Gå til innhold

Access relaterte spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Pga. liten respons i denne tråden har jeg bestemt meg for å omstrukturere hele tråden. Samtlige spørsmål finner du nå i denne førsten tråden. Jeg har også forsøkt å skrive om en del, og legge til en del screenshots for gjøre forklaringen bedre.

Men fortsatt er det sikkert en del uklart. Hvis du har litt peiling på access, eller rett og slett nesten forstår hva jeg mener, men ikke helt: Ikke nøl med å spørre meg om en bedre forklaring :) Så skal jeg se om jeg får editert noe, enten med bedre tekst eller flere screenshots ;)

Problem 1. Første spørsmål handler om criteria. Dette er det jeg mener med critieria, og bilde er henta fra spørring og design view:

Criteria.JPG

"Kriterium" brukes jo i spørringer til velge f.eks. hvilke ID numre som skal være med, da gjerne i et skjema eller en rapport. Det jeg ønsker å få til er å kunne velge flere f.eks. numre der. Går dette an?

Altså, normal kan man jo skrive 1,3,78 også blir nummer 1, 3 og 78 med. F.eks. når man velger hvilke sider som skal være med i en utskrift. Men i Access fungerer det ikke slik etter hva jeg har funnet ut :( Jeg får det i alle fall hverken til med , ; : . & *space* eller noe av det jeg har prøvd som skilletegn.

Så: Er det noen tegn som man kan bruke til dette i Access? Eller finnes det noen plug-in som kan få til dette?

Problem 2. Er det mulig å slå sammen data fra flere poster? F.eks. å samle samtlige epostadresser som er registrert? Altså å slå sammen epostadressene fra person 1, person 2 osv. til en og samme setning?

(Å slå sammen to eller flere "celler" i samme post er jo greit, bare å bruke &. Det er når det skal slås sammen fra flere poster jeg begynner å få problemer...)

Jeg regner med med at bunntekst i et skjema og en formel lignende =sum([pris]) vil gjøre susen. Altså, den formelen legger jo sammen samtlige priser i f.eks. et delskjema til en ordre. Men så er det bare å vite hva man skal bytte ut sum med da ;)

Problem 3. Hvordan får man til en hyperlink i et skjema? Å lage hyperlink når attributten stammer helt fra tabellen det er greit, da er det jo bare å velge hyperlink i utformingen for tabellen. Men dette er ikke aktuelt, fordi jeg i dette feltet må inneholde en formel. Og da må feltet opprettes i spørringen/ skjemaet (så vidt jeg veit).

Saken er den at jeg ønsker kun å taste inn mailadressen i et felt, også skal i et annet felt generes mailadresse + subject. Så http-adressen blir seende slik ut: mailto:[mailadresse]?subject=[subject] etter formelen ="mailto:" & [mail] & "?subject=" & [subject] (Subjecten generes også automatisk ut fra et nummer jeg har i skjemaet....)

Også er saken: Hvordan får jeg denne hyperlinken til å fungere? Å få feltet til å bli en hyperlink er greit, det har jeg fått til ved hjelp av to ting: Selve formelen har jeg "lagt ut" i spørringen. Og da går det greit å sette feltet til hyperlink, og det oppdaterer seg etterhvert som jeg taster inn data i skjemaet (default value i skjemaet som også først var et alternativ fører til at kun data før jeg begynnte å registrere i skjemaet blir med. Altså ikke aktuelt).

Så jeg har altså et felt med hyperlinkformat, og riktig tekst. MEN DEN FUNGERER FORTSATT IKKE SOM LINK :tease: For i hyperlink valgene fyller formelen kun inn teksten, og ikke feltet for adressen... :no: Som dette (teksten noe redigert):

link_feil.JPG

Mens det som er riktig ser slik ut:

link_riktig.JPG

Noen som vet om det er mulig å få Access til å fylle inn i adresse feltet, og ikke tekst feltet? Og hva må jeg da gjøre? Endre formelen noe i spørringen? Endret formatet i skjemaet? Eller noe annet?

