Gå til innhold

Kan et 3dkort "fucke" en CPU?

tjuetre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et merkelig fenomen på min helt nye maskin..

Asus A8N-SLI Premium

AMD X2 4800+ (prøvd med både org. vifte og VapoChill LS)

Ocz PC 3200 2048Mb Ram 2-3-2-5

HiS Radeon X300SE

Ocz Mod Stream 450W

Og har prøvd med både Windows XP x64 Edition, Windows XP PRO og nå Windows 2003 Server Edition 32Bit.. alle har fått samme symptomene, etter litt driver installeringer, låser ene CPU kjernen seg på 100% og datan blir ubrukbar.. Bare at i Windows 2003 får eg opp blåskjerm også.. Der står det noe om prøve å installere nyeste drivere, eller prøve å skifte ut "Video Adapter".. Også står det, "Dumper fysisk minne til harddisk" eller noe i den dur.. mens den teller opp sekunder.

Har prøvd med en Corsair VS PC3200 512Mb brikke, men fikk også da opp blåskjerm..

Men altså, kan et skjermkort gjør at prosessoren, i dette tilfelle, ene kjernen låser seg?

Noen som har opplevd noe lignende eller har peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du oppdatert bios til hovedkortet for x2 støtte?

Tror neppe grafikkortet fucker hk. Min første tanke er biosoppdatering. min andre tanke er sett inn annet pci-e skjermkort og sjekk. og min tredje tanke er lever inn cpu og be om ny.

Skrevet (endret)

Takk for svar, og JA, har siste BIOS versjon, 1008 eller hva det står når eg slår den på.. Men skulle tro HKet mitt støttet X2 da dette står på Asus hjemmesidene? Men har jaffal oppdatert den...

Angående annet PCIe kort, er det vel mangel på slik, så skaffer et PCI kort, hehe.. og ser om det gjør susen, isåfall er jo saken grei..

Ringte til komplett og spurte litt om dette, hehe, han var skråsikker på at dette IKKE var CPU feil, heller RAM eller noe... men ram'en er jo OK, i og med at eg har kjørt med Corsair 512. Men er det noe galt med CPU er det vel bare å returnere..

det blir nok ikke akkurat en overkill på skjermkort X300se og 4800+

HEHEHE, denne maskinen skal ikke spilles på... men derimot oppgaver som f.eks 4 DVD Shrink samtidig, eller Nero Vision og flere brenninger samtidig, eller Ulead VideoStudio 9, Dr. DivX, Super DVD Ripper, og Macromedia Dreamweaver, og DC Plus Plus.. o.s.v

Gidder ikke ha mer enn en maskin, har et lite rom, og regner med 4800+ med 2Gb ram og VapoChill gjør susen.. samt mange HDer, i RAID 0+1 og OS på en 74Gb Raptor.

Men BØR eg ha et bedre kort enn X300SE?

Endret av tjuetre
Skrevet

jeg tror kansje (er ikke sikker) men har ikke grafikkkort noe med videoredigering. kan fort hende at jeg tar feil

du klokker vel prosessoren ja? med en vappo så tror jeg nok det

Skrevet

Nei tror da videoredigering bare drar CPU kraft... er det ikke slik som når man spiller at da trenger man skjermkort for å gjøre "hele spillet" om til 3D?

Og, hehehe... joda.. litt klokking har den ikke vondt av, men da eg prøvde meg på 3GHz hørte eg en damestemme si: "CPU faild due to overclocking" eller noe i den dur.. men har ikke giddet å prøve så mye, den kjører så fint på AI Overclock 10% 2.64GHz helt greit.. liksom.. hehe.. er jo en 4800+ og på ca 30 minus er den helt ok...

Har en AMD XP 3200+ med litt rå vannkjøling, den kjører fint på 2.67GHz :cool: den har eg Radeon 9800 PRO på.. så blir vel den eg spiller på... selv om den er hos fattern... Har jo NGT 8/0.8 her så blir en del nedlasting og opplasting på hjemmesiden.. :)

Skrevet

Ja, hvilket kort anbefaler dere til en som absolutt ikke spiller?

Må bare få si, eg er en ATi gutt.. hehe.. eneste FX kortet eg har, kjøpte eg på TG04 i raseri da vannkjølingen tullet seg litt med mitt 9800PRO... Har det FX kortet et 5650 eller noe slik på denne datan eg har her i reserve, AMD XP2400 med Volcano 11 på 5500rpm og musikk på fullt for å prøve å unngå suselyden, hehe... Denne datan suger!! hehe...

Må få opp nye maskinen snart! Vil ikke betale så jævla mye for et nytt PCIe kort... 1500 kanskje... dere ser jo hva eg har kjøpt hehe.. X300SE.. sier alt! :innocent:

Skrevet

Det ville jo være å direkte svike ATi.. hehe

MEN! på en annen måte, kunne eg jo eventuelt utnytte SLI med tiden.. :hmm: vi får se, vi får se.. Må jo først sjekke at det virkelig ER skjermkortet som er syk..

Takker for alle svar... :)

Skrevet (endret)

Men da må eg jo kjapt ut med 2500 ca da.. og det har eg ikke penger til, når eg nettopp har kjøpt data til 21.000,-

Så et kort til 1000-1500 får holde.. skal jo ikke spille og ser eg film blir det DVD på PS2..

Koffor er det FYFY med 6600 i SLI?

Btw lavizh, FLOTT hjemmeside du har... :)

Endret av tjuetre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...