Gå til innhold

Spørsmål om Artic Cooling Silencer, annen kjøling?

Downy

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

1) Jeg har en Radeon 9800pro skjermkort. Har tenkt å flashe mitt radeon 9800pro kortet til et radeon 9800xt, og kanskje clocke den litt mer. Og har nettopp bestilt Arctic Cooling VGA Silencer Arctic Cooling VGA Silencer ATI 1. Blåser ikke den luft på selve ramen på kortet?

2) Noen forslag til andre vifter som også kjøler ned ramen, ved siden av å kjøle ned GPU? Eller holder det i massevis med Artic Cooling Silencer. Hørte om noen som clocket med Artic Cooling Silencer. De mekka sammen en ramsink og satte den på rammen, som et tillegg for å kjøle ned ramen. Noen forslag til hvor jeg får kjøpt denne ramsinken viss jeg i allefall beholder Artic Cooling Silencer?

3) Noen snakker om å lime denne ramsinken på. Hvordan gjør man det?

Endret av Downy
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En mulighet er å bestille RAM-kjølere fra Zalman. Disse vifteløse varmesprederne funket helt greit hos både min bror og meg. Han har Zalman kjøling på skjermkort, jeg har AC ati Silencer. Har du grei luftgjennomstrømning i kabinettet bør det holde. Holdt ihvertfall hos meg :) De senere versjoner av ACS-serien kjøler ihvertfall RAM på ATI kort (Har nr 5 nå.)

En ting som fortsatt avgjør hva du trenger er: Hvor mye har du eventuelt tenkt å overklokke skjermkort? :hmm:

Spm 3: Zalman heatspreaderne kommer med termisk lim på undersiden. bare å klaske dem rett på! :D

Edit: Glemte å skrive noe om spm 3 :D

Endret av Bjoern-
Skrevet (endret)
En mulighet er å bestille RAM-kjølere fra Zalman. Disse vifteløse varmesprederne funket helt greit hos både min bror og meg. Han har Zalman kjøling på skjermkort, jeg har AC ati Silencer. Har du grei luftgjennomstrømning i kabinettet bør det holde. Holdt ihvertfall hos meg :) De senere versjoner av ACS-serien kjøler ihvertfall RAM på ATI kort (Har nr 5 nå.)

En ting som fortsatt avgjør hva du trenger er: Hvor mye har du eventuelt tenkt å overklokke skjermkort?  :hmm:

Spm 3: Zalman heatspreaderne kommer med termisk lim på undersiden. bare å klaske dem rett på! :D

Edit: Glemte å skrive noe om spm 3 :D

5024202[/snapback]

1) Den jeg har bestilt, er en ATI SILENCER 1 REV.2. Men nr. 5, den går vell ikke til Radeon 9800pro?

2) Går denne ann å bruke denne til minne på skjermkortet?

3) Har jo tenkt å clocke den litt lavere enn det høyeste den klarer. Men når man flasher et Radeon9800pro kort til Radeon 9800xt, så øker også volt styrken. Tror det er fra 1,5 til 1,8. Uansett, så vil man kunne clocke mye høyere når man er oppgradert som et Radeon 9800xt kort. Dermed er det jo også et mye større behov for avkjøling. Vil bare nevne at jeg også har kjøpt en ny Zalman vifte til cpu, i forbindelse med at jeg også vil prøve å clocke cpu hastigheten litt opp.

(edit): Eller burde jeg kjøpe denne til skjermkortet? Står ingen ting om den passer til Radeon 9800pro kort.

Endret av Downy
Skrevet

Om du bruker de kjølerne så husk at de i sammen med ati silencer kun gir passiv kjøling, dette pga luften i den går gjennom en "tunnell" og det er vel forskjellige plasser de skal plasseres på forskjellige skjermkort, så det kan også være de kommer i veien for silencer..

Skrevet (endret)

(edit): Eller burde jeg kjøpe denne til skjermkortet? Står ingen ting om den passer til Radeon 9800pro kort.

5024364[/snapback]

Tror det vil bli vansker med å få en cpu kjøler på skjermkortet..

Endret av nahojdat
Skrevet

Bruker selv zalman sin al-cu vifte og den funker fint, temp gikk ned ca 10 grader, og da kjører jeg den på "silent mode"..

Tror de fleste heller anbefaler zalman enn ati silencer..

Skrevet

Jeg fant en vifte som kan være brukbar: Denne, i rent kobber. Den brer seg faktisk utover skjermkortet for også å skjøle ned minnet. Det følger også med Minne kjølere seperat som man setter på minne brikkene vedsiden av. De ligner på disse. Må si at Zalman sin nettside er alle tiders. De viser til og med noen video snutter på hvordan montere viftene sine. På den måten ser man jo litt mer hva det går i.

Nå har jeg bare ett spørsmål til. Og det er. Hva er det beste limet, og som leder varme best når man skal lime på feks. ramsink, kjøle ribbe, etc? Fint hvis jeg kunne fått en direkte link også.

