Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sjekke hvor portene "stopper"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg sitter nå bak to rutere, og vil gjerne finne ut hvor portforwardingen min stopper. Er det et program som kan sjekke hvor langt det går? Jeg mener nemlig bestemt at jeg har åpnet alt, men jeg får det ikke til å funke.

 

Kan noen gi meg et svar på dette? :)

 

Mvh Audun Hagen

5095263[/snapback]

 

Mange rutere logger blokkerte innkommende koblinger, kunne vært lurt å sjekke de. Har du adsl eller kabel så husk at du ofte må sette opp NAT på modemet også.

 

Du kunne kjørt en webserver på pcn din, og forsøkt å forwarde port 80 til deg, også peke nettleseren din til din eksterne IP. Får du opp en konfigurasjonside til en av ruterne er det den ruteren som ikke forwarder. Har ikke testet dette selv, men det burde fungere.

Lykke til! :)

Endret av SirHiss
Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for svaret. Jeg har sjekket loggene, men det står ikke noe der. Det som er poenget er at jeg skal noe så enkelt som å forwarde en port. Jeg har forwardet porten i modemet (Netopia fra NGT gjennom Telnet) til ruterens IP-adresse. Og fra den ruteren har jeg valgt min som DMZ (alle åpne til meg) (Linksys WPA54GS).

 

Men om jeg tester porten i azureus får jeg bare meldingen "kan ikke teste". Har du noen kjennskap til dette?

 

Er det evt. noen andre måter å sjekke om portene er åpne eller ikke?

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Hei

 

Takk for svaret. Jeg har sjekket loggene, men det står ikke noe der. Det som er poenget er at jeg skal noe så enkelt som å forwarde en port. Jeg har forwardet porten i modemet (Netopia fra NGT gjennom Telnet) til ruterens IP-adresse. Og fra den ruteren har jeg valgt min som DMZ (alle åpne til meg) (Linksys WPA54GS).

 

Men om jeg tester porten i azureus får jeg bare meldingen "kan ikke teste". Har du noen kjennskap til dette?

 

Er det evt. noen andre måter å sjekke om portene er åpne eller ikke?

 

Mvh Audun Hagen

5096502[/snapback]

 

Kjører du DHCP på begge ruterne? Hvis du gjør det så husk at når du skal forwarde porten fra modemet til ruteren må du bruke ipn som modemet har gikk ruteren, og ikke den ruteren har gitt seg selv.

Har samme opplegg som deg. Modemet gir ruteren adressen 10.0.0.1 ( dette blir gjengitt av ruteren til å være ekstern ip ), og ruteren gir seg selv adressen 192.168.0.1 . Det vil si at du ikke kan forwarde porten til 192.168.0.1 men til 10.0.0.1 .

Håper det var greit forklart.

Lenke til kommentar

Joda, men det er jo det jeg har gjort. Modemet gir ruteren min 10.0.0.4 og det er dit jeg forwarder porten(e). Derifra forwarder jeg til min interne igjen (innenfor innerste ruter).

 

Men likevel går det ikke. :hmm:

 

EDIT: Men vet du hvordan jeg kan sjekke hvor signalet stopper? Et eller annet tracerout program der jeg kan spesifisere i porter eller noe?

 

Mvh Audun Hagen

Endret av audhage
Lenke til kommentar
Joda, men det er jo det jeg har gjort. Modemet gir ruteren min 10.0.0.4 og det er dit jeg forwarder porten(e). Derifra forwarder jeg til min interne igjen (innenfor innerste ruter).

 

Men likevel går det ikke. :hmm:

 

EDIT: Men vet du hvordan jeg kan sjekke hvor signalet stopper? Et eller annet tracerout program der jeg kan spesifisere i porter eller noe?

 

Mvh Audun Hagen

5096564[/snapback]

Nei, desverre. Eneste jeg kan foreslå er webserver ideen min.

forresten så betyr ikke "kan ikke sjekke" at porten ikke når fram. Jeg får "Nat error" når det er tilfellet.

Lenke til kommentar
Ok, takk for all hjelp uansett :)

 

Det med webserver og slikt ble litt avansert for lille meg. :blush:

 

Mvh Audun Hagen

5096618[/snapback]

Er ikke vanskelig i det hele tatt. last ned apache og start den, så forwarder du port 80 til pcn din på samme måte som du gjorde med den andre.

Pek lesern din mot den eksterne ipen din, og se hva du får opp. Får du konfigen til modemet ( om den har web grensesnitt da ) så stopper den der, får du rutern sin konfig så stopper den der, får du apache velkomssiden så fungerer det.

 

Easy as pie!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...