Gå til innhold

Kjøp av nytt skjermkort i morra, men trenger råd?


Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg har denne pcen her...

 

Prosessor: AMD Athlon XP2400+ 2.0 GHz

 

Midlertidig skjermkort: GeForce Ti200 - 128 MB (Driver: 78.01) Disse fungerer overhodet ikke sammen...

Hovedkort: MSI 745 ULTRA Hovedkort for Socket A ATA/100

(støtte for AGP 4x)

 

RAM: Crucial PC2700 DDR-DIMM 512 MB

 

Harddisk: WD 120 GB IDE 7200 RPM

 

Nettverkskort: SMC EZ Card 10/100 Mbps PCI m/Firewall

 

Router: Linksys WRT 54G (Trådløs router)

 

Modem: ZyXEL Prestige 600 series

 

Skjerm: Samsung SyncMaster 913N 19" tommer.

Strømforsyning: ATX 12 Volt - 360 watt

 

jeg har kjøpt NVIDIA GeForce 6800, men PCen starter som vanlig etter jeg har satt det inn men skjermen er svart og pcen står å piper hele tiden...

 

Jeg har funnet ut at det er strømforsyningen som er for liten, den er på 360 watt - 12 Volt og skjermkortet krever 480 watt står det i manualen.

 

Hovedkortet mitt derimot støtter AGP 4x men det skulle gå uansett om skjermkortet krever AGP 8x.

 

Så jeg gidder ikke og bruke først 2000 kroner på det skjermkortet og så 1000 kroner på en ny større strømforsyning.

 

Da har jeg sett litt rundt og tror jeg kjøper dette kortet:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307193&view=detailed

 

Tror dere det kortet passer inn uten at jeg får problemer? :roll:

Vet noen forresten hvor mange watt dette kortet trenger?

Endret av mr messenger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og du den strømmforsyninga har ingen prob me og dra ett 6800gt..mendet hadde blitt overkill på resten av komponenta dine..klæss på nytt hk mens du er i gang og gå for pci utgaven a 6600gt :) det vil du ikke angre aslå!

 

 

 

 

 

http://www.databutikken.com/no/default.php...Id=GWP6600GT128

 

 

kanskje noen har en link til ett bra hk til socket a me pci... :hmm:

så hadde det blitt knall :cool:

Endret av usæl-gesæl
Lenke til kommentar

Okei.. Takk for skjermkort råd osv.. Tror kanskje jeg går for det skjermkortet siden jeg har problemer med mitt gamle skjermkort.

 

Mulig jeg finner ett annet istedenfor, får se.. Og takk for hovedkortet men jeg har lite problemer med det hovedkortet jeg har nå. Og derfor velger jeg å beholde det i første omgang siden jeg ikke har noen problemer med det. Og satser på skjermkort og mulig jeg kjøper enda en RAM-brikke på 512 MB av samme type som jeg har nå..

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=112684&cks=PLC

 

slik at jeg får 1024 MB (1 GB) RAM og bedre ytelse på maskinen. :D

Lenke til kommentar
Okei.. Takk for skjermkort råd osv.. Tror kanskje jeg går for det skjermkortet siden jeg har problemer med mitt gamle skjermkort.

 

Mulig jeg finner ett annet istedenfor, får se.. Og takk for hovedkortet men jeg har lite problemer med det hovedkortet jeg har nå. Og derfor velger jeg å beholde det i første omgang siden jeg ikke har noen problemer med det. Og satser på skjermkort og mulig jeg kjøper enda en RAM-brikke på 512 MB av samme type som jeg har nå..

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=112684&cks=PLC

 

slik at jeg får 1024 MB (1 GB) RAM og bedre ytelse på maskinen.

 

Hæææ?....wtf, skjønte ikke dritten av det svaret :ermm:

Lenke til kommentar

Neivel, men er vel ikke nødvendig å svare da heller hehe :p

 

Nytt skjermkort er bestilt. :D

 

Mannen i databutikken jeg snakket med sa at hovedkortet mitt var mildt sagt dårlig fordi han likte ikke MSI og socket A er utgått og hvis jeg skulle bytte hovedkort så må jeg sannsynligvis bytte hele pcen fordi socket A er utgått.. Med unntak av å beholde 6800 skjermkortet da. Han sa Rammen min var treg selv om jeg hadde 512 MB fordi jeg har PC2700 og ikke PC3200 som er raskest.

 

Jeg sa jeg ville satse på en ny rambrikke av samme type som jeg hadde. Men jeg bestilte ikke det ennå.. Men jeg skal det tenker jeg så jeg får 1024 MB (1 GB) Ram. Og nytt skjermkort.

 

Nytt skjermkort er tatt med i bestilling allerede.

 

Skjermkortet heter: ASUS N6600GT.

