Gå til innhold

Kan et Canon Pro 1 kamera, erstatte Nikon D70s?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg tar vell å bestiller meg nytt kamera i morgen, men er så u-sikker på om jeg virkelig trenger speilrefleks.

Ser fordeler å ulemper med begge:

 

Fordeler Pro 1.

 

Endel mindre enn D70

Trenger ikke se gjennom søkeren som på D70

Vrid bar skjerm

Bra zoom område

 

Fordeler D70s

 

Raskere fokus

Raskere seriebilder

Flere objektiver mann kan velge etter hva mann trenger, men også litt en ulempe.

 

Er vell de jeg kommer på i farten.

 

Jeg vet ikke hvor mange bilder per sec. pro 1 kan ta, men antar det ikke er så mange.

Er veldig usikker på hva jeg bør kjøpe.

Klart har pro 1 et raskt seriebilde programm så klarer jeg vell meg med det.

Så også at jeg fikk pro 1 til 5300 nå også, det kan ikke ikke være noe ille pris det.

 

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ihvertfall ikke satset på Pro1 hvis jeg skulle kjøpe kompaktkamera. Kjøp en modell med manuell zoom-ring, det er uendelig mye bedre enn slike ubrukelige fly-by-wire zoomer som er på Pro1. Beste valget i dag er helt klart Panasonic FZ-30, eller hvis du kan vente et par måneder, Sony R1.

 

Hovedforskjellen mellom DSLR og kompakt er brikkestørrelse vs portabilitet og pris. Med D70 får du en stor brikke som fungerer bra på høy ISO, men skal du ha objektiver tilsvarende et normalt zoomområde blir prisen fort høy. Med Panasonic FZ-30 får du et lyssterkt, optisk stabilisert Leica-objektiv som dekker hele zoomområdet bortsett fra ekstrem vidvinkel, og prisen er ikke avskrekkende. Klarer du deg med lav ISO er dette et meget godt valg.

Endret av ShAvAnO
Lenke til kommentar
Kan et Canon Pro 1 kamera, erstatte Nikon D70s?
På ingen måte, det ene er et leketøy og det andre er et speilreflekskamera.

 

Siden du ikke har nevnt noe om bruksområder så er det ikke mulig å si hva som vil passe best for deg. Hvis du ikke vet så tyder det på at du ikke har noen spesiell interesse for foto og du vil kansje greie deg med et helt enkelt og billig kamera.

Lenke til kommentar

Enig med Kristallo. Dersom du lurer på om du skal ha speirefleks eller ikke dagen før du kjøper deg kamera, så tyder det på at et speilreflekskamera ikke er noe for deg.

 

Et speilreflekskamera er tungt og dyrt, og det tar tid foran pc'en for å få bra resultater. Dersom du virkelig er interessert samt har økonomisk mulighet, så er det kun speilrefleks som gjelder. Men dersom du ikke har interessen, så gjør deg selv en tjeneste ved å la være å kjøpe en meget dyr brevvekt.

Lenke til kommentar

Hehe... tenkte ikke på å kjøpe noe kjempe dyre greier.

Brukte mye speilrefleks før, men så gikk jeg over til digitalt å interessen har falt av litt.

 

Men, det jeg skal bruke kameraet til er for det meste:

 

Litt sport

Blomster og dyr

Og ellers vanlig fotografering.

 

Men har så og si bestemmt meg for D70s

Lenke til kommentar

For actionshots, som f.eks. ved fotografering av sport, barn i lek etc, så har et kjapt speilreflekskamera mye å gi i forhold til et kompaktkamera.

 

De raskeste speilreflekskameraene tar bildet med en gang, mens kompaktkameraene ofte surrer lenger med autofokus etc, og i tillegg har DSLR bedre lysstyrke på grunn av større bildesensorer og linser, noe som gjør at man får ned lukkertidene sammenlignet med et kompaktkamera. Innendørsbilder blir det også lettere å få bra, spesielt hvis man ønsker å ta bilder uten blitz.

Lenke til kommentar

Pro1 kan definitivt ikke erstatte kvalitet og muligheter Nikon D70 gir (eller de fleste andre DSLR). Men så kommer det an på hva du skal bruke det til. Jeg har to filmbaserte kamerahus og en del ojektiver + diverse utstyr, som jeg har brukt i en årrekke. Men jeg har likevel kjøpt et Pro1 i tillegg, og er svært godt fornøyd med det. Det holder godt for 70-80% av de bildene jeg tar + at det er lite og greit å ta med. Vel... det er nok mange som ikke synes det er lite, men det er det minste med alle de mulighetene. Det betyr at jeg har med kamera i situasjoner jeg ellers ikke ville hatt det med. Jeg tar ikke bilder med Pro1 som er over grensene for det som er mulig med det kameraet. Da har jeg annet utstyr. De bildene jeg velger å ta med dette kameraet, er helt ok til sitt bruk.

 

Tross alt, er trolig Pro1 ett av de fire-fem beste kompaktkameraene. Se her: http://www.akam.no/artikkel/14981/5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...