Gå til innhold

Bygge vannblokk selv... Tips?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle bygge vannblokk selv, siden jeg vil få til et budsjett vannkjølings system til en gammal Celeron.

 

Jeg har tilgang på store mender kobberskinner (1x10cm høyspent skinner. Har plenty lengder å ta av). Har foreløpig forskynt meg med et stykke på 37cm lengde (tok det på gefylen, syntes det så ut som MER enn nok til å prøve seg frem litt med.

 

Regner med å måtte legge dobbelt, eller bygge en topp i et annet materiale (f.eks. plexiglass eller alu?).

 

Har ikke noe CNC ustyr tilgjengelig, så jeg regner med å måtte ta Mr. Dremmel til hjelp hva fresing osv. angår. Noen som har tips til en god konstruksjon som ikke er FOR vanskelig å få til, men som burde ha godt kjølepotensiale?

Har ikke behov for ekstremkjøling, men det hadde jo vært morro å se hva Celery'n min er god for... Blir ikke akkurat landesorg om den skulle dø, dessuten har jeg vel antakelig et par til å ta av.

CPU'en er montert på en Slotket i et Slot 1 hovedkort, og jeg er derfor avhengig av at blokka ikke bygger alt for mye utenfor CPU'en.

 

Om noen har en interessant ide eller to, så er jeg villig til å prøve det ut. :)

 

Regner med at jeg må leite etter billig pumpe og radiator etter den 25'e, da jeg er nesten blakk akkurat nuh. Kan jo gjette hva som skjer den 25'e :p

 

Noen som har noen gode (interessante/morsomme/spennende/dumme) forslag til noe å lage vanntank av?

 

Noen vits i å satse på "push in" type hurtigkoblinger? Har tilgang til det på jobben, inkl. spessial slanger laget nettopp for slike hurtigkoblinger. Funker fint der vi bruker det på jobben, men jeg tør ikke si om fuktigheten på slange og nippler kommer av kondens (er svært høy temperatur og luftfuktighet der jeg jobber) men det lekker i allefall ikke luft der vi bruker nipplene og slangene til trykklyft (7 bar).

Endret av LunarG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blokk på 1*5*5cm holder nok.

Plexiglass eller alu er mer egnet som topp en kobber på grunn av vektbelastning på festene.

 

Du kan jo ta en titt på TDX klonen til Skrue http://overklokking.no/cooling/vann_aktiv/tdx_diy/index.html

 

Til å lage vanntank kan du jo bruke hva som helst egentlig viss utsendet ikke teller! plastflaske feks.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=287247&hl=

Lenke til kommentar

Da jeg antakelig har mye mer begrenset tilgang på plexiglass enn andre materialer, så tror jeg at en slik TDX klone blir uaktuelt for meg. Dessuten blir det nok ikke snakk om noen ekstrem vekt selv med 2x5x5 hvor en god del blir frest bort. Men vi får se... Hadde i allefall vært artig å få noen forslag til utforming av innmaten/vannkanalen).

Lenke til kommentar

Push-in koblinger fungerer utmerket de, så lenge du bruker egnet slange. Hvis du har tenkt å bruke pneumatikkslange så bør denne duge. Kondensen på niplene på jobben din kommer garantert av trykkfallet på avluftinga av komponentene. Komprimert gass (luft) blir som kjent kald når den dekomprimeres. Samme prinsipp som i kjøleskapet ditt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...