Gå til innhold

Trenger litt hjelp til Excel!

spiritmoon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! nå har jeg ikke brukt Excel på år og dager, også skulle jeg hjelpe lille bruttern med en oppgave som han skal levere inn til fredag. Problemet er at jeg ikke har brukt Excel på veldig lenge, og ikke aner hvordan dette skal gjøres. så jeg søker om råd eller hjelp her inne på forumet, da dette ikke egentlig er min kaffe kopp ;)

oppgaven lyder slik : du skal sette et regneark som tar et vilkårlig tall i basis 10 og finner sifrene til dette tallet i en vilkårlig annen basis.

Regnearket skal oppfylle følgende krav:

* Man skal kunne endre både tallet som skal regnes om og basisen det skal regnes om til.

*Regnearket skal regne ut sifrene tallet får i den nye basisen og oppgi tallet i den nye basen i en egen celle (altså kun EN celle-ikke hvert siffer i hver sin celle) For å få dette til må du gjerne opprette hjelpekolonner med "mellomregning"

*Regnearket skal kunne regne om alle hele tall fra 1 opp til 2000

*Regnearket skal kunne regne om til alle baser fra 2 til 9

Takker på forhånd alle som gidder å hjelpe til her, og jeg setter stor pris hvis noen løser dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hmmm... Er litt usikker på hva som menes med Basis ? Er det tenkt på som grunntall ? Slik: (Med tallet 12)

Med grunntall 10: 12

Med grunntall 2 : 1100

Med grunntall 8 : 14

Med grunntall 16: 0C

Eller er det rett og slett ment log med et basis tall ? F.eks

Log2 x (lg x)

Log10 x (log x)

Log5 x

osv, hvor x er tallet som velges ? Isåfall er det en funksjon som heter LOG(number, base)

Det går fint an å regne ut det første også, men det blir litt mer avanserte regnestykker. (Med mindre det finnes en funksjon som har gått meg hus forbi. Kan vel forsåvidt lage en egen funksjon. Finner nok sikkert en funksjon som gjør dette hvis du søker etter det på google ellerno)

EDIT: Du kan forøvrig lese litt her: http://no.wikipedia.org/wiki/Tallsystem

Men regner med at broren din nettopp har hatt det på skolen (og vet hva som menes med basis) , så da burde jo det være greit. Evt så er det jo ingen skam å spørre læreren om tips til å løse oppgaven.

Forresten en veldig bra oppgave, synes jeg :)

EDIT2: Skjønner nå at det må være den første tolkningen som er rett :) Jeg har laget meg et lite løsningsforslag bare på gøy. Tips til funksjoner å se på: MOD, FLOOR, Og alltid greit å ha med litt IF, da. I mitt forslag, så er det med en tabell med utregning også, (Disse radene kan kanskje gjemmes), pluss at kolonne D og E sikkert også kan gjemmes, for å få det til å se litt finere ut...

Håper du finner ut av det selv, vha linken over, samt de funksjonene. Hvis ikke, si fra, så kan du se hvordan jeg har gjort det.

Endret av kakkle
Skrevet (endret)

heysann! og tusen takk for hjelpen sålangt Kakkle! jeg har klart å gjort 90% av oppgaven nå for bruttern, men mangler kun 1 linje igjen som jeg ikke helt klarer å finne en formel for. legger til bildet her som jeg har markert rundt for å vise hva svaret blir. trenger nå bare formelen for å vise hvordan dette blir gjort. tusen takk nok engang!

post-47508-1131495580_thumb.jpg

Endret av spiritmoon
Skrevet (endret)

HEi

Legger ved excel arket som jeg laget, som zip fil, så kan du se litt på det...

EDIT: det er mulig det finnes en funksjon for å legge tallene i samme celle, men det funker å bare bruke & også, men ser dòg ikke så fint ut.

PS. Celle D5 og E5 er med hvit skrift, så den ses ikke...

Convert_Numbers.zip

Endret av kakkle
Skrevet

tusen hjertelig takk for all hjelp! du har vært en reddende engel! hvis det ikke opptar deg for mye tid eller hvis du orker å se på en siste ting for meg så er jeg deg evig takknemlig. har klart alle del oppg. på den siste oppg. men klarer ikke å gjøre den siste av dem. lurer på om du har noen gode forslag?legger ved en doc fil som du kan se

takker på forhånd nok engang!

test.doc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...