Gå til innhold

Scanne A4 ark og gjøre dem til tekst

ostov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det finnes et program som kan gjøre om scanna A4 ark om til tekst sånn at jeg kan scanne ei side av ei bok og så gjøre den om til tekst i word.

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. det vil jo bli det samme som å få all teksten fra ett bilde om til tekst og det er vel ikke mulig?

Correct me if i'm wrong, men det ville ikke blitt noe særlig kvalitet på det nei.

Det enkleste er vel å scanne det inn å lagre det i .pdf format, men redigere teksten får du nok ikke gjort med word..

Skrevet
Et slikt program kalles et OCR program.

OmniPage er vel det mest etablerte. Søk på google etter OCR software.

AKIRA

Er ikke til å bruke med en vanlig scanner, men med en OCR scanner som er noe helt annet..

Skrevet

Flere scannere som har muligheten "Scan to text"

Ganske kjekk. Har blandt annet funnet ut at det er en del rimelige alt-i-ett skrivere som har denne funksjonen.

Skrevet
Er ikke til å bruke med en vanlig scanner, men med en OCR scanner som er noe helt annet..

Det kan muligens komme an på programmet du benytter, men vanligvis kan enhver skanner anvendes, såfremt oppløsningen er god nok. En OCR-skanner er vel mer en elektrisk artikkel som utfører konverteringen uten å kreve prossering i et dataprogram på en PC.

Skrevet (endret)
Et slikt program kalles et OCR program.

OmniPage er vel det mest etablerte. Søk på google etter OCR software.

AKIRA

Dette er jo bare tull.

Det finnes helt sikkert dedikerte industri standard OCR scannere, men jeg har selv siden slutten av 90 tallet scannet tekst i scannere kjøpt på Elkjøp til under 1000kr og fått OmniPage eller andre software til å gjøre scannet om til tekst.

Softwaren blåser egentlig langt i hvordan du scanner den. Den analyserer bilder for å hente ut teksten. Den kan ikke hente ut tekst fra fotografier, men av nøytrale ark med sort tekst. Skriften bør også være ganske standard.

Knock yourself out:

Gratis OCR software

Enda mer gratis

ScanSoft OmniPage OCR program.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Skrevet
Kan du gi en link til et slikt program? Finner ikke noe jeg.

Kjøpte du scanneren retail(altså at du fikk med software etc.), kan det hende det fulgte med et ocr-program. Med min cannon lide80, fulgte det med en light-versjon av omnipage, ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...