Gå til innhold

RAID 0 striping


Ninuz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

poenget med raid 0 er at visst du f.eks har 2 disker, og skal lagre ei fil på 100mb, så blir 50 mb lagra på kver disk, altså det går dobbelt så kjapt å skrive til disk.

men visst eine disken ryker, så mister du all data.

med raid 1, og 2 disker på f.eks 200gb, altså totalt 400gb, så blir kun den eine disken brukt egentlig, den andre disken blir ein identisk kopi av den andre, så visst eine ryker, så har du alt fortsatt intakt

 

 

raptor disker i raid 0 er veldig populært:D syk ytelse

 

alle er redde for at disker ryker, det er no jaggu ikkje ofte disker ryker, har hatt 120gb disken min, og 80gb disken min (ein ibm deskstar, er imponert over den) i snart 4 år.

 

kjøp harddisk kjøler, og sett 2 disker i raid 0. det gjør eg:D

Lenke til kommentar

I raid-0 avhenger ytelsen veldig hvor full disken(ene) er, og det er ikke en god ide å sette 2 stk 200 gig eller større i raid-0.. Hvis en ryker mister en plutselig 400 gig, da er det bedre å gjøre dette med mindre disker. F.eks er dette veldig populært å gjøre med 2 stk raptor 74 gig til systemdisk; systemdisken formaterer en ofte oftere også, så dette er nok mer fornuftig..

Jeg sier dette av egen erfaring ettersom jeg hadde låst meg fast med 2 hd'er i raid 0 som jeg ikke gadd/hadde tid/hadde plass å backe up, og resultatet ble at jeg ikke gjorde noe, helt til den ene begynte å svikte,,, da var d tid for panikk,, heldigvis greide jeg å redde mesteparte.... (dette har forresten hendt med meg 1 gang før, så det skjer ikke så sjeldent)

 

Bare noe å tenke over.... Bruk raid-0 der du trenger ytelse, systemdisk osv, ikke til langtidslagring....

Lenke til kommentar
Christian' date='28/09/2005 : 10:50'] I raid-0 avhenger ytelsen veldig hvor full disken(ene) er, og det er ikke en god ide å sette 2 stk 200 gig eller større i raid-0.. Hvis en ryker mister en plutselig 400 gig, da er det bedre å gjøre dette med mindre disker. F.eks er dette veldig populært å gjøre med 2 stk raptor 74 gig til systemdisk; systemdisken formaterer en ofte oftere også, så dette er nok mer fornuftig..

Jeg sier dette av egen erfaring ettersom jeg hadde låst meg fast med 2 hd'er i raid 0 som jeg ikke gadd/hadde tid/hadde plass å backe up, og resultatet ble at jeg ikke gjorde noe, helt til den ene begynte å svikte,,, da var d tid for panikk,, heldigvis greide jeg å redde mesteparte.... (dette har forresten hendt med meg 1 gang før, så det skjer ikke så sjeldent)

 

Bare noe å tenke over.... Bruk raid-0 der du trenger ytelse, systemdisk osv, ikke til langtidslagring....

nettopp..leste du over? hadde altså nevnt raptor. og harddisk størrelsen var trossalt berre døme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...