Problem 4. Formel for avrunding til nærmeste 5'er:

ROUND(TALLET/5)*5

Noen mulighet for å endre den formelen så den runder OPP til nærmeste 5'er?

Problem 5. Finnes det noen mulighet for å lage rapporter i "html-format"? Altså, det jeg mener er at vanlig rapportutforming blir jo størrelsen A4. Men hvis man ønsker å benytte rapporten til html ønsker man jo gjerne at siden blir en del lengre...

Problemet med slik det er nå er at det blir "store" mellomrom i teksten der det i rapporten hopper til ei ny side hvis jeg eksporterer fila til word.

Går dette an å få til? Enten ved hjelp av et valg i eksisterende rapportutforming eller som en plugin? Det jeg altså spør etter er en eller annen mulighet til å sette arklengden til omtrent så lang jeg vil.

Problem 6. Er det mulig/ hvordan får man flere detail section's i en rapport? Detail section (bildet er i rapport generatoren, design view...):

detail.JPG

Jeg skulle nemlig ha lista samtlige navnet på samtlige poster på toppen, også lenger ned lista dem på nytt, da bare med langt mer informasjon...

Og for å få til dette trenger jeg jo da å ha to section’s som er detail.

Problem 7. Noen som har peiling på om det går an å opprette "mor-rapporter"? (navn har jeg tatt etter modell av mor og datter selskaper :p ) Altså at hvis man endrer utseendet på mor-rapporten endres utseendet på resten også...

Jeg har forsøkt "AutoFormat", men den tar kun rein formateringsting. Jeg har også f.eks. en del standardtekst (f.eks. i starten av rapporten) som gjerne skulle ha fulgt malen også... AutoFormat tar kun rein format ting... Som skriftsstørrelser og lignende mener jeg å huske. (Lenge siden jeg prøvde å bruke den....)

Rapportene består av nøyaktig samme oppsettet, kun med litt forskjellige "kriterier" fra spørringene (se bilde under del 1), hvor jeg altså f.eks. har "Velg attributt", "Velg atributtkategori" osv. Er ikke så mange rapporter, et sted mellom 5 og 10 tenker jeg, men i lengden blir det slitsomt å skulle oppdattere alle bare man ønsker å flytte overskriften et lite hakk opp eller ned...

Med unntak av dataene som skal inn i rapportene er altså selve utseendet på rapportene helt like.

Så hadde vært greit å fått til at RAPPORTENE er NØYAKTIG like (OG OPPDATERES EN OPPDATERES ALLE), og eneste FORSKJELLENE er da DATAENE som hentes fra spørringene....

Problem 8. På detail delen i en rapport (se bilde under punkt 6) kan man jo velge "Force New Page"(screenshoten fra rapport generatoren, design view):

fnp.JPG

Setter man denne til ja fører det til at får ikke all informasjonen for en detail-del (f.eks. EN vare) plass på denne siden hopper den til neste side og setter ALL INFORMASJONEN OM DENNE VAREN PÅ DEN NESTE SIDEN.

Det jeg lurer på er, finnes det noen "Force New Line" valg? Altså om neste post skal begynne på en ny linje eller fortsette på samme linje som den forrige posten avsluttet på. Standard (og slik det er her nå altså) er jo at denne er haket av for ja (hvis valget i det hele tatt finnes) og dermed at hver post alltid starter på en ny linje.

