Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrensning av WLAN


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal sette opp en ADSL opp kobling hos mine foreldre.

Har behov for et tråløst nett siden det er flere i hustanden som må ha tilgang.

Har kjøpt en linksys router, et PCI kort og en USB adapter.

Jeg har satt opp et netverk hjemme med min ADSL linje for å se at alt fungerer, og det gjorde det.

Jeg bor ganske øde, slik at jeg ikke har behov for å sikre det tråløse nettet mitt.

Mine foreldre derimot, bor i et område med mange andre hus, så her er det behov for å kryptere.

Så kommer spørsmålet:

Krypteringen er "iogforseg" grei, der dette gjøres i routeren.

Problemet er at da må jeg spesifisere hver enkelt PC/IP.

Jeg tenkte meg en WLAN/IP sone slik de har på hoteller, Peppes osv.

Finnes det en enkel forklaring på hvordan dette gjøres?

Finnes det software som ordner det, eller er det i routeren. (Mener jeg har lest manualen dithen at det ikke finnes slikt i oppsettet her)

Routeren er en Linksys WRT54G

 

 

Mvh

Stylus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

jeg har nettop satt opp WPA/TKIP krypteringen hos meg med samme router. Det burde ikke være nødvendig å spesifisere statiske IP-adresser pga. det. Så lenge du aktiverer DHCP-serveren i routeren skal alle pc'er fortsatt får tildelt en IP-adresse uavhengig av om du har slått på kryptering eller ei.

 

Når en "gjest" skal koble seg opp vil de måtte ha krypteringsnøkkelen for å få adgang. Seinere må du endre denne nøkkelen igjen på routeren og alle "standard" pc'er. Hvis du derimot vil ha en reell IP-sone med temporær tilgangsstyring må du kjøpe et annet produkt fra Linksys som for eksempel:

 

WRV54G

 

Hilsen,

bit

Endret av bitcowboy
Lenke til kommentar

Jeg bruker DHCP, men forstår ikke helt hva du mener med:

Når en "gjest" skal koble seg opp vil de måtte ha krypteringsnøkkelen for å få adgang. Seinere må du endre denne nøkkelen igjen på routeren og alle "standard" pc'er.

 

Jeg får prøve meg litt frem her, når jeg kommer hjem.

Blir det noe galt er det vel bare å resette routeren.

Lenke til kommentar

Vet du om andre som kan justere opp styrken? Hvem da? Det kan jeg være interessert i å studere mere på.

 

vedr. manualen. Jeg har akkurat studert den selv, og den var veldig god på mange områder. Valget av ruter er forøvrig knall:)

 

Du sier at dette skal kobles opp en plass der avstanden er stor til andre hus. Da kan du sikkert drite i sikkerheten og ikke bruke kryptering. Dette kan og gi bedre ytelse, men aller først så vil det bli enklere å koble til nye maskiner. Visst du i tillegg ikke slår av broadcasting as SSID på ruteren så vil alle kunne velge nettet bare ved å skanne området. Enklere kjan det ikke bli. Får du bare en IP fra nett leverandøren så bør du sette opp ruteren til å være en DHCP server. Da får ruteren den ene IP adressa og alle andre vil tilhøre ip range/subnet du spesifiserer i dhcp opsettet. Klient pc'ene bør alltid stå på "automatic" på alt som er. Ikke noe dhcp oppsett der, bare automatic...

 

Håper dette klargjører noe.

Lenke til kommentar

Andre enn Sveasoft? Denne kan ihvertfall.

 

Joda jeg har lest manualen, enn kanskje litt raskt..... Kan ingen ting om VPN.

Lurer litt på om det er muligheter for brukernavn og passord her :roll:

 

At routeren er knall - er det INGEN tvil om. til den prisen det er på dissen, er det ingen over og ingen ved siden av.

 

Jeg sier at JEG bor øde, mens mine foreldre (som jeg skal ordne dette for) bor i et byggefelt, med mange andre hus tett i tett.

 

- Men det er dette jeg blir flink av.....

Prøve, prøve, faen dette får jeg ikke til - jo jeg skal klare det.....

prøve, teste - og så yippi. - for så å fortelle det på forumet slik at andre kan dra nytte av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...