Gå til innhold

Alternativ til speilrefleks i normalzoomområdet..?


Anbefalte innlegg

En gang etter nyttår står jeg fremfor to alternativ. Det ene er å kjøpe nok et speilreflekshus, det andre er å kjøpe et digitalt "kompakt"kamera som dekker samme behov.

 

Når jeg tar sportsfoto benytter jeg 350en med 70-200 f2.8L IS objektivet. Likevel har jeg ofte behov for mer vidvinkel. Løsningen til nå har vært å ha Ixus40 kameraet festet i nakkestroppen, men det er ikke til å stikke under en stol at kvaliteten på disse bildene er frustrerende dårlig.

 

I en verden der penger ikke teller, ville jeg løst dette ved å kjøpe et Canon 5D hus og et 24-105mm f4L IS objektiv. Dette er dog ikke realistisk, så jeg ser etter en mer kostnadseffektiv løsning.

 

Jeg har følgende krav til kameraet jeg leter etter:

 

- IS

- Minimum 28mm vidvinkel

- Manuell zoomring

- Best mulig bildekvalitet (dvs. lavest mulig støy og god optikk)

- Full manuell kontroll, blender- og lukkerprioritet

- Støtte for RAW

- 640x480 30fps filmløsning

 

Størrelse og megapixler er mindre viktig.

 

Slik jeg ser det er Konica Minolta A2 og Panasonic FZ-30 de beste alternativene.

 

Litt off-topic, men leter også etter en erstatter til Ixus40en. Har tittet litt på Panasonic FX9, IS tiltaler meg. Noen andre alternativ i samme størrelseorden, som har bedre bildekvalitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Dette skjønner jeg ikke'no av. Du må da ikke kjøpe et nytt hus hvis det du trenger er et nytt objektiv...?!?

 

Trenger du mer vidvinkel kjøper du et objektiv som passer til det huset du allerede har og som har den ønskede brennvidde/lysstyrke. Det er da ikke verre enn det.

 

Enkel tommelfingerregel: Kvalitet henger sammen med pris. Billigere objektiv gir enkelte dårligere egenskaper enn dyrere objektiv.

 

 

 

Roger

Lenke til kommentar

rogkas: han trenger ett ekstra hus/kamera og har nevnt at det ideelle var nytt 5D hus med 24-105 men som han sier, dette er ikke noen økonomisk gjennomførbar løsning, han ønsker dermed ett billigere alternativ, dvs ett kompaktkamera med en del gitte spesifikasjoner/krav/ønsker

Lenke til kommentar

Hvis jeg har skjønt det rett, så snakker vi altså om en situasjon der det ikke er tid til å skifte linse?

 

Hva med å gå for et Canon EOS 350D til, da? Kit-linsen som følger med er jo 18-55mm, og burde dekke nærområdet bra. Har man en slik linse fra før, så trenger man jo bare huset, og det kan man jo få til samme pris som et godt kompakt digitalkamera. I tillegg får man fordelen ved å kunne bruke begge kameraene på samme måte, og ikke minst den overlegne bildesensoren som bare DSLR-kameraer tilbyr. Alt annet av tilleggsutstyr som blitz etc kan jo også brukes om hverandre... Går ut fra at IS = bildestabilisering. Trenger du dette på et vidvinkel/normalobjektiv?

 

Filmløsningen er vel det eneste man ikke får, så vidt jeg kan se.

 

Panasonic FZ-30 er vel ikke noe vidvinkelkamera, akkurat...

 

Hva med Leica D-Lux 2, da? Det burde jo muligens kunne dekke begge behovene dine...

Edit: Ser at Akam-testerne antar at det dreier seg om samme kamera som Panasonic Lumix DMC-LX1. I så fall er vel støynivået i bildene for høyt til at dette er aktuelt, samt at Pana-kameraet er rimeligere. Men det kan jo hende Leica har gjort noe "under panseret"...

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Javel. Da var det jeg som leste det opprinnelige innlegget litt for dårlig eller rett og slett ikke helt forsto hva eSik mente.