Det jeg ønsker er altså å kunne sette denne til nei slik at teksten på den nye posten bare fortsetter på den samme linja som den forrige posten avslutta på. Enten at valget finnes for hele seksjonen detail eller for selve teksboksen... (Bare for at det ikke skal være noen som helst forvirring, dette mener jeg med en tekstboks:)

tekstboks.JPG

Eksempel:

I stedet for slik (vare er kun brukt som eksempel):

Varenummer 1 Navn 1 Antall 1 Pris 1

Varenummer 2 Navn 2 Antall 2 Pris 2

Så hadde det blitt noe slikt noe:

Varenummer 1 Navn 1 Antall 1 Pris 1 Varenummer 2 Navn 2

Antall 2 Pris 2

Nå er det vel ganske åpenbart at det ikke eksakt er noe sånt noe jeg skal bruke dette til, det der hadde jo bare sett idiotisk ut. Men jeg tok det eksempelet ettersom jeg tipper det er noe folk typiskt har i detail delen, og derfor forstår hva jeg tenker på...

Men det jeg skal bruke det til er en html tekst som skal inn i en html-editor som "reagerer" på linjeskift... Og da blir det bare feil alt sammen om jeg ikke får til at teksten bare fortsetter på samme linje som det den forrige posten sluttet på.

Det som opprinnelig stod i denne første posten, og som du finner løsning på rett under denne posten:

Hei!

Jeg har bare et lite problem:

Jeg har en funksjon som generer et tall for meg. Saken er at jeg gjerne skulle hatt en funksjon som får dette tallet til å avrundes til nærmeste 5'er, eller helst runde OPP til nærmeste 5'er.

Jeg har forsøkt å søke litt på dette, men klarer desverre ikke å finne noe som jeg klarer å få til å fungere :no:

Har funnet det til Excel, men Access sliter jeg med...

Hvis det er noen som vet svaret på dette - please svar meg. Ville vært en vanvittig stor fordel for meg å få til dette... :thumbup:

- Amund

Endret av amundsf
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Jeg har bare et lite problem:

Jeg har en funksjon som generer et tall for meg. Saken er at jeg gjerne skulle hatt en funksjon som får dette tallet til å avrundes til nærmeste 5'er, eller helst runde OPP til nærmeste 5'er.

Jeg har forsøkt å søke litt på dette, men klarer desverre ikke å finne noe som jeg klarer å få til å fungere :no:

Har funnet det til Excel, men Access sliter jeg med...

Hvis det er noen som vet svaret på dette - please svar meg. Ville vært en vanvittig stor fordel for meg å få til dette... :thumbup:

5170185[/snapback]

ROUND(TALLET/5)*5

Werner

Skrevet (endret)
ROUND(TALLET/5)*5

Strålende, tusen takk! :thumbup:

*Resten slettet pga. omstrukturering av tråden*

Endret av amundsf
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Vel, virker ikke som om det er noen som har noe særlig å bidra med?

Ingen som i det minste kan si at "det, det der det går rett og slett ikke i Access" en gang? Men please: Vit hva du prater om a hvis du har tenkt å fortelle meg at en ting ikke går an a...

*Resten slettet pga. omstruktuering*

Endret av amundsf
Skrevet

Vel, nei jeg kan ikke si hva som går og ikke i Access, jeg holder meg bevisst unna det produktet. Det kan kanskje duge som en frontend mot en gratisdatabase, som f eks SQL Server 2005 Express.

Skrevet (endret)
Vel, nei jeg kan ikke si hva som går og ikke i Access, jeg holder meg bevisst unna det produktet. Det kan kanskje duge som en frontend mot en gratisdatabase, som f eks SQL Server 2005 Express.

Jeg er FULLSTENDIG klar over at Access ikke er noe særlig til database.

Det er lett å lese/ høre seg til, og i tillegg har jeg vel visse egne erfaringer selv på det.

Men grunnen til at jeg bruker det er vel rett og slett at jeg bare holder på med databaser på hobby basis. Kommer heller aldri til å jobbe med det. Og jeg har aldri orka å sette meg ned og lære meg koder som man, hvis jeg har forstått riktig, må bruke på alle andre database verktøy?

Derfor har jeg holdt meg til Access, fordi jeg rett og slett ikke har nok kunskap til å bruke andre verktøy enn det... Men som du ser, hvis ingen kan hjelpe meg med spørsmålene over (som kanskje er en indikator på at det ikke går i access) er jeg i ferd med å "butte" i Access, altså at behovet mitt overstiger programmets funksjonalitet....

