Gå til innhold

Peltier


Obi-Wan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er peltier kjølt... var så mye støv i det i dag så jeg skrudde det opp for å støvsuge det... så ble det litt intresangt å skru litt mer da jeg ikke hviste hvordan sytemet fungerte...

 

Kjøleribbene er ganske stor også, så det går muligens å bare skifte ut peltier elementet...

 

Men det var en komponent jeg ikke klarte å se hva er.. er en stor kube eller.no.... tok noen bilder, sjekk dem ut.. teorier ønskes :grin:

bilder

Lenke til kommentar

Har ett lite spørsmål, sikker ikke riktig sted, men siden topicen gikk på Peltier, here goes:

 

Når du kjøper ett peltier-element, fins det noen merking som forteller hva som er varm og hva som er kald side, eller må man ta en "wild Guess" her?

 

Neste spørsmål:

 

Når du kjøper det brukt, kan du på noen som helst måte se, hva som er kald og hva som er varm side, hvis da ikke coren på cpu, har laget ett lite merke slik at du kan se det på den måten?

Lenke til kommentar

Hmm, kom til å tenke på at "kjøle"skapet kan jo varme også.. kan jo tenkes at det er varme element av ett eller anne slag... det er ikke sensorer det som går inn i blokken...

 

Erhm, skrudde litt til før jeg postet :grin:, kom fram til at blokken er rett og slett en vanlig blokk, men de ledningene går til en liten rund sak som sikkert er den som varmer opp ja...

 

tar noen bilder til strax... vasker blokken (drittjobb)

 

Btw: tviler på om jeg selger peltier elementet, finnes alltid noe artig å bruke det på :grin:

Lenke til kommentar

Den lille runde saken er en klix kontakt. Altså en termostat/bimetall som regulerer temperaturen.

 

Virker som kjøleskapet ditt er bygget opp slik:

 

Elektrisk:

En svitsjetrafo transformerer ned nettspenningen til peltier elementets driftsspenning ( DC ). Likespenningen/DC går fram til et kontrollpanel som styrer av/på og kald/varm ...tenker jeg, er logisk. En termostat sørger for noenlunde jevn temp.

 

Når du vil ha det kaldt inni boksen så ligger det f.eks +15volt over peltier elementet. Når du vil ha det varmt inni boksen så ligger det f.eks -15volt over peltier elementet. Et peltier element er en varmepumpe, altså du kan forandre hvor elementet skal bli varmt/kaldt kun ved å forandre på spenningen over den.

 

Mekanisk:

Først en Alu ribbe utvendig ( den store ) som står i kontakt med selve peltierelementet. Peltier elementet har så en kuldebro ( alu. kloss med termostaten på ) som fører kulde/varme energien inn/ut av kjøleboksen. To vifter hjelper til med å forsere luft over ribbene, noe som gjør opp/nedkjøling raskere.

 

Skal du finne ut hvor mange watt peltier elementet ditt er nøyaktig, så må den kjøres i testbenk.

 

Den raskeste og enkleste metoden er å se hvor mange watt boksen din trekker, pleier stå på.. nå har du ikke virkningsgraden til peltier elementet ditt så det blir kun et ca tall.

 

Det nest raskeste er å måle spenningen over det og strømmen det trekker og sammenligne verdiene med andre peltier element.

 

Jeg kan nevne at jeg har et peltier element på 156W som trekker 9A ved 12V.

 

En annen, viktig ting du må tenke på er psu som står i boksen din. Den er sikkert dimmensjonert akkurat for å klare ditt påmonterte element, et større element kan dermed overbelaste den.

 

Kjøleribbene kan du nok beholde i en eventuell "overklokking", men jeg anbefaler kraftigere vifter og ny psu :-)

Lenke til kommentar

Ja, kan nok stemme det med at du bare snur spenningen på peltier elementet ja... (var ikke sikker på hvordan den var bygd opp), men når det kommer til oppgradering av elementet så må jeg muligens ha ny PSU inne i skapet ja... men ikke hvis jeg kjører det på DC spenning, da kommer jo det helt ann på PSU som du bruker utenfor skapet... Så har du en PSU som kan levere nok Strøm(A) så går det vel greit...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...