dabear Skrevet 24. september 2005 Skrevet 24. september 2005 La oss si jeg har x = ['Ashton', 'Kai', , 'extract', 'Kai', 'Kai', 'Kai', 'Kai', 'index', 'Kais', 'Kai', 'Datakyndig', 'Kai', 'Kai', 'Kai', 'Shay', 'Shay', 'Ashton', 'Ashton', 'Kai', 'Kai', 'Kai', 'Shay', 'Kai', 'Kai', 'Kai', 'Shay', 'Kai', 'Kai', 'Shay', 'Kais', 'Kai', 'Shay', 'Kai', 'Shay', 'Shay'] Hvordan kan jeg da få ut kun de unike elementa i x? help('list') ga ikke noe info om dette.
zeitgeist Skrevet 24. september 2005 Skrevet 24. september 2005 Det er flere måter, men den mest "moderne" er å bruke set. Python 2.4: x = list(set(x)) 2.3: from set import Set as set x = list(set(x))
dabear Skrevet 24. september 2005 Forfatter Skrevet 24. september 2005 Mange takk, akkurat hva jeg trengte. Jeg jobber egentlig bare i python 2.4, men hvordan kan jeg gjøre from set import Set as set Kun dersom python versjonen er under 2.4? Burde jeg sjekke etter om set finnes i __builtin__ istedet? Isåfall hvordan (kanskje det finnes noe classexist() funksjon eller noe)?
zeitgeist Skrevet 24. september 2005 Skrevet 24. september 2005 Du kan legge en slik blokk øverst i scriptet: try: set except NameError: from sets import Set as set Men igjen, skulle det være en 2.2-installasjon ... ;-) En variant er å slenge elementene inn i en dictionary, siden en key i en dict. alltid er unik: d = {} for elem in x: d[elem] = None x = d.keys()
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå