Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Farwarding av porter til to pc-er samtidig


Anbefalte innlegg

Heihei...

 

Vi har nettopp utvidet hjemmenettverket med en pc så nå har vi to, henholdsvis 10.0.0.2 (kontrollerer routeren) og 10.0.0.12 (min spillmaskin). Jeg har kjøpt BF2 og fant ut at jeg måtte åpne masse porter i routeren. Dette gjorde jeg slik "set nat entry add 10.0.0.12 4999 0.0.0.0 4999 tcp (for eksempel). Det var veeeldig mange porter. Etter dette har internetten på 10.0.0.2 begynt å gå saktere når man surfer og sjekker mail (tror de som bruker den). Kan det ha noe med at jeg forwardet portene til _kun_ min maskin (det burde jo ikke gjelde de samme portene)? Går det an å forwarde en port til flere maskiner på en gang med f.eks set nat entry add * 4999 0.0.0.0 4999 tcp ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heihei...

 

Vi har nettopp utvidet hjemmenettverket med en pc så nå har vi to, henholdsvis 10.0.0.2 (kontrollerer routeren) og 10.0.0.12 (min spillmaskin). Jeg har kjøpt BF2 og fant ut at jeg måtte åpne masse porter i routeren. Dette gjorde jeg slik "set nat entry add 10.0.0.12 4999 0.0.0.0 4999 tcp (for eksempel). Det var veeeldig mange porter. Etter dette har internetten på 10.0.0.2 begynt å gå saktere når man surfer og sjekker mail (tror de som bruker den). Kan det ha noe med at jeg forwardet portene til _kun_ min maskin (det burde jo ikke gjelde de samme portene)?

nei.

Går det an å forwarde en port til flere maskiner på en gang med f.eks set nat entry add * 4999 0.0.0.0 4999 tcp ??

5096854[/snapback]

nei.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at det kan gå saktere, er hvis routeren får mer å gjøre når den skal sjekke NAT-tabellen, og sende til rett maskin. Dette vil uansett være marginalt, så fremst du ikke har en sukky router da ;)

 

Du kan uansett bare forwarde porten en gang, ettersom du i praksis kun har tilgang til en portrange på den eksterne IPen din. :)

Lenke til kommentar

Det er mulig å forwarde til alle maskiner i nettverket ved å sette forward-adressen til broadcast-adressen. Så hvis man har nettmaske 255.255.255.0 kan man forwarde til 10.0.0.255 istedet for 10.0.0.12. Vet ikke om dette er så lurt da det vil øke trafikken i nettverket siden all trafikk som kommer inn på ruteren blir broadcastet til alle maskinene i nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...