Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sikker tilkobling via kabel på trådløs router?


Anbefalte innlegg

Jeg har en router som kan brukes både trådløst og med kabel. Den støtter bare wep 128 kryptering som jeg har fått intrykk av at ikke er bra nok. Derfor har jeg slått av trådløs funksjonen og bruker kabel til desktopen.

Det jeg lurer på er om er om det har noe å si for sikkerheten til PCen som er koblet til med kabel om jeg åpner for trådløs tilkobling så jeg kan koble opp min bærbare trådløst?

Nå kobler jeg trådløsfunksjonen av og på hver gang jeg skal koble opp den bærbare. Er det like greit å ha den stående på hele tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ALT er knekkbart, 128 bit WEP, WAP, whatever. Spørsmålet er hvor mange som gidder å snylte linja di, hvilket jeg tipper ikke er så utrolig mange, om noen.

 

Skjul SSID og 128 bit WEP er mer enn nok spør du meg. Du merker raskt nok om det er noen som snylter hvis du er sånn halvveis våken.

Lenke til kommentar

Det er ikke snylting som er den store faren, men at noen kan sitte på utsiden og snappe opp personopplysninger, passord osv. Bruker du ikke den trådløse maskinen til sensistiv trafikk, kan du godt la den stå på med wep kryptering hele tiden.

 

WEP, er i og forseg en god måte å hindre den "typiske" naboen å låne nettet ditt. De fleste brukere gidder ikke/har ikke kompetanse til å hacke nettverket ditt uansett. Men om noen VIL inn, klarer de det uansett. Du gjør det bare veldig lett for dem med WEP istedenfor WPA.

 

Trafikk fra den kablede datamaskinen vil ikke kringkastet på det trådløse nettet, med mindre det er snakk om kommunikasjon mellom laptop og kablet maskin.

 

Allikevel vil en fremmed datamaskin som har kommet inn på det trådløse nettet ditt, ha tilgang til LAN ressusjer, som f.eks delte filer, nettverksdisker og nettverksprintere.

Lenke til kommentar
Du merker raskt nok om det er noen som snylter hvis du er sånn halvveis våken.

Joda, jeg er som regel sånn halvveis våken. Men det er ikke snylting som opptar meg. Jeg tenker mer på om det å åpne for trådløs tilgang til nettet mitt gjør det enklere å hacke seg inn på PCen min selv om jeg er koblet til routeren med kabel. Mulig jeg er litt paranoid, men det kan man vel bli når man er sånn halvveis våken. :D

Lenke til kommentar

Takk for godt svar, Zamoht. Du klarte å svare på alt jeg lurte på med relativ få ord.

Det er bare desktopen jeg bruker til sensitive ting som nettbank etc. Den bærbare inneholder bare musikk og bilder og står som regel tilkoblet stereo + TV og brukes som jukebox og bildefremviser. Men noen ganger bruker jeg den for å kunne sitte i stua og surfe, men da som regel på steder som ikke krever innlogging.

Endret av Thoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...