Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Crash. Gjentagende ulyd. Audigy 2 ZS


Anbefalte innlegg

Datamaskinen kræsjer fullstendig med gjentagende ulyd fra høytalere. Jeg har kjørt memtest86 og den har ikke rapportert noen error. Jeg har prøvd å skru av alle features på Nvidia kortet mitt. Jeg har også prøvd å skru over til hodetelefoner i tilfelle surround var problemet. CPU temperature er på 45 grader. Har nysmurt den med kjøleguffe.

 

Dette skjer kun på noen spill. Dette skjer i spill som Counter Strike, Black and White 2, Vendetta, m.fl. Det skjer -ikke- i eldre spill som Neverwinter Nights. Har prøvd å sette settings til lowest for å se om det hjelper, men det gjør det ikke.

 

Har lest at Creative kort kan lage denne feilen, men skal ikke gjøre det når den er i riktig slot.

 

Jeg har også oppdatert alle drivere. Dette innebærer Chipset, Audio, LAN, Skjermkort. Kjører også nyeste servicepack med alle oppdateringer.

 

Ingen komponenter er varmere enn forventet.

 

Har også prøvd å skru helt av DirectX Sound Accel... hjalp ikke.

 

Er det noen som har noen tips?

 

Hardware:

Windows XP Pro, Service Pack 2

Asus P4P800 Motherboard

Intel Pentium 4 2.8 GHz

1024MB DDR-DIMM Ram, Duel. To forskjellige set. Kjører på 320 MHz istedet for 400.

S-ATA Harddisker.

Creative Audigy 2 ZS, 5.1 Surround system, PCI slot 3

Gainward GF 6800 GT

Endret av Agnion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lån deg et annet lydkort og se om du fortsatt har problemet

5020774[/snapback]

 

Nappa ut Creative kortet og prøvde Onboard lydkortet. Problem solved.

 

Helt utrolig da at det ikke skal være noen annen løsning enn å ikke bruke det? Det er jo kjipt. Creative er flinke når det kommer til kvalitetslyd. Bare prøv selv hvis dere har muligheten. Finn frem Windvd og en orginal dvd så skal dere se.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Lån deg et annet lydkort og se om du fortsatt har problemet

5020774[/snapback]

 

Nappa ut Creative kortet og prøvde Onboard lydkortet. Problem solved.

 

Helt utrolig da at det ikke skal være noen annen løsning enn å ikke bruke det? Det er jo kjipt. Creative er flinke når det kommer til kvalitetslyd. Bare prøv selv hvis dere har muligheten. Finn frem Windvd og en orginal dvd så skal dere se.

5023821[/snapback]

 

 

Jeg har funnet en løsning på dette. Det er laget custom drivere som heter Youp-Pax for Creative. Jeg har Audigy 2 ZS, men youp-pax har bare for Audigy 4. Dette gjør heldigvis ingenting.

 

Det er ganske nøye instruksjoner på å installere dette. Du finner de ved å google etter Youp-Pax og Audigy.

 

Det er irriterende at Creative som er så gode på hardware skal være så elendige på software, men heldigvis så har vi folk som klarer å utvikle drivere for å hjelpe. I dag funker mitt creative kort ganske bra. Noen problemer i ny og ne, men maskina kræsjer ikke brutalt lenger.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har samme problem som trådstarter. Jeg har også det samme Creative kortet, er det fakta at der er Audegy-kortet som er problemet her...

5583717[/snapback]

 

 

Jepp. Det er Audigy kortet som er problemet.

Jeg har gjort gjentatt testing på dette og prøvd å modifisere settings til den store gullmedaljen.

 

Selv etter med Youp-Pax drivere så kommer problemet. Nå begynner jeg å bli veldig lei. Jeg trodde det hadde noe med CMSS 3D eller DX Hardware Accel, men har prøvd med Battle for Middle Earth 2 og jeg får ikke løst det. Kan hende spillet setter CMSS 3D tilbake eller skrur på høyere kvalitet av lyd enn jeg ønsker. Akkurat nå klør jeg meg i huet.

 

Er det noen som har en løsning på dette?

 

Ps. IKKE kjøpe Creative kort. De er helt rå på hardware, men de kan ikke skrive drivere for fem flate øre. Gå for Hercules lydkort! De har utrolig bra stabilitet.

 

EDIT:

Jeg har nå prøvd med Basic DX Hardware Accel, CMSS 3D Av, Speakers: Headphone. Fortsatt samme problemet. Neste steget er i så tilfelle å skru av DX Hardware Accel fullstendig, men det vil senke performance betraktlig og er ikke ønskelig.

 

Noen som har noen ideer?

Endret av Agnion
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok. Dette er hva jeg har funnet ut hittil.

 

Har kjørt Winamp, Prime 95 og CS:S samtidig. Jeg fpr ikke CPU over 57 grader. Den overheater ikke.

 

Samme med Skjermkortet. Går aldri over 65 grader.

 

Jeg fikk -ikke- lockup når jeg kjørte CSS i windowed mode. Så jeg vet ikke helt hva det kan være som gjør at fullscreen ikke fungerer (i mer enn 5 min). Men søken etter svar går videre...

 

Har forresten kjørt Memtest over en hel natt uten å få noen errors.

 

Setter veldig pris på hvis noen har noe å føye til.

Lenke til kommentar

Kjørte fullstendig uten feil eller problemer i lengre tid i CSS. Er 100% sikker på at det var "SND_DIGITAL_SURROUND 1" som er synderen. Den forbedrer lydkvaliteten betraktlig og sørger for at man får mye mer posisjonert lyd. EAX?