 

Over en måling i 3DMark 05 så er N6600GT på 3231 mens motstanderen FX5950 havner på 1237 og dette betyr at ASUS N6600GT er over 250 % Raskere!! :cool:

Lenke til kommentar
Neivel, men er vel ikke nødvendig å svare da heller hehe :p

 

Nytt skjermkort er bestilt. :D

 

Mannen i databutikken jeg snakket med sa at hovedkortet mitt var mildt sagt dårlig fordi han likte ikke MSI og socket A er utgått og hvis jeg skulle bytte hovedkort så må jeg sannsynligvis bytte hele pcen fordi socket A er utgått.. Med unntak av å beholde 6800 skjermkortet da. Han sa Rammen min var treg selv om jeg hadde 512 MB fordi jeg har PC2700 og ikke PC3200 som er raskest.

 

Jeg sa jeg ville satse på en ny rambrikke av samme type som jeg hadde. Men jeg bestilte ikke det ennå.. Men jeg skal det tenker jeg så jeg får 1024 MB (1 GB) Ram. Og nytt skjermkort.

 

Nytt skjermkort er tatt med i bestilling allerede.

 

Skjermkortet heter: ASUS N6600GT.

 

Over en måling i 3DMark 05 så er N6600GT på 3231 mens motstanderen FX5950 havner på 1237 og dette betyr at ASUS N6600GT er over 250 % Raskere!! :cool:

Det betyr ikke særlig mye når resten av systemet ikke henger med... Det blir som å sette en 402 CI V8 big block på en lada 1300 - det fungerer dårlig med andre ord.

 

Du trenger både ny CPU og mer ram og et nytt HK. 512 holder ikke til minesveiper engang spør du meg...

Lenke til kommentar

Okei :innocent: Men Jeg synes 512 MB RAM har fungert veldig bra sammen med HK og prosessoren min helt siden 2002 da jeg bygde denne pcen.

 

Vurderer mer ram ja.. Men er ikke inne på nytt HK og CPU ennå.. Prosessoren funker kjempebra.. Ingen problemer. :D

 

Men jeg må stille et relevant spørsmål!

 

- Var ASUS N6600GT et bra/klokt skjermkort-kjøp basert på åssen PC jeg har og til mitt bruk? :roll:

Lenke til kommentar
- Var ASUS N6600GT et bra/klokt skjermkort-kjøp basert på åssen PC jeg har og til mitt bruk? :roll:

Du sa aldri hva du bruker PC'en til. Men hvis du spiller:

BF2 blir nok en skuffelse for å si det sånn. Prossesoren er OK til dette spillet, men rammen er altfor liten. Pga den lave AGP hastigheten (4x) får du enda en faktor som sakker deg ned. Så da får nok ikke se hva som bor i dette skjermkortet her.

 

Andre spill:

Eldre spill går nok kjempefint, men nyere spill blir altfor tungt.

 

Helt ærlig talt var det ikke så veldig smart å kjøpe det skjermkortet. Selv om det er et bra kort, så vil du aldri få se alt av hva det kan gjøre. Når du oppgraderer PC'en neste gang er det sannsynlig at det ikke engang passer i den nye maskinen pga AGP/PCI-e. Optimalt sett, skulle du ha fått tak i en XP 3200+, minst 512MB mer ram, og et HK som støtter 400 FSB og AGP 8x. Da hadde du fått utnytta skjermkortet enda bedre.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker på å kjøpe mer RAM en rambrikke med 512 MB til av samme type som jeg har.

 

Men et nytt HK og CPU har jeg ikke råd til nå...

 

Ja, jeg bruker PCen til allround ting... Surfer mye på nettet, MSN osv...

 

Spiller spill fra GTA Serien (GTA San Andreas) og FIFA serien. som FIFA 2005/2006.

 

Tror du skjermkortet holder seg bra nok til det..

 

Jeg skal bare ha et nytt skjermkort som fungerer bra til det jeg bruker pcen til.

Jeg fokuserer mest på grafikk.

 

Så er ASUS N6600GT - 128 MB bedre enn GeForce Ti200?

 

Jeg snakker da grafikkmessig? Vil jeg se forskjell i disse spillene?

Lenke til kommentar

Ja, kortet hadde bare en slik kontakt og tok en slik kabel og koblet fra strømforsyningen min inne i pcen og inn i skjermkortet inne i pcen.

Så koblet jeg en kabel fra skjermen og bak inn i skjermkortet ofte en blå kabel.

 

Men den sto fortsatt å pep... ;)

 

Men en feil jeg gjorde var å unnlot å avinstallere den gamle driveren til det gamle skjermkortet før jeg satte inn det nye.

Kan det være det som var feil og at den bare sto å pep? :roll:

Endret av mr messenger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...