opp en "can" antenne for wlan. rundt 12db gain over en dipol og han kunne få inn AP's 500m unna som stod i stuene til folk :D

 

se over plugger og at koaks ikke er skadet.

 

nb: hvor fikk du tak i LMR400 kabelen?

Endret av arvjakob
Lenke til kommentar
Da har jeg lest litt på www.netstumbler.com og www.netstumbler.net. Dette er programmvare for å sjekke linken til og fra din egen PC, ikke mellom to routere.

 

Og jeg har ikke noe trådløst nettverkskort :/

 

Kan dette virkelig være grunnen? Med det blotte øye ser det så fint ut...

5192817[/snapback]

 

 

Jeg har brukt mye netstumbler, og det er et helt genialt program!

Skaff deg et trådløst kort til pc'n som har utgang for ekstern antenne, og så er det bare å koble deg opp på basestasjonen på andre enden, sjekke linken og justere antennen.

Lenke til kommentar
7,5 m antennekabel er vell litt i lengste laget?

 

Det bør gå. Jeg bruker et lignende oppsett, men med litt høyere Reodor-faktor over seg. Antenner har jeg laget selv vha. hundematbokser til 9,90 på Livi. Til den ene routeren har jeg 15m RG58, til den andre er det kun 0,5m kabel. Jeg sender 150m, med god hastighet. Akkurat hvor høy hastighet, vet jeg ikke. Men det holder i massevis til 700kbs-linja vi deler.

Jeg har montert like lange kabler et par andre steder også, med godt resultat. Fri sikt er alfa og omega.

Jeg bruker 2 stk. WRT54G, dd-wrt software, og WDS.

Lenke til kommentar

ting du kan sjekke er :

1. stille antenna (ikke noe nytt se alle andre over )

2. slå av frame burst og sett power til 82mwatt, og sett på den som du kan velge LONG på Preamble.

3. slå av Afterburner (fra auto til off)

4. husk og velg rett antenne utgang, rigth er den som er ved resetknappen, og left er den som er ved power pluggen.

5. prøv og focre wlan box'en til eks 11mbit.

6. login på routern med telnet og skrive: wl scan , vent 10sek , så skrive : wl scanresults

 

her er exsemplet :

~ # wl scan

~ # wl scanresults

SSID: "WLAN"

Mode: Managed RSSI: -89 dBm noise: -97 dBm Channel: 1

BSSID: 00:10:A7:2C:94:80 Capability: ESS

Supported Rates: [ 1(b) 2(b) 5.5(b) 11(b) ]

 

wrt54g kan link på opp til ca 90-91 på 1mbit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...