 

Jeg kjører nå kun med Driver og Audioconsole og ingen andre programmer. Jeg lurer på om Battle for Middle Earth 2 vil fungere på lav lydkvalitet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fant problemet.

 

Når jeg bruker Creative kortet mitt så påvirker det skjermkortet mitt (GF FX6600GT) til å overheate. Gudene vet hvorfor, men løsningen var å ta av kabinett døra inntil jeg får bedre kjøling/nytt skjermkort.

Lenke til kommentar
Fant problemet.

 

Når jeg bruker Creative kortet mitt så påvirker det skjermkortet mitt (GF FX6600GT) til å overheate. Gudene vet hvorfor, men løsningen var å ta av kabinett døra inntil jeg får bedre kjøling/nytt skjermkort.

6138743[/snapback]

Hmm, Tviler egentlig på at det er dette som er problemet

Lenke til kommentar
Fant problemet.

 

Når jeg bruker Creative kortet mitt så påvirker det skjermkortet mitt (GF FX6600GT) til å overheate. Gudene vet hvorfor, men løsningen var å ta av kabinett døra inntil jeg får bedre kjøling/nytt skjermkort.

6138743[/snapback]

Hmm, Tviler egentlig på at det er dette som er problemet

6139846[/snapback]

 

Vel - jeg kan bekrefte at det er dette som er problemet. Det kan være at det er begrenset til mitt skjermkort, hovedkort og lydkort - men siden flere av Creatives kunder har samme problem så tror jeg det er mer omfattende enn som så. Problemet ligger i at du aldri får noen bluescreen. Du får bare restart - pga skjermkortet overheates.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har samme problem som trådstarter. Jeg har også det samme Creative kortet, er det fakta at der er Audegy-kortet som er problemet her...

5583717[/snapback]

 

 

Jepp. Det er Audigy kortet som er problemet.

Jeg har gjort gjentatt testing på dette og prøvd å modifisere settings til den store gullmedaljen.

 

Selv etter med Youp-Pax drivere så kommer problemet. Nå begynner jeg å bli veldig lei. Jeg trodde det hadde noe med CMSS 3D eller DX Hardware Accel, men har prøvd med Battle for Middle Earth 2 og jeg får ikke løst det. Kan hende spillet setter CMSS 3D tilbake eller skrur på høyere kvalitet av lyd enn jeg ønsker. Akkurat nå klør jeg meg i huet.

 

Er det noen som har en løsning på dette?

 

Ps. IKKE kjøpe Creative kort. De er helt rå på hardware, men de kan ikke skrive drivere for fem flate øre. Gå for Hercules lydkort! De har utrolig bra stabilitet.

 

EDIT:

Jeg har nå prøvd med Basic DX Hardware Accel, CMSS 3D Av, Speakers: Headphone. Fortsatt samme problemet. Neste steget er i så tilfelle å skru av DX Hardware Accel fullstendig, men det vil senke performance betraktlig og er ikke ønskelig.

 

Noen som har noen ideer?

5597573[/snapback]

 

Jeg har hatt problemer med audigy kort før, har hjulpet rett og slett å bare flytte kortet noen pci slotter nedover :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+981723

Har også samme problem som trådstarter, maskinen fryser, skjermen blisr svart og jeg får en irriterende ulyd.

 

Har prøvd å flytte lydkortet nedonver, og tatt av kabinett døra, men jeg får det fortsatt. Den krasjer på tilfeldige tidspungt, og det har ikke noe å si hva jeg kjører. Men det kan virke som om det krasjer oftere nårr jeg kjører spill og musikk (men det kan jo være fordi tiden går fortere :) )

 

Hardware:

Hovedkort: MSI K8T Neo-V

Prosessor: AMD Sempron 3400+

Grafikkort: PowerColor Radeon 9550

Lydkort: Creative SB Audigy 4

 

PS: kjører på 1280x1024 oppløsning

Lenke til kommentar

Etter at jeg byttet det meste av hardwaren har jeg ikke problemer lenger. Jeg har nå et HK fra Asus - P5N32, Skjermkort - 7800GTX fra Asus, Ny prosessor P4- 650 fra Intel samt ny powersupply fra Mist - 600watt.

Jeg har fortsatt lydkortet fra Creative og jeg har ikke oppleved problemer med min nye konfigurasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723

LEste om et lignende tilfelle dær det sto at PSU kunne være synderen, tror dere dette kan være tilfelle? har foreløpig en på 350W som kom med kabinettet.

Lenke til kommentar
LEste om et lignende tilfelle dær det sto at PSU kunne være synderen, tror dere dette kan være tilfelle? har foreløpig en på 350W som kom med kabinettet.

6287658[/snapback]

 

Ja, tror nok at PSU'en din på bare 350watt kan være synderen, jeg hadde også en PSU på ca. 350watt.

Etter at jeg byttet til PSU fra Mist på ca. 600watt har jeg ikke hatt problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723
LEste om et lignende tilfelle dær det sto at PSU kunne være synderen, tror dere dette kan være tilfelle? har foreløpig en på 350W som kom med kabinettet.

6287658[/snapback]

 

Ja, tror nok at PSU'en din på bare 350watt kan være synderen, jeg hadde også en PSU på ca. 350watt.

Etter at jeg byttet til PSU fra Mist på ca. 600watt har jeg ikke hatt problemer.

6287713[/snapback]

 

OK, skal prøve å skaffe ny. Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Mye Watt... merker vet jeg ikke om det er så mye å si på... de fleste jeg har vært borti duger fint. Liker de vifteløse veldig godt. PSU lager MYE bråk. Spørs om vifteløst er lurt med mye watt da.. Kanskje noen med 1337 skillz kan opplyse oss :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...