Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvordan sette opp adsl med "uoriginalt modem"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
- om IP-utdeling går via DHCP, pppoe eller pppoa

- vpi/vci verdiene

- encapsulation

....tror det skal være det....

aye, det er dei som må skiftast! zyxel prestige 600 serien er ganske greie å fikse på, der er jo egentlig berre å prøve seg litt fram:P 0 og 33 er noken DSL levrandører som bruker, 8 og 35 er noken..hehe:P explore, du merker om du kjem på nett så, ta ibooken din og så plugg rett i modemet, så får du prøve ut litt..

Lenke til kommentar

Skal som regel funke om hverandre dvs. "et modem er et modem". Det eneste som er satt opp i modemet er VP/VC verdiene 8/35 (mot Alcatel DSLAM) og 0/100 (mot Nokia DSLAM). Begge disse er normalt satt. Annex B er signaleringsprotokollen som normalt er/bør være satt.

 

PPPoE, DHCP etc. er routerfunksjonalitet dvs. på lag 3-4 i OSI modellen. Du trenger altså en router i tillegg til modemet, eller om du lar PC'en ta seg av PPPoE og slikt da *grøss*.

 

Edit: Boksen det her er snakk om har jo modem og router i ett. En forsåvidt grei løsning.

 

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar

har tidligere brukt en kabla smc barricade switch/router bak et adsl modem, og da var det lekende lett å nat'e det jeg trengte av porter. http-managed. Er noe sånt jeg leter etter nå også, bare trådløst. så egentlig er det ikke så fettnøye om det er modem inkludert, er fortrinnsvis brannmur/nat/switch-funksjonaliteten jeg er ute etter. bare lurte om det var greit å bytte ut originalmodemet jeg leier for jeg er litt imot å gi enkelte isper ei krone mer enn de fortjener.

Lenke til kommentar

Har denne 3com, har brukt den både på Bluecom & Telenor. Vpi / Vci setting er 8/35 for begge. Så det er Plug & Play.

 

3com rutere er grusome å endre instillinger på, brannmur = på, men du får ikkje gjort noke instillinga

 

Dette er bare tull. Har ingen prb med å sette brannmur av hvis en ønsker det.

Lenke til kommentar

Må bare advare med at den Modem/rutere ikke tåler så veldig mye mer enn lett trafikk(internett, chatting, laste ned filer fra websider) før varmenivået stiger såpass at den må omstartes eventuelt avkjøles først. Altså er den dårlig egnet hvis man bruker det trådløse nettverket til å sende filer mellom pcer, laster ned en hel masse gjennom bittorrent(eller andre programmer med mange forbindelser forsåvidt) eller spiller båndbredde-krevende spill. Har en sånn hjemme og er på utkikk etter noe lignende men til mer krevende oppgaver.

 

Men utenom det jeg listet opp så er den helt ypperlig til såkalt "kontor-bruk", den har god rekkevidde(klarer akuratt å få signal gjennom en murvegg og 2 middels betongvegger med standard antennen på ASUS P5AD2, klarer oppi 15Mbps mot andre pcer i nettverket, er veldig lett å sette opp, masse sikkerhets-muligheter osv. Når den brukes til vanlig surfing på internett er den også så stabil at det nesten ikke burde være lov. Har bare måttet gjøre noe med den når jeg overopphetet den, aldri ellers.

 

Den er en god Modem/Ruter alt i alt, men pass på de varme sommerdagene, da var min av og på flere ganger dagen.

 

 

P.S. Noen som har forslag til et kraftigere alternativ for kravstore meg?

Lenke til kommentar

Hm, er det bare jeg som er "heldig" med denne ruter - jeg har ikke hatt prb med den. Jeg bruker den aktivt, dvs jeg bruker den mye til dc++ i tillegg kjører jeg min server gjennom den, kjører også tråløst til dlink Dsm 320. Varme prb kjenner jeg ikke til. Min står inne i et garderobeskap uten mulighet for kjøling.

 

Det som har vært prb er at strømforsynigen har brutt sammen 2ggr. Fått ny på garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...