 

Hvis det er slik elph sier ville jeg kanskje valgt et eller annet passende kompaktkamera fra Canon. Hvertfall siden du allerede har Canon DSLR. Kan hende det er bruksmønstre som er ganske like (menyer/knapper/etc). Så blir det muligens lettere å finne frem i den farta du tydeligvis har behov for.

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Beklager misforståelsen, når man allerede vet hva man tenker, er det ikke alltid man husker å nevne det.

 

Jeg ønsker et hus til, som tidligere nevnt, at det tar tid å skifte objektiv, og at dette ofte kan gjøre at jeg går glipp av bilder. Til vanlig lar jeg Ixus40en henge i nakkestroppen på kameraet, slik at jeg har rask tilgang på vidvinkel i en hvilken som helst situasjon, men jeg finner ikke bildekvaliteten på Ixusen god nok.

 

I de fleste situasjoner jeg bruker teleobjektivet dukker det opp et situasjonsbilde som krever vidvinkel. Er artig å få disse øyeblikkene med også ;)

 

Grunnen til at jeg vil ha IS, er at jeg har erfart hvor uvurderlig det er for innendørs fotografering. Og IS på et digitalt komptaktkamera er mye billigere enn nytt dSLR + IS-objektiv. Nå har Sarge helt rett i at jeg neppe får behov for IS på vidvinkel ved utendørs sportsfoto, men det dukker alltid opp en situasjon hvor man setter pris på det.

 

Jeg tror en grei løsning inntill videre vil være å oppgradere Ixusen til et ultrakompakt med bedre bildekvalitet, da det virker som det fremdeles ikke eksisterer et kompaktkamera med bildekvalitet i nærheten av dSLR...

Lenke til kommentar
Jeg har følgende krav til kameraet jeg leter etter:

 

- IS

- Minimum 28mm vidvinkel

- Manuell zoomring

- Best mulig bildekvalitet (dvs. lavest mulig støy og god optikk)

- Full manuell kontroll, blender- og lukkerprioritet

- Støtte for RAW

- 640x480 30fps filmløsning

 

Størrelse og megapixler er mindre viktig. 

 

Slik jeg ser det er Konica Minolta A2 og Panasonic FZ-30 de beste alternativene.

 

Litt off-topic, men leter også etter en erstatter til Ixus40en. Har tittet litt på Panasonic FX9, IS tiltaler meg. Noen andre alternativ i samme størrelseorden, som har bedre bildekvalitet?

4993547[/snapback]

 

 

Du har set på FX9, da er kanskje Panasonic Lumix DMC-LX1 heller ikke noe alternativ ?

 

Til FZ30 må du jo ha en konverter for å få vidvinkel.

 

 

Litt usikker på hvilken pris du kan gå til men hva med :

Sony Cyber-shot DSC-R1 selv om det ikke har IS og video funksjon

 

eller Panasonic Lumix DMC-LC1 selv om det ikke har stor vidvinkel eller veldig god videofunksjon.

 

Så skal vel begge kameraene har god bildekvalitet. (Kan måles mot speilrefleks under de rette forholdene.)

Endret av Gathor68
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et alternativ til speilrefleks, men med vidvinkel, så vil Nikon Coolpix 8400 være ideelt for deg. Vidvinkel tilsvarende 24mm og meget god optikk. Bildekvaliteten med dette blir så nært speilrefleks som du kan komme uten å faktisk kjøpe et til.

 

Av mindre kamera, vil Canon Powershot S60/70/80 være verdt en vurdering. God bildekvalitet også på disse, og vidvinkel tilsvarende 28mm.

 

Kjøper du nok et 350D hus og vil ha vidvinkel i kvalitet tilsvarende ditt teleobjektiv, må du nok kjøpe 17-85IS USM objektivet. Det koster en 5-6000 kroner, men det er det verdt. Spørsmålet er om det for deg er verdt å betale det dobbelte eller mer av hva et av disse kompaktkameraene koster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...