Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fordeling av båndbredde på internt nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har en Netopia 3351 (Cayman) og NextGenTel Charlie (3/0.6 øker til 4.5/0.6 i løpet av måneden.)

Jeg har tre maskiner på det interne nettverket. De to som står under samt at han jeg deler leilighet med har en socket A maskin.

Ofte blir båndbredden veldig skjevt fordelt, og jeg hadde vel ikke skrevet dette om det var meg som fikk mest for å si det sånn.

Jeg bruker som regel Azureus til å laste ned, mens han jeg deler leilighet med bruker en annen bittorrent klient samt dc++.

Vi har tildelt porter til de enkelte maskinene og jeg har gjennomgående høyere portnummer enn det han har. Skal dette ha noe å si for fordeling av båndbredden, eller er enkelte av programmene flinkere til å legge beslag på båndbredde enn andre.

 

Jeg var inne på denne siden, og har satt RWIN til 64240, men dette ser ikke ut til å ha noen betydning for hastigheten i Azureus i hvert fall. Videre anbefaler han som har skrevet guiden å bruke proxy, men med NextGenTel er vel ikke dette mulig ?

 

Hastigheten på de forskjellige downloads avhenger naturligvis av hvor man laster ned fra etc., men jeg opplever ikke noe i nærheten av halvparten av 4.5mbit eller 288 kB/s.

Jeg har en eneste gang hatt en download på over 200 kB/s, mens han jeg deler linje med har gode hastigheter nesten hele veien. Han hadde 300/200 da jeg spurte han i sted og han syntes det var dårlig. Hva han egentlig mente med det er jeg usikker på siden vi ikke har mer enn 76.8 kB/s i upload.

 

Hvilke grep kan jeg gjøre for å kapre mer av båndbredden og/eller få til en mer rettferdig fordeling ?

 

LT^

Endret av LT^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for kjapt svar  :) Med linuxboks mener du en maskin med linux installert som fungerer som gateway/ switch ?

Har forsåvidt en gammel socket A maskin jeg kan bruke, men den mangler harddisk.

Istedet for å begynne å k***e med å sette opp en Linuxburk er det mye bedre å kjøpe en WRT54G og installere Sveasoft Talisman. Da får du QoS, traffic shaping og alt du trenger.

Lenke til kommentar
Istedet for å begynne å k***e med å sette opp en Linuxburk er det mye bedre å kjøpe en WRT54G og installere Sveasoft Talisman. Da får du QoS, traffic shaping og alt du trenger.

Er det noen som har erfaring med denne "sveasoft" firmwaren i forbindelse med spilling av World Of Warcraft, vet at det tidligere var problemer med WRT54GS, om det var med eller uten orginal Firmware, det hadde vært greit å få ett svar på...

 

Jeg deler Adsl linja mi med leieboeren, og det hadde vært greit å fått satt opp Routeren slik at vi begge har anledning til å bruke hele båndbredden, men få prioritert forskjellige typer trafikk slik at om jeg bruker hele linja til feks. P2P, så vil det allikevel bli prioritert høyere feks. om jeg, eller leieboeren åpner nettleseren

 

aaandy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...