Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mangler lys i instrumentpanelet...


Evenflow

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en Renault 5 TL 86 modell, men har et lite problem nå som jeg kunne tenkt meg å ordnet selv. Men jeg har ikke peiling på bil i det hele tatt. Det er ikke noe lys på speedometeret, bortsett fra litt svakt lys på 1/3 av viseren hvis jeg kakker litt på den, men lyset forsvinner ganske fort igjen. Bensinmåleren lyser ikke, og noen andre lamper også har jeg misstanke om. Men blinklyslampa, nær og fjernlyslampene virker. Vet ikke om noen av de andre varsellampene virker. Jeg har sjekket sikringen, ved a skru på tenningen, kakke på speedometeret slik at det begyner å lyse, for så å trekke ut sikringen som visstnok går til instrumentene, og da slukket det lille som var av lys på speedometeret + at lysene på klimaanlegget slukket, for deretter å komme tilbake igjen når jeg satte i sikringen igjen. Så da kan det vel ike være sikringen. Er det noen pærer som har gått? Eller kan det være noe med ledningene? Har ikke så mye penger for tia, så jeg ønsker ikke å levere den til verksted hvis jeg kan gjøre det selv. Så jeg lurer egentlig på om det er noen der ute som har noen gode tips? Hvis det er pærene, hvilke pærer må jeg kjøpe? Hvor får jeg kjøpt de? Kan jeg skifte pærene selv? Hvordan gjør jeg det? Hva vil det eventuelt koste å få det reparert på verksted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt sikkert pærer som har gått....veldig vanlig på en gammel bil. Dette kan du gjøre selv ja, men du må som regel skru en del for å få ut instrumentene da det gjerne er bak speedometer/turteller og de andre at pærene sitter. Disse sitter gjerne festet med en sokkel som du vrir ut og så stikker du ny pære i sokkelen og vrir inn igjen. Pære type varierer mellom et par tre forskjellige størrelser, men det er som regel istikkpærer på noen få watt.....dette ser du når du får det ut. ta med gamle pærer til bensinstasjonen. de har det der. Jeg har vært borti at jeg har måttet demontere hele instrumentpanelet med speedometerwire og det hele pga at det er så trangt...men det ser du....ikke vær redd for å prøve....det er ikke akkurat noe high tech du kan ødelegge på en så gammel bil.... Lykke til!

 

Ps: Ville ikke forundre meg om verkstedet fort regner seg en 500 til 1000kr for denne jobben.... vet ikke hvordan det er på din bil men er du heldig så er det bare noen få skruer, er du uheldig så kan det være en times skruing.

Endret av tommkarl
Lenke til kommentar

Har byttet noen pærer i instrumentpanelet på min Volvo 460. Var vel 6 - 8 skuer som måtte av. Må sikkert ha av et deksel rundt instrumentpanelet og så er det mellom 2 og 4 skruer sikkert som holder selve instrumenthuset fast. Vet ikke om du må ha av speedometer vaieren for å komme til, men hadde elektrisk speedometer på min, så aldri tatt av spedometer vaier. Men dette er en jobb du sikkert klarer selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...