Hvis det stemmer veit jeg a faen hva jeg skal gjøre ;) Så derfor hadde det værdt så fint om noen hadde vist noe. Fordi jeg har ikke kunnskapsnivå til å bruke et mer avansert verktøy, men samtidig trenger jeg flere funksjoner enn jeg kan i Access for tiden, som tråden godt bevitner.

Endret av amundsf
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

*Bump*

Hele tråden er omstruktuerert.

Les post en for ny og bedre forklaring og hvor alle spørsmålene nå er samlet.

- Amund

Endret av amundsf
  • 3 uker senere...
Skrevet

Heisann!

Alle disse problemene kan vel løses i Access men da må du ta i bruk vba(visual basic for applications). Hvis du ikke har hørt om eller kan vba kan jeg iallefall si deg at du ikke har mestra Access :) Det aller meste kan gjøres :)

Skrevet

Her er f.eks et kjapt mekka eksempel på hvordan du kan få ut alle feltene i en streng (kan f.eks brukes for å hente ut alle eposter):

Sub VisFelter()

Dim Tabellnavn As String

Tabellnavn = "Testtab" 'Her skriver du inn navnet på tabellen f.eks "Kunder"'

Dim Feltnavn As String

Feltnavn = "Navn" 'Her skriver du inn navnet på feltet f.eks "Adresse"'

Dim dbs As DAO.Database

Dim dbsRecordset As DAO.Recordset

Dim Streng As String

Set dbs = CurrentDb

Set dbsRecordset = dbs.OpenRecordset(Tabellnavn)

While Not dbsRecordset.EOF And Not dbsRecordset.BOF

Streng = Streng & dbsRecordset.Fields(Feltnavn) & vbCrLf

dbsRecordset.MoveNext

Wend

MsgBox Streng

End Sub

---------------

For å teste dette må du lime denne koden inn i en modul.. Sette inn navnet på tabellen og så navnet på feltet. Deretter kan du trykke F5 og da vil den gå igjennom tabellen og liste opp alle postene i en Messagebox..

her er en link med litt mere info om vba: http://www.functionx.com/vbaccess/

Skrevet (endret)

Hei!

Først: Hjertelig TAKK for svaret! :w00t: Jeg har vel vist om Visual Basic, problemet er bare her som for at jeg ikke får brukt andre databaser enn Access at jeg ikke kan noe særlig med koder... Men får se om jeg kan få lært noe av den linken din :D

Så til det konkrete eksempelet ditt:

Jeg har nå forsøkt å skrive den inn, men noe er tydeligvis feil.

Når det gjelder det jeg fylte inn er jeg litt usikker på om jeg har gjort det riktig for der du skreiv (tabellnavn) / (feltnavn) i nederste halvdel av koden. Merket feit nå. Ser du etter om det er riktig?

Sub VisFelter()

Dim Tabellnavn As String

Tabellnavn = "Kunde"

Dim Feltnavn As String

Feltnavn = "Mail"

Dim dbs As DAO.Database

Dim dbsRecordset As DAO.Recordset

Dim Streng As String

Set dbs = CurrentDb

Set dbsRecordset = dbs.OpenRecordset.Kunde

While Not dbsRecordset.EOF And Not dbsRecordset.BOF

Streng = Streng & dbsRecordset.Fields.Mail & vbCrLf

dbsRecordset.MoveNext

Wend

MsgBox Streng

End Sub

Feilmeldingen jeg får er:

Compile error:

User-defined type not defined

Samtidig blir en del av koden avmerket. Dette gjelder den delen av koden som er understreket i teksten ovenfor her.

Forøvrig har jeg også forsøkt å bytte ut "database" i teksten som er understreket med det faktiske databasenavnet, men det hjalp ikke...

- Amund

Endret av amundsf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...