Skrevet

Det er (som Bjoern har sagt) termisk lim allerede på undersiden av de heatspreaderne, eneste forskjellen jeg ville gjort er nok å bruke arctic silver på hovedkjøleren istedetfor den som følger med..

Skrevet (endret)

Jeg så inne på web siden til Zalman. Og da så jeg at det er allerede lim på heatspreaderne. Hvis jeg har forstått det rett så er det Arctic Silver Lim som denne, som regnes som termisk lim. Men er det limet som følger med like varmeledende som feks. Arctic Silver Lim som jeg refererer til, i og med at det er jo sølv i det limet? Unskyld at jeg kanskje spør litt dumt. Men er ganske ny på dette. :blush:

Endret av Downy
Skrevet
Jeg så inne på web siden til Zalman. Og da så jeg at det er allerede lim på heatspreaderne. Hvis jeg har forstått det rett så er det Arctic Silver Lim som denne, som regnes som termisk lim. Men er det limet som følger med like varmeledende som feks. Arctic Silver Lim som jeg refererer til, i og med at det er jo sølv i det limet? Unskyld at jeg kanskje spør litt dumt. Men er ganske ny på dette.  :blush:

5027207[/snapback]

Arctic Silver 5 er testet og sagt til å være den best varmeledende kjølepastaen hittil. Ta en slik en, du vil nok bli fornøyd.

Hmm, jeg ser ikke helt hva du spør etter, blir litt forvirra.

Skrevet
Jeg så inne på web siden til Zalman. Og da så jeg at det er allerede lim på heatspreaderne. Hvis jeg har forstått det rett så er det Arctic Silver Lim som denne, som regnes som termisk lim. Men er det limet som følger med like varmeledende som feks. Arctic Silver Lim som jeg refererer til, i og med at det er jo sølv i det limet? Unskyld at jeg kanskje spør litt dumt. Men er ganske ny på dette.  :blush:

5027207[/snapback]

Arctic Silver 5 er testet og sagt til å være den best varmeledende kjølepastaen hittil. Ta en slik en, du vil nok bli fornøyd.

Hmm, jeg ser ikke helt hva du spør etter, blir litt forvirra.

5031348[/snapback]

Det er fordi du missforstår. Du nevner kjølepasta. Det er noe du smører på mellom kjøleribba og feks cpu. Og da er det selvsagt Arctic Silver 5 Termisk Pasta som har det beste varme ledende egenskaper. Men det er ikke det jeg spør om. Jeg spør om lim, som man limer på feks mine brikkene på skjermkortet. Disse kan ikke festes med skruer. Disse må limes på. På denne Zalman viften som jeg har bestilt til skjermkortet mitt følger det med sånne minne avkjølere i tillegg. Jeg slipper altså å kjøpe i tillegg. På disse minne avkjølerne som følger med, er det et sånt lim satt på minne avkjølerne fra fabrikken. Man bare drar av den teipen på undersiden og fester minne avkjølerene på. Det er mitt spørsmål. Det limet som følger med på minne avkjøleren. Er det av samme kvalitet som Arctic Silver Lim, som også er noe annet enn kjølepasta? Dette er lim med varme ledende egenskaper i seg. Dette er noe som man heller ikke skal bruke på cpu. Noen som kan gi meg ett svar? Nå nærmar dagen seg da viftene og minne avkjølerene kommer i posten. :dribble:

Inne på Zalman sin side kan man se en video om hvordan Zalman FATAL1TY VGA Kjøler med Rød LED, Kobber settes på, her. Bare klikk inn på skjermkort>Zalman FATAL1TY VGA Kjøler. Så kan man se videoen. Veldig oversiktlig og fin.

Skrevet

Om det er arctic silver lim er litt vanskelig å vite, men du trenger ikke å bytte ut limen, større sjangse for å skrape opp og få dårligere kjøleevne enn det er å få byttet uten problemer..

Uansett så virker det som den limen som er på de originalt er bra varmeledende, skal ikke være nødvendig å skifte..

Skrevet
Om det er arctic silver lim er litt vanskelig å vite, men du trenger ikke å bytte ut limen, større sjangse for å skrape opp og få dårligere kjøleevne enn det er å få byttet uten problemer..

Uansett så virker det som den limen som er på de originalt er bra varmeledende, skal ikke være nødvendig å skifte..

5034943[/snapback]

Takker for svar. Jeg spør å graver litt videre. Jeg har videre planer om å oppgradere pc, og selvagt nytt pci-e skjermkort, om et halv års tid. Nå er jo denne Zalman Zalman FATAL1TY VGA Kjøleren veldig fleksibel. Den passer til flere typer skjermkort. Kanskje den også vil passe mitt neste skjermkort. Er det vanskelig å få av de minne skjølerne senere sån at jeg kan bruke de om igjen. River man dem bare av? Litt koblisert det der. Hvorfor ikke bare vente med skjøler til skjermkortet til neste pc. Problemet er bare det at jeg får noen sånne brutale artifact med de nyeste driverene til skjermkortet, fordi det rett og slett blir for varmt for skjermkortet. Så nå kjører jeg med eldre drivere som ikke presser kortet så mye, som de nyeste driverene til ATI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...