Gå til innhold

nybegynner trenger digitalkamera


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal ut å reise i noen måneder nå snart, og vil derfor kjøpe meg et digitalkamera for å bruke på denne reisen og selvfølgewlig før og etter reisen også.

MEN, jeg er helt blank på dette feltet. Stakk innom elkjøp(men vurderer å kjøpe via nettet, billigere?) og fikk noen tips. Tror vi kom frem til at et HP kamera var bra til mitt bruk+stor skjerm bakpå. Men så fikk jeg vite at HP suger batteri som bare det(stemmer det?).

Så derfor er jeg her :p

Skal koste max (ca) 2000, er ikke noen fotonerd, men føler jeg kan bli det og vil derfor ikke kjøpe det dårligste, men noe midt i(blir kanskje litt for lite budsjett?).

Skal ta vanlige bilder av mennesker/ting, men hadde vært gøy med utsiktsbilder og lignende....

Er det noen som kommer på noe kamera som kan passe for meg?

takk

Endret av raakken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette står under minnetype: MultimediaCard, Secure Digital Memory Card

hos pc data finner jeg dette:

sdmc:http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=1281&mlevel=080106

multimedia:http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=1285&mlevel=080106

 

synes dette var ganske billig jeg da..

hva er forskjellen på de to? og hvor mange bilder får man på et 1gb kort?

Lenke til kommentar

noen som vet hvordan det er med at det tar lang tid på noen kamera fra man har trykket ned knappen til bilde blir tatt? blir bilde uskarpt da?

hvordan det andre kameraet opp mot dette?

Canon Digital IXUS 40 4.0MP? var ukens tilbud eller no hos komplett...

 

edit: hva bør man forvente av batterikapasitet? og hva har disse?

takk

 

edit 2: canon har et a410(i samme serie) greier ikke å se forskjellen...(bortsett fra pris)

er helt grønn og vil ha mest mulig tips før jeg kjøper.

om noen har testet kamera i min prisklasse og bruksområde, ville jeg satt pris på tilbakemelding fra dere

Endret av raakken
Lenke til kommentar
Jeg har akkurat bestilt meg ett mju mini digital s, lite kamera, som jeg har hørt mye bra om. Ikke fått testet det selv enda. Det fikk 5 på terningen hos it avisen http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305953

det så jo bra ut, aner du hvordan de kameraene er opp mot hverandre? canon powershot... så ditt kamera hadde xd minnekort. er ikke det dyrere? samler all info jeg kan her ;)

takk for svar

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat bestilt meg ett mju mini digital s, lite kamera, som jeg har hørt mye bra om. Ikke fått testet det selv enda. Det fikk 5 på terningen hos it avisen http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305953

det så jo bra ut, aner du hvordan de kameraene er opp mot hverandre? canon powershot... så ditt kamera hadde xd minnekort. er ikke det dyrere? samler all info jeg kan her ;)

takk for svar

Jeg bestilte med et 1GB olympus XD kort jeg, kostet 880 ett eller annet. Har bare hatt kameraer med XD kort, og er veldig fornøyd med dem jeg altså :D Personlig syns jeg ikke de er så dyre :)

Lenke til kommentar

Min mor har ett Powershot A400 - kort og greit om dette kameraet;

 

-"Bare" 3,2MP, men jeg har klart meg bra med min Ixus 30 med samme oppløsning lenge jeg - men det er hva du skal bruke bildene til som bestemmer om det er nok eller ei.

-Bruker DIGIC prosessoren, som er lettere treg, regn med forsinkelser på det meste.

-LCD'en er vel en 1,5", altså i minste laget (men den har god oppløsning på 115000 pixler!).

-Det har optisk søker, som kan være kjekt innimellom.

-Kameraet er godt å holde i.

-Bildene rett ut fra kameraet er faktisk meget bra!

-Bruker AA batterier (med billige men helt greie 2300mAh batterier+lader fra Clas Ohlson varer ett sett veldig lenge!).

-Heller råtten vidvinkel... (45mm i 35 format).

 

Alt i alt synes jeg A400 er ett bra kamera til prisen.

 

 

Men Canon har jo kommet med etterfølgeren Powershot A410 - hvorfor ikke den istedet?

 

Det har fått DIGICII prosessoren (som er i bl.a. Ixus 30/40), så det bør være mye kjappere enn A400. A410 har også continuos shooting mode på 2,5 b/s til minnekortet er fullt!

Utseendet er blitt mye bedre også - bare synd at det fortsatt har 1,5" LCD :(

Har fått bedre "vidvinkel" enn A400, på 41mm, men det er fortsatt ikke spesielt bra.

 

Japanphoto solgte dette til 999,- for en stund siden, men vanlig pris ligger vel på ca. 1100-1200 kroner tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...